Uber, în alb și negru

taxi_uber.jpg

Image source: 
www.pixabay.com

Listarea Uber, la New York Stock Exchange, programată pentru luna mai a acestui an este așteptată să trezească un interes special pe piețele financiare globale. Dar, în același timp, listarea la NYSE  ridică deja, printre investitori,  întrebări legate de durabilitatea companiei. De altfel, presa mondială de specialitate a citit datele financiare ale companiei, în prospectul de ofertă, și arată zonele sensibile ale companiei.

De la înființarea sa, în anul 2009, Uber a crescut fulminant. A devenit o companie globală care activează în 63 de țări, are 91 de milioane de utilizatori activi și doar anul trecut a înregistrat 5,2 de miliarde de călătorii, incluzând și serviciile de livrare de alimente. Trebuie amintit că utilizatorii, deși în număr mare, sunt considerați volatili. În sensul că Uber nu funcționează pe baza unor abonați, așa cum se întâmplă cu firmele de telecomunicații sau cele de energie. De exemplu, după scandalul din 2017, când compania a pierdut în instanță, la Londra, un proces intentat în urma unui conflict de muncă, sute de mii de utilizatori au renunțat la serviciile Uber în doar câteva zile.

Cifra de afaceri a companiei americane a atins, anul trecut, 11,3 miliarde de dolari, de aproape 23 de ori mai mare decât cea obținută în anul 2014. Cu toate acestea, compania înregistrează pierderi. În cinci ani, compania a acumulat piederi de12 miliarde de dolari, potrivit cotidianului francez Les Echos. Numai anul trecut pierderile Uber au fost de aproximativ trei miliarde dolari. Cauzele pierderilor înregistrate sunt destul  de diferite: războiul prețurilor pe care firma îi duce cu companiile concurente, dorința de a fideliza șoferii și, nu în ultimul rând, investițiile pe care le-a realizat Uber.

După analiza prospectului de ofertă, cotidianul The New York Times arată că, excluzând încasările din vânzarea unor părți a afacerii Uber în zone precum Asia de Sud-Est și Rusia, compania a înregistrat, anul trecut, pierderi de 1,8 miliarde de dolari, după pierderea netă, de 4 miliarde de dolari, din 2017. De asemenea, creșterea veniturilor a încetinit anul trecut (+43%), după ce, în anul 2017, se dublaseră față de 2016, ca și creșterea numărului de utilizatori, care a înregistrat un avans de 34%, anul trecut, comparativ cu 51% în 2017.

Spre exemplu, compania are probleme mari în relațiile contractuale cu șoferii. Mai mult de 60.000 de șoferi au depus sau intenționează să depună dosare de arbitraj împotriva companiei, susținând că au fost clasificați, eronat, drep contractori independenți. Este o temă fundamentală pentru firmă, iar în prospectul de emisiune se spune foarte clar că modul de lucru cu șoferi indepenenți, care nu sunt angajați, este chiar modelul de business al firmei și o schimbare ar duce la probleme complicate.

Totuși, Uber face ceva. Astfel, a anunțat că va acorda bonusuri în numerar, pentru mai mult de 1,1 milioane de șoferi în Statele Unite, iar bonusurile variază între 100 de dolari și 10.000 de dolari, în funcție de numărul de călătorii pe care șoferul le-a finalizat.

Este evident că Uber este departe de fi perfectă. Sunt mulți indicatori economici și date de context care arată anumite slăbiciuni ale companiei de transport de călători. Cu toate acestea, nimeni nu se îndoiește că listarea la Bursa de la New York va stârni mult interes. o demonstrează chiar listarea recentă a unui competitor al Uber, care s-a listat recent la New York. De aceea, specialiștii pieței de capital cred că Uber va atrage recent de pe piață 10 miliarde dolari la o evaluare de 100 miliarde dolari.

De altfel, o cifră care ar putea să ofere optimism este bugetul de aproximativ 450 milioane de dolari pe care firma vrea să îi investească anul acesta în dezvoltarea de noi tehnologii, inclusiv mașina autonomă. La care se adaugă achiziția de anul trecut a unui start-up de biciclete, din dorința de a-și diversifica activitatea, o investiție care a costat 137 milioane dolari.

Cei mai fericiți sunt investitorii care au pus pe picioare afacerea și anume o bancă japoneză, o companie de capital de risc, fondul de investiții al Arabiei Saudite, Alphabet, adică Google și unul dintre fondatori, obligat sa se retraga de la conducerea companiei, în urmă cu doi ani.

Prin Uber, numărul companiilor de tehnologie cotate pe marile piețe internaționale continuă să crească.

Uber, în alb și negru (AUDIO)