Licențele 5G: Guvernul se bazează pe bani de Monopoly. ANCOM dă cu zarul

monoploy.jpg

Image source: 
pixabay.com

Guvernul a trecut în buget venituri de peste două miliarde de lei - bani pe care mizează prin vânzarea în acest an a licențelor 5G către operatorii telecom, în condițiile în care  Consiliul Fiscal a atras deja atenția că sumele ar putea fi supraevaluate. 

Guvernul stabilește de unde pornește licitația. Un punct de plecare ar putea fi suma pe care a obținut-o în trecut executivul din licențele 4G, în jur de 700 de milioane de euro – spune vicepreședintele Autorității de Reglementare, Eduard Lovin , care admite însă că de data aceasta investițiile pe care trebuie să le facă, strict pe cheltuiala lor,  companiile, sunt cu mult mai mari: 



Eduard Lovin: Noi suntem în consultare publică cu documentul de poziție privind acordarea licențelor pentru spectrul radio disponibil într-o multitudine de benzi de frecvențe.

Reporter: La nivel european a fost făcută o estimare generică asupra necesarului de investiții în 5G. În cazul României ar fi nevoie de 2,3 miliarde de euro. Puteți să explicați un pic această sumă. La ce se referă concret?

E.L: Sunt mai multe studii care au avansat cifre cu necesarul de investiții pentru 5G. O implementare a tehnologiei 5G presupune atât o evoluție a precedentelor tehnologii 3G și 4G, cât mai mult o revoluție. Aduce capacități foarte mari, dar cu alte îmbunătățiri tehnice, o densitate a device-urilor de peste un milion pe km pătrat încă din standard sau o latență, o întârziere a transmiterii semnalului de circa 10 ori mai mică decât în cazul tehnologiilor precedente. Astfel, pentru a putea implementa și construi o rețea care să îndeplinească toate aceste caracteristici tehnice este nevoie de o îndesire de câteva ori mai mare față de site-urile prezente în 3G sau 4G. Cu alte cuvinte, o rețea 5G va costa de câteva ori mai mult decât precedentele rețele construite pe tehnologiile 3G și 4G.

Rep: Cine plătește? 

E.L: Companiile care dezvoltă rețele 5G au posibilitatea de a cere finanțare pe termen lung din sistemul financiar-bancar, din fonduri proprii.

Rep: Companiile, acesta era răspunsul.

E.L: Companiile, operatorii telecom trebuie să găsească și soluții de finanțare.

Rep: Câți bani speră statul român să obțină din această licitație?

E.L: O sumă cât mai mare din valorificarea acestei resurse destul de limitate, care este spectrul radio. Este necesar acel echilibru între prețul licențelor și necesarul de investit pe termen scurt.

Rep: La ce sumă câștigă toată lumea, un prag generic? Este imposibil ca ANCOM să nu aibă o astfel de evaluare.

E.L: Evaluari să pot face foarte multe, depinde din ce perspectivă sunt privite. La un moment dat interesele pot fi divergente. Orice referire noi o putem face la licitațiile precedente.

Rep: Din 4G de exemplu.

E.L: Așa zisele licențe 4G din 2012 știți bine că s-au situat în jurul sumei de 700 de milioane de euro. Cam acela ar putea fi un punct de plecare.

Rep: Există vreo presiune asupra ANCOM din partea guvernului în contextul în care în bugetul de stat pe 2019 au fost trecuți la capitolul venituri în jur de 2 miliarde din aceste așa numite licențe?

E.L: Este atributul guvernului de a stabili prețurile de plecare în cadrul acestei licitații.

Rep: Așadar, dacă guvernul are această așteptare, să obțină 2 miliarde din această licitație, guvernul va impune prețul, ce se întâmplă în scenariul în care prețul e considerat prea mare de operatori? 

E.L: Fiecare operator trebuie să își facă propria evaluare și să comunice în cadrul consultărilor publice. Așa cum am procedat și în trecut vom proceda și anul acesta. Pentru fiecare etapă, pentru fiecare document noi alocăm și o perioadă de consultare publică. Așa cum este acum în consultare publică strategia de alocare benzi de frecvență, în perioada următoare, în câteva luni, va fi supus dezbaterii într-o consultare publică caietul de sarcini pentru licitația 5G. Acel caiet va trebui să conțină pe lângă toate aspectele tehnice și obligațiile pe termen scurt și lung ale operatorilor care vor câștiga și prețurile de plecare în procedura de licitație.

Rep: La un moment dat era pe masă scenariul în care licențele 5G i-ar costa pe operatorii telecom 2% din cifra de afaceri ori numărul de ani al valabilității acestora. Această formulă matematică se mai aplică?

E.L: Pentru unele benzi de frecvențe sunt formule trecute în mod clar în legislația în vigoare în momentul de față. Alte benzi de frecvențe nu sunt prinse în legilslația în vigoare din momentul de față.

Rep: ANCOM are trasată o țintă din partea guvernului și ANCOM asigură doar cadrul de negociere și cadrul de licitație astfel încât statul să obțină prin guvern această țintă. 

E.L: Este o procedură de licitație publică la care se stabilesc niște praguri minime de plecare în licitație, urmând ca doritorii participanți la această procedură să își facă calculele și evaluările și să participe sau să amâne.

Rep: Ați spune că este imperativ ca anul 2019 să marcheze scoaterea la licitație a acestor licențe sau ne putem permite luxul de a mai aștepta un an sau doi?

E.L: Ne dorim ca de la 1 ianurie anul viitor operatorii în România să aibă posibilitatea să treacă la implementarea 5G. Cu cât mai repede cu atât mai bine.