Fiscul atacă zona online. Pe când atelierele auto clandestine, mobiliștii de garaj și crescătorii de zeci de porci?

ecommerce.jpg

Fiscul a declanșat o operațiune de control a celor care obțin venituri din comerț online.
Fiscul a declanșat o operațiune de control a celor care obțin venituri din comerț online. Inspectorii fiscali vor să demonstreze că unele din aceste persoane fizice nu își plătesc obligațiile către buget.
Image source: 
Pixabay (ilustrație)

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a lansat operațiunea Mercur. Ce înseamnă Mercur? O dată cu creșterea comerțului online prin platforme cu reputație și standarde ridicate, a proliferat și comerțul cu produse contrafăcute realizat prin site-uri paravan sau prin intermediul unor persoane fizice.

Inspectorii antifraudă au analizat două milioane de livrări de bunuri prin curier și au început verificarea a 500 de clienți care au plătit ramburs sau prin cont bancar. În comunicatul ANAF se precizează că persoanele fizice cumpără produse la prețuri subevaluate pe care le vând apoi online și încasează de la cumpărători contravaloarea, dar nu plătesc obligațiile fiscale corespunzătoare.

Acum, mecanismul este mai clar. Sunt o serie de firme care după ce importă loturi de produse sunt desființate, fără să plătească taxe sau impozite. Aceste companii distribuie mai departe produsele importate către persoane fizice, care, la rândul lor, le vând către consumatori. Nu este clar din explicațiile ANAF dacă persoanele fizice sunt într-o înțelegere cu importatorii, dar este destul de limpede că, din punct de vedere al fiscului, firmele și cetățenii care revând produsele sunt în culpă. Se poate bănui că persoanele fizice au intrat în atenția fiscului pentru că obțin venituri neimpozitate. De asemenea, se presupune că tranzacțiile realizate sunt în număr mare, pentru că altfel implicarea fiscului ar fi de neînțeles într-un caz cu miză mică.

Ceea ce cu adevărat „sună rău” în comunicatul ANAF este expresia „persoanele fizice cumpără la prețuri subevaluate”. „Subevaluate” din ce punct de vedere? Al cumpărătorului, al vânzătorului, al fiscului? Poate fiscul să stabilească exact prețul unei mărfi?

Dincolo de această nedumerire, atenția fiscului îndreptată către persoanele fizice care nu își plătesc obligațiile fiscale este corectă. Fiscul trebuie să lupte cu evaziunea, mică sau mare, din online sau din offline.

Dacă, însă, fiscul are determinarea de a controale persoanele fizice, suntem obligați să atragem atenția și asupra altor domenii, de evaziune pline, către care se pot îndrepta inspectorii fiscali. Atelierele auto clandestine care împânzesc de ani de zile țara ar putea fi o bună țintă, de asemenea, sectorul de dezmembrări auto, un domeniu, teoretic, reglementat și surpravegheat, care însă în realitate pare scăpat de sub control, dovada cea mai bună fiind că de o parte și de alta a drumurilor naționale abundă afaceri cu acest profil.

Fiscul ar putea să fie atent la unele garaje transformate în mini făbricuțe în care se produce mobilă și ar putea să treacă la încercările supreme și anume la gospodăriile țărănești în care se cresc câte 50 de porci și care de fapt sunt adevărate mini-ferme sau să ajungă până la așa-zișii producători care vând mărfuri agricole incerte pe marginea șoselelor din țară.

Să revenim la operațiunea „Mercur”. Tema generală referitoare la impozitarea persoanelor fizice care comercializează produse achiziționate online este de fapt una europeană. Fiscul și statul român ar trebuie să constate cum platforme online din afara țării vând și câștigă o cotă de piață importantă fără să aibă aici niciun angajat în Românai și fără să plătească vreo taxă sau impozit. De exemplu, recent, un magazin online de modă german a anunțat că a vândut pe piața românească produse în valoare de 100 milioane de euro. Așadar, este nevoie de o soluție la nivel european, care va trebui să găsească o rezolvare fiscală echitabilă. Până atunci, fiscul autohton face și el ce poate.

 

 

Rubrică realizată cu sprijinul CERTINVEST - Societate de Administrare a Investițiilor.

Fiscul atacă zona online. Pe când atelierele auto clandestine, mobiliștii de garaj și crescătorii de zeci de porci?