Vinificator moldovean, la RFI:”Toți sunt afectați de pandemie, căutăm soluții. Degustările sub nuc, apreciate”

mihai_maciuca.jpg

Mihai Măciucă, fondatorul Etnovin, unul dintre cei mai buni vinificatori din R.Moldova
Image source: 
RFI/Valeria Vițu

În R.Moldova, de 19 ani, la început de octombrie, este sărbătorită Ziua Națională a Vinului. În mod normal, Capitala este asaltată de zeci de mii de turiști. Nu și în acest an. Din cauza pandemiei de coronavirus, evenimentele de altădată din centrul orașului, au fost anulate, iar moldovenii care totuși au ținut să guste licoarea lui Bachus, au mers pe la vinăriile din țară. Etnovin este o vinărie mică din R.Moldova, administrată de Mihai Măciucă, unul dintre cei mai buni vinificatori, cu o experiență de peste 30 de ani. A fost și director al Combinatului de Vinuri Mileștii Mici, iar în 2005, datorită eforturilor sale, colecția de aur a întreprinderii ajunge în Cartea Recordurilor Guiness. Cum fac față astăzi producătorii de vin, afectați de pandemie?

”Producătorii de vinuri s-au obișnuit cumva, am avut mai multe crize, inclusiv embargoul impus de Rusia, dar de fiecare dată au fost găsite soluții. Am fost și noi afectați, suntem o vinărie mică, anul trecut doar ne-am lansat și nu a durat mult și a venit pandemia de coronavirus. Nu suntem prezenți în supermarketuri. Am mers cu vânzarea vinului în restaurante, prezentări. Am avut o scurtă perioadă, munca noastră dădea roade, dar a început pandemia și ne-a determinat să căutăm alte soluții. Ne-am gândit să organizăm degustări de vinuri aici, la întreprindere, sub acest nuc bătrân și frumos”, spune la RFI, vinificatorul moldovean, Mihai Măciucă.

”Am revenit la tehnologiile vechi de preparare a vinului” 

Deși de puțină vreme e pe piață, Etnovin este apreciat, atât de turiștii străini, cât și de consumatorul local. ”Eu mi-am propus să avem un vin deosebit. Fiecare își are stilul său de a produce vinul. Am pornit de la denumirea Etnovin. Am călătorit mult prin lume, am văzut ce fac colegii din alte țări. Am ajuns în Noua Zeelandă, Australia, Africa de Sud, mai multe state europene. Și m-am gândit că nu ar fi rău să revin la tehnologiile vechi”, continuă fondatorul Etnovin.

În procesele tehnologice de preparare a vinului nu este folosit teascul și se ia doar ravacul. ”În ultimul timp, folosirea ”chipsuri-lor” și a ”barrique-ului” fac ca vinurile să fie similare. Și eu deseori, ca vinificator, degustator, spun că nu poți să determini ce soi de struguri. Pentru că ”barrique-ul” influențează mult acest lucru. Și am decis să revin la tehnologiile etnice. Cunosc multe întreprinderi din Europa, Italia, Franța și au revenit la tehnologiile mai vechi. În procesul tehnologic folosim doar ravac. Nu folosim teascul, nu scoatem nimic din semințe, coajă. Și obținetm un vin aromatic, limpede. La fermentare setăm temperaturi mai joase. Dacă lăsăm spontan să fermenteze, crește temperatura și obținem alte calități, alt vin, pierde mult din aromatică. Din primăvară, vinul este ținut la frigider. Mențin acea aromatică din timpul măcerării”.

Pornind de la denumirea Etnovin, au fost folosite și expresii populare pentru vinuri cum ar fi - Viață Lungă, Mierea Ursului, Amintiri, Nurii Doamnei, Pe Cal Alb.

”Au fost turiști, acum mai puțini, firesc, din cauza pandemiei. Am avut oaspeți și din Statele Unite ale Americii. Au apreciat ce au găsit aici. Suntem o vinărie mică, avem alte tehnologii de producere a vinului, pentru alt segment de consumatori, am produs cantități mici”.

”Anul trecut, am avut 15.600 de sticle. Pentru export, pentru un container, am avea nevoie de 20.000.  În acest an preconizăm să îmbuteliem în jur de 20.000 de sticle. Încă nu am început procesarea strugurilor. O facem deobicei după Festivalul Vinului. Sunt pentru culesul târziu, nu devreme”, ne mai spune vinificatorul moldovean.

Ceea ce este important, susține Mihai Măciucă, este că a găsit ”acel consumator care apreciază calitatea vinului, obținut prin tehnologii deosebite”. ”Mizăm mult pe turism. Dacă ar fi posibil să revenim la normalitate, dinaintea pandemiei, acea cantitate pe care o producem, o putem comercializa chiar de aici, de la întreprindere. Trebuie să mai facem ceva investiții. În această perioadă, consumatorul nostru e turistul. Este un an deosebit. Putem avea și un produs deosebit, ținând cont de condițiile climaterice. 70 la sută din calitatea vinului se creează în câmp”. ”Totuși se schimbă consumatorul local. Devine cu mult mai captivant și pentru noi de a avea astfel de vizitatori”, conchide la RFI, fondatorul Etnovin, Mihai Măciucă.  

Un interviu realizat de Valeria Vițu