Mușcă și fugi!

musca.jpg

Image source: 
Pixabay (ilustrație)

Într-o notă către investitori publicată ieri, agenția de rating Standard and Poor”s prezintă o succintă analiză a situației bugetare la zi a României. Tema principală este posibilitatea creșterii punctului de pensie cu 40% și riscul de deraiere macroeconomică pe care îl aduce această măsură. De data aceasta, analiștii agenției au preferat să introducă o exprimare „plastică” afirmând că România „mușcă mai mult decât poate mesteca”, din punct de vedere fiscal. Este sugestivă imaginea.

Ce se întâmplă cu o persoană care vrea să mănânce mai mult decât poate mesteca? După cum se știe, riscă, fie să îi rămână mâncarea în gât, adică să se înece, fie să regurgiteze.

Făcând analogia cu situația fiscală din România, expresia Standard&Poor”s vrea să arate că o creștere a cheltuielilor bugetare poate duce economia într-o zonă periculoasă. Nu este exclus ca România să intre într-o spirală a deficitului care să o ducă până la pragul încetării de plăți. Modelul este simplu: deficitul bugetar crește atât de mult încât finanțarea statului este pusă sub semnul întrebării. În sensul că dobânzile ar putea să urce atât de mult încât statul va renunța să se împrumute de pe piețele financiare și ar apela la soluția Fondul Monetar Internațional. Este doar un scenariu, dar care nu este imposibil de împlinit în cazul în care deficitul bugetar crește, iar agențiile de rating retrogradează România.

Mai există și o rezolvare internă, care se poate compara cu regurgitarea. Adică, va trebui ca necesarul de cheltuieli să fie acoperit măcar parțial din resurse interne, prin creșterea taxelor și impozitelor. Desigur, ne putem imagina și măsuri mai dure care pot acompania creșterea taxelor și impozitelor, precum înghețarea cheltuielilor cu salariile bugetare, de exemplu. Toate aceste corecții pot fi necesare pentru a demonstra finanțatorilor că România ia măsuri de reducere a deficitului fiscal.

De altfel, buletinul informativ al Standard and Poor”s apare chiar expresia „o corecție bugetară necontrolată”. Ce înseamnă acest lucru? Că în următorii ani va fi nevoie de o echilibrare a bugetului, care se poate face în două moduri. Prin ținerea sub control a cheltuielilor bugetare și măsuri de susținere a economiei care să aducă venituri. Sau prin creșteri nesustenabile de cheltuieli care ar putea să oblige la creșteri de taxe și impozite pentru a obține rapid venituri mai mari.

Dacă anul viitor vor fi pensii mai mari cu 40%, salarii mai mari cu 25% pentru profesori, alocații duble pentru copii, dacă vor fi creșteri de salarii bugetare în conformitate cu legea de salarizare unitară, din ce venituri bugetare vor putea fi plătite toate aceste cheltuieli? În fața unei asemenea situații este posibil ca România să aibă doar opțiunea unei corecții bugetare necontrolate, adică o creștere a taxelor sau impozitelor pentru a putea onora cheltuielile asumate și pentru a ține sub control deficitul.

În acest moment, decizia înțeleaptă este de a nu inflama și mai mult nivelul cheltuielilor. Adică, de a aplica varianta guvernamentală de creștere cu 14% a punctului de pensie, de amânare a creșterii salariilor profesorilor și de eșalonare a creșterii alocațiilor. Cu toate acestea, o majoritate parlamentară ad-hoc a decis altfel.

În luna decembrie, agenția de rating S&P va anunța decizia sa privind ratingul de țară al României. Până în decembrie este nevoie de clarificări privind creșterea punctului de pensie și, în general, cu privire la creșterea cheltuielilor bugetare permanente. Deocamdată, pe această temă, este o divergență de opinii între Guvern și Parlament. Dacă parafrazăm expresia Standard and Poor”s, se aplică vorba „mușcă și fugi!”. Adică, mărește cheltuielile bugetare în Parlament, fără a preciza resursele financiare, și fugi, pentru că alții vor trebui să plătească.

Până la clarificarea situației bugetare, agenția de rating transmite mesaje și avertismente. De aceea, deciziile care privesc cheltuielile bugetare permanente trebuie bine cântărite. Miza electorală este evidentă, dar politicienii sunt obligați să nu judece deciziile economice doar prin prisma alegerilor. Dacă este posibil așa ceva.

 

Rubrică realizată cu sprijinul CERTINVEST - Societate de Administrare a Investițiilor.