Evreii în lumea arabă – o istorie multimilenară în imagini, vestigii și documente

macron_evrei.png

Președintele Emmanuel Macron la inaugurarea expoziției “Evreii Orientului, o istorie multimilenară”, Paris, 22 noiembrie 2021
Sursa imaginii: 
AFP via France24

O interesantă expoziție organizată la Paris de Institulul Lumii Arabe, prezintă soarta evreilor, care de-a lungul secolelor au trăit “aceeași istorie” cu musulmanii din lumea arabă, din Maroc și până în Siria...

De pe 24 noiembrie până pe 13 martie 2022, proiectul numit “Evreii Orientului, o istorie multimilenară” reprezintă ultima parte din trilogia ILA dedicată religiilor monoteiste, după “Haji, pelerinaj la Mecca” din 2014 și “Creștinii Orientului, 2000 de ani de istorie” din 2017.

În timpul inaugurării expoziției, președintele francez Emmanuel Macron a admirat “formidabila lecție de conviețuire, îmbogățire reciprocă și schimburi de idei între cultele monoteiste” pe care o oferă expoziția.

“Ideea de identitate a fost întotdeauna mult mai complexă decât ne-am imaginat, identitatea unei etnii se hrănește din alte identități de fapt...”, a subliniat șeful de stat, criticând asupru “ignoranța” asupra acestui subiect care domină opinia publică de ieri și e azi.

Expoziția “Evreii Orientului, o istorie plurimilenară” ține să arate că “istoria aceasta atât de lungă nu se limitează doar la un singur conflict (istraeliano-palestinian), ci este mult mai complexă”, spune pentru AFP Benjamin Stora, istoric și comisar general.

Și nu este vorba doar de a-i împăca pe cei care, pe de-o parte, cred că lunga conviețuire între evrei și musulmani “este un exemplu de armonie și înțelegere”, cu cei care, pe de altă parte văd “doar o serie de conflicte teribile, în special după apariția religiei islamice”, scrie Benjamin Stora într-un editorial dedicat acestei expoziții. Ci doar de “a oferi niște repere” fără de care “lumea n-ar mai putea continua”.

“Atunci când îi întrebi pe musulmanii mai în vârstă, cu toții zic am trait aceeași istorie. Evrei sau arabi, au vorbit mereu araba împreună, au scris în limba arabă în spațiul public și politic și asta a durat un mileniu”, subliniează el.

Vestigii arheologice, manuscrise vechi, picturi, bijuterii, costume, obiecte ritualice, imagini, muzică și instalații audiovizuale: 280 de opere din marile muzee ale lumii și din Franța evocă viața poporului evreu din Maroc și până în Iran, din Tunisia și până în Siria.

Rolul europenilor

Vizitatorul este purtat din Antichitatea Târzie și până în zilele noastre: de la primele legături între triburile evreiești din peninsula arabică și profetul Mohamed, până la ridicarea centrelor urbane evreiești din Magreb și din Imperiul Otoman, de la apariția primilor reprezentanți ai gândirii evreiești din Bagdad, Fez, Cairo, Córdoba și Safed și până la exilul evreilor din lumea arabă. Punctul comun:  dragostea pentru o credință foarte veche...

Parcursul lor începe înaintea erei creștine, când, timp de mai mult de un mileniu, evreii au trăit pe Pâmântul Canaanului. Odată cu represiunea romană, până la jumătatea secolului al II - lea populațiile evreiești părăsesc Ierusalimul și duc cu ele în lume pagini din Torah. Galileea, Babilon, Siria și Egipt capătă atunci o mare vitalitate și diversitate culturală.

Între secolele VII și XV, majoritatea evreilor au trăit în lumea musulmană. Au preluat limba arabă, cu multitudinea dialectelor ei, care, odată transcrisă în ebraică, devine “iudeo-arabă”.

După cucerirea musulmană, evreii și creștinii capătă statutul de “dhimmi”, o poziție de inferioritate și de vulnerabilitate, dar în același timp aveau parte de protecție juridică și de autonomie administrativă, fiscală și religiosă.

Însă aceast statut a fost tratat diferit în funcție de perioade și de suverani. Evreii au suferit atacuri violente, în special în Evul mediu în timpul dinastiei Almohad între secolele XII și XIII. Cu toate acestea, intelectualii și savanții evrei, conducătorii comunităților, au ocupat un loc important la curțile califilor.

Expoziția se încheie cu perioada exilurilor și rolul jucat de europeni în deteriorarea relațiilor dintre evrei și musulmani, Holocaustul și crearea Statului Israel în 1948, începutul conflictelor dintre acest stat nou și țările arabe.

Populația evreiască din țările arabo-musulmane a scăzut astăzi de la 1 milion (la începutulul secolului XX) la aproape 30. 000 de locuitori, care trăiesc mai ales în Turcia, Maroc și Iran.

 

Traducere de Elena Neguș după articolul publicat de France 24