Există viață și după modificarea Ordonanței 114

calculator_0.jpg

OUG 114 a fost modificată. Schimbările au ținut cont doar parțial de observațiile aduse de reprezentanții mediului de afaceri
OUG 114 a fost modificată. Schimbările au ținut cont doar parțial de observațiile aduse de reprezentanții mediului de afaceri
Image source: 
pixabay.com

„După lupte seculare” care au durat trei luni, Ordonanța 114 a fost modificată. Schimbările au ținut cont doar parțial de observațiile aduse de reprezentanții mediului de afaceri. Dar, câteva propuneri au fost incluse în noua ordonanță.

Astfel, cele mai multe schimbări au avut loc în domeniul bancar. În principu, taxa pe activele bancare s-a redus substanțial sau poate ajunge să nu mai fie plătită, în anumite condiții. Apoi, din sfera de taxare au fost excluse o serie de active, ceea ce era, de la început, absolut logic. De exemplu, cum ar putea un stat care are nevoie să se împrumute de pe piața internă să taxeze cumpărarea de titluri de stat de către bănci? Acest lucru s-a rezolvat prin modificările aduse ordonanței. Și nu este singura clasă de active scoasă de la taxare.

În același timp, taxa pe activele bancare a fost ruptă de ROBOR. Este o decizie logică, din nou, dar nu înseamnă că lucrurile vor fi mai simple pentru bănci și pentruclienți.

În sensul că noua modalitate de calcul a taxei pe active complică foarte mult viața băncilor. Sunt câteva jaloane printre care trebuie sa slalomeze băncile pentru a ajunge să nu mai plătească taxa pe activele bancare. Sunt trei indicatori care contează pentru ca taxa să ajungă la zero. Să crească creditarea cu 8%, să scadă marja dintre dobânda la depozite și cea la credite cu 8% sau să nu aibă profit. Desigur, nicio bancă nu își dorește să nu obțină profit, dar prevederile ordonanței iau în calcul și această variantă.

Și pentru a fi și mai complicat, la calculul taxei pe activele bancare intră și cota de piață, respectiv taxa se aplică doar pentru băncile care au o cotă de piață mai mare de 1%, adică practic, în acest moment, pentru toate băncile.

Trebuie remarcat nivelul sofisticat de calcul, deci de birocrație, care se aplică o dată cu taxa pe active. Băncile vor trebui să calculeze cota de piață, cu cât au crescut creditarea, cu cât au scăzut marja dintre dobânda acordată la depozite și cea percepută la credite și, nu în ultimul rând, clasa de active supuse taxării. Așadar, băncile își vor face calcule în funcție de cinci parametri, dacă luăm în calcul și profitul, și vor încerca să jongleze cu o serie de indicatori pentru a alege între a plăti o taxă mai mică și a obține un profit mai mare. În orice caz, analiștii financiari ai băncilor nu se vor plictisi.

Dar viața grea a băncilor nu se va opri aici. Ea va continua și în relația cu clienții. Pentru noile contracte de credit va fi utilizat un alt indicator, în locul ROBOR. Poate oferi cineva vreo garanție că dobâznile vor scădea? Deocamdată, nu, pentru că Banca Națională a arătat zilele trecute că, în luna februarie, noul indice este mai mare decât vechiul ROBOR.

Este, însă, mai mult decât atât. Modificarea Ordonanței 114 include o formulare care va da multă bătaie de cap băncilor. Adică, vor trebui să suporte din nou o presiune foarte mare din partea clienților. Este vorba despre prevederea care spune că pentru contractele aflate în derulare se poate aplica noul indicator, în locul ROBOR, dacă părțile, adică băncile și debitorii ajung la o înțelegere. Ne putem imagina ce presiune va fi asupra băncilor dinspre clienți, dacă noul indicator va duce la o dobândă mai mică! Toți vor dori să își raporteze dobânda din contractele de credit la noul indicator. Dacă, însă, noul indice va fi mai mare decât ROBOR, cei care iau credite noi vor fi nemulțumiți. Vom trăi și vom vedea.

Ordonanța a fost modificată și în ceea ce privește industria energetică și pensiile adminstrate privat. Pentru sectorul energetic, a fost eliminată plafonarea tarifelor la producători pentru consumul industrial. Pentru consumatorii casnici, plafonarea tarifului se păstrează, dar se amână aplicarea măsurii cu o lună, până la 1 mai. Este greu de spus dacă efectul dorit de guvern, un tarif al gazelor naturale mai mic pentru consumatorii casnici, va fi atins, pentru că producătorii sunt doar prima verigă dintr-un lanț. După ei vin transportatorii și distribuitorii de gaze naturale.

În fine, administratorii de pensii private au primit o scurtă perioadă de respiro pentru majorarea capitalului social. Deocamdată, este doar o frecție la un picior de lemn. Este clar că deciziile importante, cele care țin de dorința guvernului ca administratorii de fonduri să finanțeze tot felul de proiecte de infrastructură, au fost amânate. Rămâne de văzut dacă administratorii de pensii private vor cădea la pace cu guvernul.

În concluzie, modificarea Ordonnaței 114 este mult mai puțin decât și-au dorit reprezentanții industriilor afectate și un pic mai mult decât nimic.

 

 

Analistul economic Constantin Rudnițchi despre modificările aduse OUG 114, supranumită ordonanța lăcomiei