De ce scade industria

scadere.jpg

Industria scade de șase luni, iar nivelul scăderii este deja semnificativ.
Image source: 
Pixabay (Ilustrație)

Economia românească are o mare problemă. Ea se numește scăderea producției industriale. Nu mai este vorba doar despre o conjunctură, ci devine o tendință.

Cel mai recent, scăderea producției industriale a fost confirmată de barometrul industrial realizat de compania de sondaje IRSOP și SNSPA. Barometrul nu aduce o noutate. Este clar că industria scade de câteva luni în România, dar sondajul IRSOP și SNSPA are relevanță în ceea ce privește evoluția viitoare.

Respectiv, barometrul prognozează situația comenzilor noi din industrie, iar lucrurile nu sunt deloc optimiste, în sensul că managerii arată că există o scădere a comenzilor noi. Ceea ce înseamnă că producția industrială va suferi și în următoarele luni. Este fără îndoială un semnal îngrijorător.

Nu este vorba doar despre estimări și prognoze. Scăderea producției industriale are deja o mică istorie. Mai exact, scăderea producției industriale a început din luna iunie a anului trecut. Au mai fost situații conjuncturale de acest tip, numai că de data aceasta scăderea a continuat și s-a amplificat.

Astfel, din iunie până în noiembrie 2019, producția industrială a scăzut față de aceeași a anului precedent. Iar ritmul scăderii a devenit deja semnificativ ajungând la 7,7% în lunile octombrie și noiembrie 2019. Ceea ce arată amploarea recesiunii industriei locale.

Nu este un fenomen obișnuit. În ultimii ani, industria, și în special cea auto, a fost unul din motoarele de creștere ale economiei românești. A fost o creștere solidă, susținută, care a venit, este adevărat, pe fondul unei valori adăugate destul de scăzute, dar importantă pentru România.

În ansamblul economiei, lucrurile sunt mai complicate. În sensul că datele pe trimestrul trei al anului trecut privind evoluția produsului intern brut arată atât o scădere a ponderii industriei la formarea produsului intern brut, de la 23% la 22%, cât și faptul că industria, după o lungă perioadă, a avut o contribuție negativă la creșterea economică.

Pentru ca lucrurile să fie și mai complicate, industria auto înregistrează o scădere a excedentului de balanță comercială. De la 793 milioane euro, în primele cinci luni ale anului trecut, la 571 milioane euro, în 11 luni ale lui 2019. Deci, industria auto este în pierdere de viteză.

Să fie doar o conjunctură? Sau să devină o regulă? Este prea devreme pentru a da răspunsuri tranșante. Dar un răspuns există. Producția industrială a scăzut în 20 de state membre și, mai îngrijorător, în Germania, un motor al economiei europene.

Este limpede că există o legătură. Se știe că industria românească este pe lanțul de valoare în zona de jos și că depinde de comenzile venite de la companiile industriale din Uniunea Europeană. Multe companii românești au acționariat străin sau multinațional și drept urmare sunt dependente de evoluția economiei europene.

Scăderea industriei este un semn de rău augur pentru economia românească. Economia se bazează pe acest pilon. Mai complicat este că situația industriei românești face ca revenirea la creștere să nu depindă exclusiv de companiile românești. Multe industrii autohtone vor urma ritmul de creștere sau de scădere al industriei europene. Ceea ce ne arată, dacă mai are nevoie, cât de legată este economia românească de cea europeană.

 

 

Rubrică realizată cu sprijinul CERTINVEST - Societate de Administrare a Investițiilor.