Facebook a murit, trăiască Facebook!

social-network.png

Cum va arăta noul Facebook
Image source: 
pixabay.com

Mark Zuckerberg s-a prezentat marți seară, la audieri, în fața comisiilor de comerț și juridice ale Senatului american. Fondatorul Facebook a oferit imaginea unui nepoțel cuminte prins de bunicuță mâncând cu lingura din borcanul cu dulceață. Mark Zuckerberg a jucat cartea propriei vinovății. Fondatorul Facebook și-a asumat exclusiv și total vina pentru scandalul „Cambridge Analytica” în care este implicată rețeaua socială.

A fost crezut de cineva? Este posibil. Pentru că, de exemplu, prețul acțiunilor Facebook la Bursa de la New York a oscilat în timpul audierii din Senat, dar a încheiat ziua cu o creștere cu 4,5%. Dincolo de evoluția acțiunilor pe piață, audierea din Senatul american ridică o serie de întrebări: ce este de făcut?

Sunt câteva căi de urmat. Prima este cea mai radicală și anume închiderea, pur și simplu, a Facebook. Este acest lucru posibil? Probabil că nu. Cu două miliarde de utilizatori, după cum declară chiar Zuckerberg, rețeaua este deja prea mare. Cum se spune în limbajul băncilor „prea mare pentru a cădea”. Așa și cu Facebook: a ajuns prea mare, a creat deja dependență și a devenit un instrument fără de care nimeni nu își mai poate imagina economia viitorului.

O a doua soluție este aceea a reglementării. Senatorii americani au vorbit pe această temă, unii mai direct, alții mai voalat. Nu s-a avansat mai mult, unii dintre senatori au spus că „dacă Facebook nu va rezolva problema, o vor face ei”. De altfel, dacă ne reamintim de o altă criză, cea bancară din anul 2008, primul pas care s-a făcut a fost cel al reglementărilor. Atât în Statele Unite, cât și în Europa. S-a ajuns, spun reprezentanții sistemului bancar, chiar la suprareglementare, dar, mai grav, există opinia că reglementările inițiate în timpul crizei nu sunt sută la sută eficiente.

O a treia soluție este asumată chiar de fondatorul Facebook. Acesta a declarat că va iniția modificări ale rețelei pentru a proteja datele personale ale utilizatorilor. Zuckerberg a declarat tranșant că episodul „Cambridge Analytica” este în responsabilitatea sa. Nu este suficient. Mulți utilizatori și autoritățile statului așteaptă mai mult decât ca Zuckerberg să își pună „cenusa în cap”. În același timp, fondatorul Facebook și-a asumat răspicat măsuri care să împiedice posibilitatea de a se repeta situația din anul 2016.

Este dificil de estimat către ce variantă se va merge din acest noian de soluții. Probabil că orice variantă este posibilă, dar scenariul care se prefigurează acum este că legiuitorii vor aștepta soluțiile Facebook. Dacă acestea nu vor fi satisfăcătoare sau eficiente, este foarte posibil să se ajungă la reglementarea domeniului.

Prezența lui Zuckerberg în fața comisiilor senatoriale a fost importantă și pentru a înțelege de unde a pornit problema. Care a fost mecanismul de preluare și apoi de utilizare a datelor personale. Pentru că nu se poate combate un fenomen și nu se pot găsi soluții fără să se înțeleagă felul în care s-a creat.

În câteva repere, metoda „Cambridge Analytica” s-a derulat în felul următor. Utilizatorii Facebook au completat un chestionar pe baza căruia li s-a creat un profil psihologic. Aceasta a fost baza de date inițială. Este neclar cum s-a ajuns ca și prietenii din rețea ai celor care au completat chestionarul să fie incluși și ei în eșantionul colectat, dar așa s-a întâmplat.

Mai departe, datele colectate au ajuns la compania de analiză. Este clar că Facebook a pus la dispoziția companiei o serie de date chiar și contra cost. Nu este clar, însă, cine a încasat banii, compania sau unii angajați. Dar Zuckerberg însuși recunoaște că a știut de informațiile transferate de Facebook către „Cambridge Analytica”, dar adaugă că a fost informat că datele au fost șterse. Ceea ce nu a s-a întâmplat.

În fine, după preluarea informațiilor totul a fost simplu. Compania a prelucrat datele și a plasat către utilizatori știri și reclame prin care a încercat și, se pare, a și reușit să le manipuleze opțiunile. Problema a fost că manipularea s-a făcut în legătură cu procesul electoral din Statele Unite și în cazul votului pentru Brexit. Dacă manipularea publică ar fi vizat un obiect de vestimentație sau o pereche de pantofi, probabil că scandalul nu ar fi apărut.

Mark Zuckerberg este așteptat și în fața Parlamentului European și în fața celui britanic. Sunt șanse mici să se mai prezinte personal. Reprezentația a fost făcută. Ceea ce a fost de spus s-a spus. Acum, urmează ca actorii implicați să caute soluții. Toată lumea le așteaptă cu sufletul la gură.
 

Ascultă: Cum va arăta noul Facebook