Adevăratul gust al Europei, pentru chinezi

eu_china.jpg

Image source: 
pixabay.com

Uniunea Europeană și China au încheiat miercuri negocierile privind un acord bilateral pentru protejarea a 100 de indicații geografice europene în China și a alte 100 din China în UE, informeaza Comisia de la Bruxelles. Este un pas remarcabil împotriva imitațiilor și a uzurpării.

Cu alte cuvinte, produse europene originale, de calitate, precum șunca de Parma sau șampania n-ar mai putea fi falsificate pe piața chineză. Reciproc, pentru produse de calitate chinezești în Uniunea Europeana. Pentru că și China dispune, de asemenea, de un sistem de indicații geografice propriu, bine stabilit. Consumatorii europeni vor putea acum să descopere, la rândul lor, produse de calitate din China – cum ar fi pastă de fasole Pixian, diferite sortimente de ceai, orez, ghimbir și asa mai departe.

Lista europeană este, desigur, prestigioasă – de la Buffala italiană la măsline grecești sau brânzeturi franțuzești la whiskey-ul irlandez, vodka poloneză, diferite sortimente de bere din Germania sau Cehia, o sumedenie de vinuri dintre cele mai cunoscute ale Europei printre care le găsim și pe cele de la Cotnari, România.

Se preconizează că acest acord va avea ca rezultat beneficii comerciale importante de ambele părți și o cerere crescuta pentru produse de calitate. Piața chineză este una cu un potențial tot mai mare pentru alimentele și băuturile europene. Clasa de mijloc este în creștere, veniturile cresc și ele, gustul pentru produsele europene emblematice, autentice și de înaltă calitate se dezvoltă.

Îmi amintesc de o vizită pe care am făcut-o acum câțiva ani în Shanghai și ceea ce mi-a atras atenția în copleșitoarea metropolă chineză au fost panourile publicitare. Ofertele destinate claselor mijlocii și dinamice, cum ar fi noile zone rezidentiale, noile tipuri de mașini, îmbrăcăminte sau cosmetice de lux , toate erau illustrate cu imagini emblematice din Europa. De la dealurile Toscanei la bulevardele pariziene, castelele spaniole sau bucolicele sate din Alpi. Într-adevar, chinezii cu bani vor să simtă gustul și șarmul Europei.

Piața chineză este, de altfel, a doua destinație pentru exporturile de produse agroalimentare din UE, cu o valoare de 12,8 miliarde EUR  între septembrie 2018 și august 2019, ne informează Comisia Europeană. Este, de asemenea, a doua destinație a exporturilor UE de produse protejate ca indicații geografice, reprezentând 9 % din valoarea lor, aici fiind incluse vinurile, produsele agroalimentare și băuturile spirtoase. 

Odată negocierile încheiate, acordul va face acum obiectul unui control juridic, informează Comisia Europeană. Apoi, Parlamentul European și Consiliul vor fi chemate să își dea acordul. Se preconizează că acordul va intra în vigoare înainte de sfârșitul anului 2020.

La patru ani de la intrarea în vigoare, domeniul va fi extins pentru a include încă 175 de denumiri din ambele părți. Și mai trebuie spus că totul a început, timid, în 2012, cu zece produse de ambele părți.

Azi, când vorbim despre 100 de produse, poate părea tot puțin, însă un asemenea acord are și o semnificație politică. Doi coloși economici și comerciali, cu interese globale – am numit Uniunea Europeană și China – găsesc o cale pentru un acord comercial în care să se protejeze reciproc.

Într-o lume a revenirii barierelor și resuscitării războialelor comerciale, acesta este un moment demn de remarcat. 

 

Ascultați rubrica ”Eurocronica”, cu Ovidiu Nahoi, în fiecare zi, de luni până vineri, de la 8.45 și în reluare duminica, de la 15.00, numai la RFI România

Toate Eurocronicile lui Ovidiu Nahoi: http://www.rfi.ro/tag/eurocronica

Eurocronica lui Ovidiu Nahoi din 7 noiembrie 2019