Crește comerțul online: "În București procentul plăților online prin card a ajuns la 75%"

comert_online.jpg

Sursa imaginii: 
pixabay.com

Criza COVID a  crescut spectaculos vânzările pe Internet, la anumite produse. Suferă în schimb sectoare precum cel de îmbracăminte sau comercianții care închiriaseră spații fizice și nu dezvoltaseră și componenta online. Se schimbă și comporatmentul consumatorilor: plățile cu cardul s-au înmulțit și tot mai mulți descoperă beneficiile cumpărăturilor pe internet, spune, la RFI, Andrei Radu, specialist în domeniu. El vorbește și despre oportunitățile pe care le are România, în tot acest context

Andrei Radu: În sectorul de ecommerce au existat categorii de produse verticale unde s-au înregistrat căderi în tranzacționare. Evident că e în general vorba de produse neesențiale de tipul fashion, articole de vestimentație. Se cumpără mai puțin având în veder că majoritatea oamenilor Lucrează de acasă. Apoi sunt componentele din zona de auto, produse destinate pieței auto, categoriile de produse care nu sunt neapărat de strictă necesitate. Pe de altă parte, au crescut în vânzări alte categorii de produse, toate produsele corelate cu ceea ce se întâmplă acum, de al produse alimentare de tip supermarket, la produse de igienă personală și produse destinate îngrijirii personale și sănătății în momentul de față.

Reporter: Cumva toate aceste lucruri erau de anticipat. Sunt curios în ce măsură antreprenorii, poate din disperare, poate dorind să salveze anumite businessuri, s-au orientat masiv logistic, la repezeală, spre mediul online. 

A.R: Sunt din ce în ce mai mulți retaileri offline care s-au trezit cu mall-uri închise și care fie deja au migrat către online, fie iau în calcul serios și în momentul de față se pregătesc pentru această migrare. E un proces care necesită un pic de timp. Ai nevoie de o platformă de ecommerce, de un domeniu, de a încărca categoriile de produs epe care le vindeai în offline. Nu se poate face chiar peste noapte pocnind din degete, dar nici nu durează foarte mult

Rep: Ca simplu consumator, mi-a atras atenția des faptul că mulți antreprenori au devenit foarte inovativi în această perioadă promovându-se pe internet. Au apprut tot felul de găselnițe. În ce măsură și să fii în online, însă să fii și foarte inovativ a devenit o condiție pentru supraviețuirea afacerii? 

A.R: Orice criză naște oportunități și în același timp inovații. Este nevoie de originalitate pentru că sunt mulți antreprenori care s-au îmbulzit în momentul de față exact către aceste categorii de produse despre care știu că se comercializează, despre acre știu că este o nevoie în acest moment. Automat trebuie să te diferențiezi față de competiție. Trebuie să își găsească niște diferențiatori.

Rep: Până la urmă, care e marea oportunitate pe care o poate oferi o criză sanitară? 

A.R: Pentru România cred că în primul rând e o mare oportunitate să ajungem să ne digitalizăm. În momentul de față administrațiile locale, autoritățile locale nu erau digitalizate. În acest moment est eo oprtunitate să ajungem să putem să plătim impozite, amenzi, taxe online. Al doilea câștig pe care îl văd e promovarea plăților prin card. Dacă ne referim la toți anii trecuți în care noi, la GPeC și nu numai, dar și marii jucători din ecommerce, Visa, Mastercard, încurajau plățile online prin card, fără prea mare succes, în acest moment totul s-a schimbat brusc în doar câteva zile, săptămâni. În București procentul plăților online prin card  a ajuns la 75% comparând cu statistica de la niveulul finalului de an 2019, când plățile online prin card erau undeva la 18% - 20%. Vă dați seama ce schimbare majoră a fost în favoarea plăților online prin card. Tind să cred că și după ce va trece această pandemie nefericită, poate nu se vor păstra procentele la același nivel, cdar oamenii care descoperă acum cât este de ușor să comanzi online, oamenii care descoperă acum că plata online prin card este sigură și că nu e o problmeă cu așa ceva, vor continua și să cumpere online și să plătească prin card.

Rep: Omul care vindea la buticul lui de la mall pantofi se va întoarce la magazinul de la mall sau va spune că trebuie se blindeze și pe partea de ecommerce?

A.R: Sunt convins că se va întoarce și în magazinul de la mall, dar cu siguranță va păstra și acest canal alternativ de vânzare. Probabil că îi da din ce în ce mai mult împortanță.

Rep: Ce va însemna criza COVID în plan global?

A.R: Ecommerce-ul și tot ce ține de digital este favorizat, va crește din ce în ce mai mult atât în România, cât și la nivel global. Sunt oameni care acum, forțați de împrejurări, au intrat în zona de online și dacă magazinele online vor avea servicii de calitate, va fi destul de ușor să îi convingă să rămână online când oamenii vor vedea cât de simplu e să comanzi și să îți vină produsele acasă. Cred că ecommerce-ul va avea de câștigat pe termen mediu și lung.