Expoziție Constantin Brâncuși la Timișoara. Unele lucrări vor fi văzute prima dată în România

expo_brancusi_timisoara.jpg

Sursa imaginii: 
Otilia Ghitescu / RFI România

Prima expoziție Brâncuși organizată în ultima jumătate de secol în România va avea loc în 2023, la Timișoara. La Muzeul Național de Artă din Piața Unirii vor veni lucrări ale sculptorului român împrumutate din colecții private și ale unor instituții din întreaga lume. Proiectul se „coace” de mai bine de trei ani.

În 2023, când va fi capitală europeană a culturii, Timișoara va fi gazda primei expoziții Constantin Brâncuși, organizată în România din 1970 încoace. În Palatul Baroc din Piața Unirii, sediul Muzeului Național de Artă Timișoara, vor fi adunate, sub același acoperiș, sculpturi emblematice din perioada de maturitate a artistului, dar și din tinerețea acestuia. Ele provin de la mari muzee ale lumii, precum Centrul Pompidou sau Tate Gallery, dar și din colecții muzeale și private din România. Vor fi expuse, de asemenea, fotografii și fragmente filmate de Brâncuși.

Demersul este susținut de Consiliul Județean Timiș, principalul finanțator, și co-organizat de Muzeul Național de Artă Timișoara și Fundația Art Encounters, în parteneriat cu Institutul Francez din România. Expoziția va avea loc în perioada 30 septembrie 2023 – 28 ianuarie 2024 și sunt așteptați vizitatori din toată Europa. Pregătirile au început deja. 

„E necesar a investi în echipamentele de climatizare, de gestionare automată a temperaturii, în alarmarea în caz de incendiu și în securitatea și protecția edificiului, a ceea ce se află înăuntru. Noi am început investițiile încă de anul trecut, am finalizat partea de climatizare și de temperatură controlată, iar anul acesta se finalizează cu celelalte investiții (…) Partea de investiții costă cel puțin un milion de euro, acum cu creșterile la materiale ne așteptăm să mai crească costurile, iar încă un milion pe partea de organizare. Din partea de organizare ne așteptăm să mai facem niște economii, dacă obținem o garanție guvernamentală pentru a economisi sumele de bani pe care trebuie să le dăm pentru asigurarea acestor lucrări”, spune președintele CJ Timiș, Alin Nica.

„Într-un fel, niște planete se aliniau cumva”

Ideea acestei expoziții a fost, inițial, doar un vis. Doar că, dacă vrei să reușești, e nevoie să visezi… un pic mai curajos. 

„Ideea e veche de vreo trei ani, ea s-a născut cumva natural, cred, Brâncuși este acest zeu al culturii românești, un reper fără de care multe repere ale culturii românești nu se explică sau justifică. (…) Cred că a fost mai degrabă un moment în care ne-am dat seama că totuși trebuie să avem ambiții un pic mai ample legate de anul de capitală culturală (…) Activitatea Fundației Art Encounters s-a dezvoltat în ultimii ani, relații instituționale cu diverse muzee și diverși colecționari care au inclusiv piese de Brâncuși, deci ne-am dat seama că, într-un fel, niște planete se aliniau cumva”, explică președintele Fundației Art Encounters, Ovidiu Șandor.

Curatorul expoziției este Doina Lemny, doctor în istoria artei și unul dintre cei mai apreciați specialiști în arta lui Constantin Brâncuși. Doina Lemny  a semnat conceptul curatorial pentru numeroase expoziții dedicate sculptorului român, atât la Centrul Pompidou, la Atelierul Brâncuși, dar și în alte muzee. Cea mai recentă este expoziția „Sublimarea formei”, desfășurată la Bruxelles, în cadrul Festivalului Europalia. Aceasta a fost vizitată de 120.000 de oameni. 

„Au rămas foarte puține opere”

Cât de greu este să organizezi o expoziției Brâncuși, nu doar la Timișoara, ci oriunde în lume?

„Peste tot este foarte greu de organizat, pentru că numărul sculpturilor lăsate de Brâncuși este destul de redus. Brâncuși n-a sculptat mult, pentru că el în momentul în care nu era mulțumit de o anumită operă, o distrugea, o arunca la pubelă. Brâncuși nu păstra rebuturi în atelierul lui. Tot ce a păstrat a fost pentru că era convins că era o operă care să-l reprezinte. De aceea, au rămas foarte puține opere, în catalogul rezonat al operelor sculptate sunt în jur de 230 – 240 sculpturi. Se includ aici sculpturile din ghips, pentru Brâncuși ghipsul era o operă originală, sculpturile în bronz și cele în marmură, care sunt foarte rare”, răspunde Doina Lemny.

Unele lucrări vor fi expuse prima dată în România

Curatorul expoziției spune că toți cei care dețin lucrări au cerut în amănunt descrierea condițiilor fizice de la muzeul de artă din Timișoara. Și mai e ceva: când vor ajunge lucrările, acestea nu vor putea fi instalate oricum și de oricine. E nevoie de măiestrie și de… suflet.

Din nou, Doina Lemny: „Va trebui să facem apel la oameni specializați, care pot să instaleze o lucrare de Brâncuși. Fiind foarte fragile, sunt oameni… de exemplu, și la centrul Pompidou, am lucrat cu anume echipe. Nu toți instalatorii pot să facă acest lucru. Sunt societăți private, trebuie plătiți, cu instalatori specializați în opera lui Brâncuși. Eu am lucrat când am instalat atelierul, cu doi instalatori pe care îi și numeam «fiii lui Brâncuși». Îmbrățișau operele, pur și simplu, pentru că le cunoșteau și le instalau cu căldură”.

Expoziția „Brâncuși: surse românești și perspective universale” va aduce la Timișoara peste 100 de lucrări semnate Constantin Brâncuși. Unele dintre ele vor expuse pentru prima dată în România.