Beethoven 250 – “O revoluție în istoria muzicii”– pianista Alina Bercu

alina_bercu_1.jpg

Alina Bercu
Alina Bercu a învățat recent toate cele 32 de sonate pentru pian scrise de Beethoven
Image source: 
Alina Bercu

La un sfert de mileniu de la nașterea sa, Ludwig van Beethoven rămâne titanul muzicii clasice universale, o spune chiar pianista Alina Bercu, care este o interpretă asiduă a compozițiilor sale.

Alina Bercu: Legătura mea cu Beethoven a devenit mult mai intensă în ultima perioadă, pentru că am învățat toate sonatele pentru pian, pe care el le-a scris, sunt 32 la număr, și în același timp și sonatele pentru pian și vioară. Chiar și înainte de acest proiect, Maraton îi spune, mi-a plăcut foarte mult și m-am simțit foarte în largul meu cu acest compozitor și am avut în repertoriu chiar de mai mulți ani și concertele pentru pian și orchestre ale lui. Dar ce îmi place la el este această lipsă a compromisului, caracter revoluționar, un mare titan, dur aș spune. Știm, de fapt, că nu a fost un tip foarte blând sau tolerant, ba din contră…

Petru Clej: Ceea ce l-a făcut foarte impopular printre semenii săi…

Alina Bercu: Absolut. Dar acest fel în care el s-a impus a fost într-adevăr o revoluție în istoria muzicii și a pianisticii în mod special, pentru că și datorită lui sau datorită lui în primul rând tot ce a însemnat instrumentele acestea, pian și strămoșii noștri ai instrumentului, s-au dezvoltat datorită stilului lui.

Petru Clej: Din punct de vedere al interpretării ce probleme pune Beethoven?

Alina Bercu: Beethoven este un compozitor foarte complex, e greu de generalizat. Beethoven poate compune extraordinar de aerat, de filosofic, dar în același timp foarte dur, foarte direct, fără menajamente. Este o paletă foarte largă de trăiri și de emoție în scriitura lui. Sunt cele mai variate și cele mai fine variațiuni în stilul lui.

Petru Clej: Și tehnic, care vi s-a părut cea mai dificilă dintre compozițiile sale?

Alina Bercu: Sincer, ultimele sonate, probabil sonata Opus 101 și celebra Hammerklavier 106 sunt extraordinar de dificile. Hammerklavier 106, în primul rând, pentru că durează aproape o oră, deci este o sonată, o piesă care practic nu se termină niciodată. Iar Opus 101 este, din punctul meu de vedere, și nu numai - am vorbit cu mulți colegi pe tema asta - este o piesă care de la prima notă până la ultima notă este extraordinar de incomod scrisă. Nu te poți relaxa nici măcar o secundă. Da, pentru pianiști ai întotdeauna senzația că o să aluneci, că o sa te dezechilibrezi, te desincronizezi. E puțin ciudat.

Petru Clej: Ce sentimente vă creează Beethoven când îl interpretați?

Alina Bercu: După cum am spus sunt foarte multe sentimente pe care le poți avea atunci când cânți, dar în general când ești pe scenă și prezinți o lucrare nu prea îți permiți să te ia valul în niciun fel. Când ești obișnuit și faci asta, sigur, ai mintea foarte limpede, știi exact ce se întâmplă, ce ai de făcut, ce urmează, îți dozezi energiile, emoțiile foarte bine și diferă foarte mult această stare pe scenă față de situația în care ești în sală și asculți. Acolo este o cu totul altă situație.

Titanul Beethoven

Petru Clej: Deci vă dedublați într-un fel interpretul cu iubitorul de muzică.


Alina Bercu
Alina Bercu consideră că Beethoven a realizat cea mai mare revoluție în istoria muzicii
Image source: 
Alina Bercu

Alina Bercu: Aș spune că da, dar în același timp trebuie să recunosc că poate mi-e mai greu să stau în sală și să ascult vreun coleg, pentru că știu exact ce se întâmplă și intru atât de bine în rolul interpretului…

Petru Clej: Deveniți critică.

Alina Bercu: Uneori am senzația că atunci când nu am controlul și ascult altceva, aud altceva decât știu că trebuie să se întâmple sau interpretat în alt fel, da, e o ușoară senzație de disconfort uneori.

Petru Clej: Și ca o concluzie, ce înseamnă Beethoven în istoria muzicii și chiar a omenirii?

Alina Bercu: Revoluție.

Petru Clej: Deci Beethoven a reușit să influențeze lumea.

Alina Bercu: Beethoven a reușit să influențeze lumea. Sigur, dacă ne uităm la mulți compozitori,  în felul lor mulți au schimbat lumea și istoria muzicii, fiecare în felul lui, dar un revoluționar mai mare ca Beethoven, un titan mai mare ca el nu știu dacă există.

Alina Bercu interpretează Concertul nr. 5, Imperial”, de Ludwig van Beethoven

Alina Bercu este născută la Câmpina în 1990. La ora actuală locuiește în Germania și predă pianul la Universitatea Franz Liszt din Weimar unde și-a făcut studiile. 

 
Ascultați interviul cu Alina BERCU realizat de Petru CLEJ