Expoziție Albrecht Dürer la Londra: pictor, călător, om al Renașterii

expozitia_durer.jpg

Expoziția Albrecht Durer la Galeria Națională din Londra
Expoziția Albrecht Durer la Galeria Națională din Londra a reunit opere din întreaga lume ale pictorului renascentist
Sursa imaginii: 
Petru Clej

La Galeria Națională din Londra este deschisă expoziția Voiajul lui Albrecht Dürer – Călătoriile unui renascentist. Este un eveniment de excepție care reunește opere ale artistului și nu numai ale sale, adunate din marile muzee ale lumii.

Arta lui Dürer este legată nemijlocit de călătoriile sale prin Europa, care i-au influențat direct stilul, transformându-l dintr-un pictor gotic într-unul renascentist, deși nu atât de faimos precum contemporanii săi Leonardo da Vinci sau Michelangelo.

Născut în 1471 la Nurnberg în sudul Germaniei, fiu al unui giuvaergiu emigrat din Ungaria, el a fost un globe-trotter la standardele vremii. În 1494 - 1495 el a trecut Alpii în ceea ce astăzi este Italia, a petrecut perioada 1505 – 1507 la Veneția, iar între 1520 – 1521 a vizitat Țările de Jos, unul dintre centrele inovației în pictura renascentistă.

Toate aceste călătorii l-au influențat, iar acest lucru este vizibil în succesiunea camerelor expoziției londoneze. Poate cea mai revelatoare influență este vizibilă în tabloul Isus printre doctori, în fapt reprezentarea scenei neo-testamentare a disputei cu fariseii, pictat în perioada venețiană, 1506, și puternic influențat de Giovanni Bellini, cu care Dürer s-a împrietenit în acea perioadă.

Isus și doctorii - Albrecht Durer
"Isus și doctorii" - o pictură unde se vede influența lui Giovanni Bellini asupra lui Albrecht Durer
Sursa imaginii: 
Petru Clej

În perioada sa de maturitate Dürer a produs capodopere ca Adam și Eva sau tabloul protectorului său, Împăratul Maximilian, dar, din păcate, aceste tablouri nu figurează în expoziție, ci doar o schiță cu Adam și Eva.

Ce este interesant în evoluția lui Dürer este utilizarea tiparului în multiplicarea schițelor și gravurilor sale, pe care le-a vândut în multiple exemplare în a doua parte a vieții sale, preferându-le comenzilor de tablouri din parte unor clienți bogați. O altă adaptare la noile tehnologii care au favorizat dezvoltarea capitalismului.

În peregrinările sale târzii, neerlandeze, Dürer l-a cunoscut pe marele filosof renascentist Erasmus, de la care a rămas o gravură în cupru a artistului. Interesat în chestiuni de religie și influențat de noua teologie protestantă a lui Martin Luther și când acesta a intrat în conflict cu urmașul lui Maximilian, Carol al V-lea, Dürer a intervenit, făcând apel între alții la Erasmus, pentru protejarea lui Luther de furia împăratului și a bisericii catolice. Fără a deveni în mod explicit protestant, Dürer a făcut o gravură a lui Luther în 1526 și este comemorat de Biserica Luterană în fiecare an pe 6 aprilie.

Erasmus - Albrecht Durer
Durer l-a cunoscut pe renumitul filosof renascentist Erasmus în timpul călătoriei sale în Țările de Jos și i-a dedicat această gravură
Sursa imaginii: 
Petru Clej

Moștenirea lui Dürer, este profundă, nu în ultimul rând în studiile sale privind proporțiile în pictură, ca și materialele folosite, iar expoziția reamintește acest aspect teoretic al operei sale.

Per total, expoziția reprezintă o incursiune interesantă, deși în mod inevitabil limitată, în opera acestui artist care a trăit în plină perioadă explozivă a Renașterii și Reformei, contemporan cu Leonardo și Michelangelo, Erasmus și Luther, un om pe care călătoriile și dorința de auto-perfecționare l-au transformat într-un mare artist.      

 
Ascultați relatarea corespondentului RFI la Londra, Petru CLEJ