Sunt, în Europa, salariile la stat mai mari decât la privat? Nu este o regulă, dar România are anomalia ei

bani.jpg

Image source: 
pixabay.com

În ultima perioadă, s-au aprins discuțiile pe marginea salariului din sectorul de stat în comparație cu cel din mediul privat, așa-numitul sector economic. Părerile sunt împărțite, în sensul că o tabără afirmă că România, unde salariile din sectorul public sunt mai mari decât cele din mediul privat, este o excepție în Uniunea Europeană. 

De partea cealaltă, există opinii ferme care arată că în toate statele europene salariile de la stat sunt mai mari decât cele de la privat.

Nu se poate generaliza, situațiile fiind destul de diferite. Miza este de a arăta în ce măsură România se încadrează sau nu în normalitatea europeană în condițiile în care, se știe, în ultimii ani, salariile din sectorul public au crescut într-un ritm rapid, care a devansat progresul din sectorul economic.

Adevărul este că România face notă discordantă față de Europa din două puncte de vedere: diferența foarte mare dintre salariul mediu din sectorul public și cel mediu pe economie, care ajunge la 70%. În plus, în România, salariul mediu din sectorul privat, în anul 2017, era mai mic decât salariile din toate domeniile publice importante, respectiv, sănătate, administrație publică și educație.

Concret, un studiu realizat de Consiliul Fiscal, în anul 2017, ne oferă o perspectivă mai clară asupra raportului dintre salariile din sectorul privat și cele din mediul bugetar. Studiul Consiliului Fiscal se referă la salariile medii și face comparații între statele din Europa Centrală și de Est, adică România, Bulgaria, Ungaria, Polonia, Cehia, Slovacia și Grecia.

Ce se observă? Că în România salariile din sectorul public sunt mai mari decât cele din mediul economic, vârful fiind în administrație unde salariul este cu aproape 70% mai mare decât media pe țară. Este un caz unic între statele analizate.

În Ungaria, salariul din sectorul privat este mai mare decât cel din zona bugetară, cu o excepție, administrația publică. În Polonia, salariul de la privat este mai mare decât cel din domeniul sănătății și mai mic, dar apropiat ca valoare, față de celelalte sectoare publice, educație și administrație.

În Cehia, Slovacia și Bulgaria, situațiile sunt aproape identice. Salariul mediu din sectorul economic este mai mare decât cel din educație, dar mai mic decât în domenii precum sănătate și administrație publică.

Dar, în toate cazurile nivelul salarial este foarte apropiat, diferențele sunt mici, singura asimetrie fiind în cazul administrației publice unde salariile sunt mai mari cu 18% până la 27% decât media pe țară. Dar, nu cu 62% ca în România.

Grecia este economia, singura din grupul țărilor analizate, care are salarii medii nominale mai mari de 1.200 euro. România și Bulgaria se află la distanță mare, cu un salariu mediu pe țară de 690 euro și respectiv 500 euro.

Să trecem și la o analiză care privește una din marile economii ale Europei, Franța. Cifrele se referă la anul 2016 și ele arată astfel: salariul mediu net în sectorul public este de 2.232 euro, cu următoarele diferențe: în administrația publică salariul mediu este de 2.500 euro, în administrația locală este de 1.900 euro, iar în domeniul asistenței medicale, salariul este de 2.260 euro.

În ceea ce privește compararea cu salariile din sectorul privat situația este următoarea: salariul din sectorul privat este mai mare în medie decât cel din sectorul public, cu o excepție: categoria funcționarilor publici din administrația centrală. Cu precizarea că diferența salarială nu este mare, 2.250 față de 2.500 euro.

În concluzie, în unele state europene analizate media salariilor din sectorul public este mai mare decât cea din mediul privat. Dar diferența este extrem de mică. Statele încearcă să păstreze un echilibru între salariile plătite în sectorul public și cel privat.

România, în schimb, a ajuns, prin politicile publice practicate în ultimii ani să creeze o diferență mare în favoarea sectorului de stat. Iar acest lucru, ne place sau nu, este o anomalie economică.

 

Rubrica Economia Reală este realizată cu sprijinul Intercapital Invest

 
Rubrica Economia Reală din 25 februarie 2021