Guvernul Orban: priorități, speranțe, promisiuni

guvern_orban.jpg

Guvernul Orban: priorități, speranțe, promisiuni
Guvernul Orban: priorități, speranțe, promisiuni
Image source: 
site-ul Guvernului României

Preluarea mandatului de către guvernul Orban a fost și un prim semnal legat de prioritățile de pe agenda noului Executiv. Trebuie să plecăm de la Ministerul Finanțelor, pentru că situația bugetară este cea mai controversată, în acest moment.

Există o serie de opinii contrare. Fostul ministru al finanțelor insinuează că totul este în regulă cu bugetul de stat. Și că singura problemă ar fi lipsa de profesionalism a noilor membri ai guvernului specializați în domeniul economic. Este singura opinie care se încăpățânează să spună că bugetul este corect și că se se poate încadra în limita de 3% din PIB. În rest, majoritatea specialiștilor sunt de acord că toate datele arată că bugetul este foarte tensionat. Cel mai credibil o spune Consiliul Fiscal, pentru că această instituție are expertiza, chemarea legală și independența de a analiza datele bugetare. Iar evoluția bugetară îi dă dreptate.

În orice caz, noul ministru al finanțelor, Florin Cîțu a vorbit cu ocazia instalării în funcție despre urgența unei rectificări bugetare. Este limpede că o dată cu rectificarea vom avea mai multe date despre situația bugetului și vom putea vedea cât de mari sunt problemele bugetare.

Există și o altă urgență: cea privind construirea bugetului pe anul viitor. Sunt state europene care au deja proiectul de buget pe anul 2020 în dezbaterea Parlamentului, dar în România abia acum se pun bazele viitorului buget.

Iar bugetul pe 2020 nu va fi deloc simpu de construit, pentru că sunt câteva dileme majore. Printre ele se numară și cea privind pensiile. Mai exact, bugetul va trebui să includă un lucru complicat și anume creșterea pensiilor la nivelul cerut de lege, adică 40% începând cu septembrie 2020. Este, într-adevăr, o decizie complicată. Pentru că dacă se păstrează creșterea pensiilor, efectele asupra bugetului pot fi devastatoare. Dacă Executivul va decide să amâne aplicarea legii va însemna că se va expune unui val de nemulțumire socială.

În fine, o prioritate anunțată de ministrul finanțelor este reorganizarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală – ANAF. Este un obiectiv important, care nu se poate atinge peste noapte. Dar, un câștig important ar fi dacă s-ar clarifica modul de restructurarea a ANAF. Să nu uităm că fiscul a trecut în ultimii ani prin mai multe reorganizări, diametral opuse ca logică, și care au creat mai multă confuzie decât eficiență.

Reorganizarea ANAF ar trebui să aibă două obiective majore: continuarea simplificării relației dintre contribuabili și agenția fiscală și introducerea raportărilor online și, a doua țintă, ar trebui să fie creșterea colectării veniturilor bugetare. Nivelul colectării este important pentru că România este pe penultimul loc din Uniunea Europeană, doar înaintea Irlandei, în ceea ce privește procentajul veniturilor bugetare din produsul intern brut. O creștere a veniturilor ca urmare a eficientizării funcționării ANAF poate să ofere o parte din veniturile necesare creșterii pensiilor sau alocării pentru construcția de infrastructură.

Pe de altă parte, ministrul muncii a susținut că va dezvolta pilonul doi de pensii administrat privat. Ar fi cazul, pentru că în ultimii ani, pilonul doi a trebuit să suporte o serie de schimbări și incertitudini care au culminat cu Ordonanța 114 de anul trecut. Consolidarea pilonului doi de pensii este un obiectiv binevenit și care poate fi atins prin creșterea contribuției alocată către acest sistem.

Au apărut și țintele despre care se discută de ani de zile: alocarea de 6% din PIB pentru educație și 2% din PIB pentru înzestrarea armatei. Sunt ținte dificil de atins în condițiile în care bugetul pe anul viitor va fi tensionat. De asemenea, sunt mari semne de îndoială că ar fi eficientă alocarea a 6% din PIB pentru educație. De ce? Pentru că nu există nicio garanție că banii alocați vor fi cheltuiți eficient.

Desigur, deocamdată, sunt doar tatonări. În curând, membrii guvernului vor vedea diferența între ce își doresc să facă și ceea ce pot realiza cu banii pe care îi au în buget.

 

Rubrică realizată cu sprijinul CERTINVEST - Societate de Administrare a Investițiilor.

Guvernul Orban: priorități, speranțe, promisiuni (AUDIO)