“Autostrada Unirii, o joacă cu carioci frumoase pe hîrtie”

moldova_doi.jpg

Image source: 
Facebook/Moldova se Dezvoltă, Împreună pentru A8

Asociațiile Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei, Împreună pentru A8,  Moldova vrea Autostradă și Pro Infrastructură, care luptă pentru  construirea Autostrăzii A8 Ungheni-Iași-Târgu Mureș, au trimis o  scrisoare publică către Prim-Ministrul Viorica Dăncilă și Ministrul  Transporturilor, Răzvan Cuc. Activiștii cer informații și documente  lămuritoare cu privire la punerea în aplicare a Legii 291/2018, numită  și Legea Autostrăzii Unirii, votată în Parlament la sfârșitul anului  trecut. Următorul pas, spun activiștii pentru infrastuctură, este chemarea Guvernului în instanță  pentru  nerespectarea Legii privitoare la construirea acestui obiectiv de investiții pe care populația îl consideră  esențial  pentru regiunea Moldovei.

Activiștii taxează lipsa de preocupare a guvenului și susțin că executivul condus de Viorica Dăncilă încalcă legea promulgată în decembrie 2018., Legea autostrazii Unirii.Pănă acum, în afara faptului că s-a aprobat un proiect privitor la lansarea unui parteneriat public-privat, atât Guvernul României, cât și Ministerul Transporturilor nu au mai comunicat niciun fel de act cu privire la modul cum înțeleg să aplice prevederile Legii 291/2018. Ministerul Transporturilor are obligația de a demara în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii procedurile necesare pentru realizarea obiectivului de investiții Autostrada A8 Ungheni-Iași-Târgu Mureș.

Ce solicită activiștii. Președintele Asociației  Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei Dorin Dobrincu explică: “ Noi solicităm nota conceptuală care este documentația întocmită de beneficiarul investiției în scopul justificării necesității și oportunității realizării unui obiectiv de investiții. Prin nota conceptuală se evidențiază datele preliminare necesare obiectivului de investiții propus și se prezintă informații cu privire la estimarea suportabilității investiției publice. Mai vrem să vedem tema de proiectare, studiul de prefezabilitate sau documentația de avizare a lucrărilor de intervenții, după caz, proiectul pentru autorizarea lucrărilor și proiectul de execuție” . 

 

Alba-neagra cu șapte kilometri de autostradă

 

Activiștii subliniază că,  dacă documentele cerute sunt în diferite stadii de elaborare -sau în procedură de atribuire a contractelor care au ca obiect elaborarea lor)-  ei vor să știe exact calendarul executării acestor documente și sumele estimate pentru fiecare în parte, astfel încât să se aibă în vedere întregul obiectiv.  Nu în ultimul rind, Asociațiile Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei, Împreună pentru A8,  Moldova vrea Autostradă și Pro Infrastructură cer Executivului să precizeze numărul de kilometri al obiectivului de investiții Autostrada A8 Ungheni-Iași-Târgu Mureș, deoarece la această dată se discută despre două lungimi: 311,066 de kilometri (conform studiului de fezabilitate) sau 318,8 de kilometri (conform Masterplanului General de Transport).  Președintele Asociației Moldova se dezvoltă, Dorin Dobrincu  spune că “ șapte kilometri ba sunt, ba nu sunt și noi vrem să știm “. O altă doleanță e legată de  impactul dezangajării de fonduri europene pentru perioada programatică următoare asupra asigurării necesarului de finanțare a autostrăzii Ungheni-Iași-Târgu Mureș și a celorlalte elemente de infrastructură din Masterplanul General de Transport al României, având în vedere numărul foarte mic de solicitări de finanțare din partea beneficiarului potențial

 

A8 erodată de “dezinteres, rea voință și dezinteres”

 

Activistii pentru autostrada sustin ca in cazul in care oficialii nu vor răspunde în termen de 30 de zile vor da în judecata guvernul. Mai mult chiar reprezentantii asociatiilor Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei, Împreună pentru A8,  Moldova vrea Autostradă și Pro Infrastructură cer Executivului să precizeze dacă au notificat Comisia Europeană că tronsonul Tirgu Neamt -Iași se va realiza prin parteneriat public privat . Pe 29 martie, executivul a aprobat studiul de fundamentare al proiectului Autostrăzii Târgu Neamţ - Iaşi. Autostrada va avea 68 de kilometri, iar investiţia, care se va realiza în parteneriat public - privat, este estimată la 1,2 miliarde de euro. Mai mult chiar, despre Ungheni-Iasi nu se mai vorbeste nimic. Dar comisarul European, Corina Crețu a precizat că forurile europene nu au fost notificate. Președintele  Asociației  Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei  Dorin Dobrincu arată acuzator cu degetul:  “Este inacceptabil. Iașul nu se leagă bine de autostrada și nu vom avea o conexiune cu Republica Moldova. Este o problemă cu autostrada din apropierea Tîrgu Neamț care pur și simplu a dispărut. Guvernanții de la București habar nu au de Geografia Moldovei. Pare o joacă cu carioca frumoase pe hârtie sau la televizor. Avem de-a face cu dezinteres, rea voință, banii s-au dus către proiecte din Sud. Și este foarte multă incompetență“.

Ascultă AICI corespondența de la Iași
492

Facebook comments