Bruxelles creează asistență gratuită pentru atragerea fondurilor UE

p0084840011.jpg

RRF
România nu va fi singurul stat membru UE care va avea nevoie de această asistență
Sursa imaginii: 
European Union

Comisarul european al transporturilor Adina Vălean a anunțat în 11 februarie că-i va propune României înființarea unei echipe de experți care s-o ajute să atragă fonduri UE pentru sectorul transporturilor. Demersul facilitează accesarea unor fonduri din ce în ce mai greu de atins în noua eră ecologică și digitală spre care tinde UE. 

Echipa de experți a fost creată, spunea Adina Valean într-un video înregistrat în 11 februarie când premierul Florin Cîțu se afla la Bruxelles. Aceasta oferă consultanță gratuită României la întocmirea proiectelor eligibile pentru fonduri europene şi ar identifica sursele corecte de finanțare. Ei pot începe să lucreze deja saptamâna viitoare. 

Echipa, formată acum în premieră europeană, ar lucra în colaborare cu experți români care urmează a fi desemnați. Împreună ei ar elabora  proiectele pas cu pas făcând atenție la o multitudine de detalii,  așa cum o cer criteriile din ce în ce mai complicate ale administrației UE. 

Adina Vălean spune că înființarea unei echipe de experți reprezintă un ajutor pentru țările care au întârzieri în accesarea fondurilor UE, dar nu a precizat dacă într-adevăr și un alt stat membru ar fi inclus în proiect. 

România pare a fi acum singurul stat membru UE care are nevoie de această asistență, dar situația este nuanțată. Având în vedere noile obiective UE de finanțare a proiectelor ecologice, durabile și în același timp informatizate, elaborarea acestora devine extrem de complicată.

Obiectivele de mediu din Pactul Verde și cele ale „Europei digitale” ( 37% și respectiv 20% în medie pentru totalitatea proiectelor finanțate din bani UE) sunt o adevărată bătaie de cap pentru capitale fiindcă ele se vor regăsi în orice investiție și reforma structurală din următorii minim șapte ani. 

Iar dacă România este singura țară căreia i se oferă acum asistența experților în probleme de transport, aceasta este pentru că țara se află printre singurele care vor propune proiecte mari de infrastructură (9 miliarde de euro). 

Dar o astfel de asistență ar putea fi necesară (României şi nu doar ei) și pentru proiectele privind agricultura (sub viitoare Politică Agricolă Comună -  foarte ecologică dar și foarte informatizată), pentru proiectele energetice, etc. 

Cum fondul de Redresare și Reziliență tocmai a fost aprobat, proiectele naționale din diferite domenii și din diferite capitale sunt așteptate de acum să sosească la Bruxelles și multe nu vor fi de la bun început eligibile.