Cum s-a transformat locuința în birou de serviciu

lucru_de_acasa_bun.jpg

Image source: 
pixabay.com

Guvernul Orban a făcut o serie de pași pentru a îmbunătăți legislația privind telemunca, munca de la domiciliu sau munca flexibilă. Este o tendință care se întâmplă în toate economiile și în tot mai multe industrii care permit o astfel de abordare.

De altfel, telemunca era utilizată în economiile dezvoltate chiar înainte de a apărea criza sanitară. Studiile arată, de exemplu, că, anul trecut, în Franța, aproape 30% din angajați lucrau de acasă timp de câteva zile pe lună.

Evident, criza sanitară și cea economică au accentuat procesul de muncă la distanță. Tot mai multe companii au utilizat într-o mai mare măsură acest sistem de lucru. De exemplu, chiar ieri, compania Google a anunțat că toți cei 200.000 de angajați, care lucrează în Europa, Statele Unite, Brazilia sau în India, vor continua să muncească de la domiciliu până la jumătatea anului viitor.

Pentru că munca la domiciliu este tot mai prezentă în economie, există specialiști și studii care arată avantajele și riscurile acestui sistem de lucru. Astfel, un studiu realizat de o companie franceză arată că prin munca de acasă un salariat câștigă între o oră - o oră și jumătate pe zi. Se poate doar că situația este complexă.

Institutul de cercetare Ifop împreună cu cotidianul „La Tribune” au realizat, recent, un sondaj de opinie, pe această temă, printre salariații din Franța.

Studiul arată atuurile și punctele slabe ale procesului de telemuncă. Avantajele pe care le văd salariații sunt următoarele: nu se mai pierde timpul cu transportul spre locul de muncă și înapoi la domiciliu. Iar în marile capitale europene, supraaglomerate, timpul de transport chiar contează. Urmează: orarul de muncă flexibil, se lucrează într-o atmosferă mai liniștită, fără agitația specifică unui loc de muncă, salariații pot fi aproape de familie și pot să ia pauze rapid și eficient. În același timp, salariații care lucrează la domiciliu afirmă că pot face mai ușor lucrările de menaj ale gospodăriei.

Alături de setul de avantaje, există și o serie de nemulțumiri ale celor care lucrează la domiciliu. Iată o listă, în ordinea în care temele au fost specificate de către cei care au răspuns sondajului de opinie: nu au la dispoziție toate instrumentele de lucru, nu se întâlnesc cu colegii, există un cadru de lucru flexibil care însă impietează asupra vieții personale, nu pot beneficia de spațiul de lucru și facilitățile care există la sediul companiei și, nu în ultimul rând, obligativitatea participării la videoconferințe.

Specialiștii observă, însă, că, inevitabil, dialogul între membrii echipei este încetinit sau îngreunat și, în unele situații, mai puțin creativ. Poate crește, în același timp, productivitatea muncii, dar și calitatea vieții? Nu neapărat. Timpul de lucru, aparent optimizat, tinde în multe situații să fie mai mare decât cel de la sediul companiei. De exemplu, un studiu arată că angajații care lucrează două sau trei zile pe săptămână prin telemuncă lucrează în medie cu 30 de minute mai mult decât cei de la sediu.

De asemenea, jumătate dintre salariații care lucrează de la domiciliu se confruntă cu dificultăți tehnice importante, precum folosirea mijloacelor digitale, calitatea rețelei de internet sau lipsa suportului tehnic. În ultimă instanță, cei care lucrează de la domiciliu au senzația că are un loc un amestec între timpul acordat vieții personale și cel dedicat activității profesionale. Este clar că, deocamdată, companiile și angajații trebuie să caute un mod de lucru, un echilibru pentru telemuncă. Tema este abia la început.

 

Rubrică realizată cu sprijinul CERTINVEST - Societate de Administrare a Investițiilor.

Rubrica Economia reală din 28 iunie 2020