Oscar i-a surâs filmului sud coreean ”Parasite”. ”1917”, marele perdant

oscar.jpeg

Regizorul Bong Joon-ho salută publicul la ceremonia desfășurată la Teatrul Dolby din Los Angeles, 9 februarie 2020
Image source: 
Reuters via France24

Oscar i-a surâs ieri seară, în patru rânduri, filmului sud-coreean Parasite, care a făcut istorie. Marele perdant, 1917, pelicula de război a regizorului Sam Mendes, care pornea favorită în lumina premiilor anterioare, a plecat din teatrul Dolby din Los Angeles cu doar trei statuete, pentru mixaj sonor, imagine și efecte vizuale. Joker, care era campionul nominalizărilor, cu 11, a repurtat doar două victorii, la categoriile sunet și interpretare masculină în rol principal. Ford contra Ferrari a fost recunoscut pentru regia de sunet, iar Jojo Rabbit s-a ales cu premiul pentru adaptare, acordat scenaristului și regizorului Taika Waititi. Un alt perdant al serii a fost Irlandezul, care i-a avut pe afiș pe Robert de Niro, Joe Pesci și Al Pacino, dar a fost ocolit pe linie de severii membri votanți ai Academiei de Arte Cinematografice.

Hollywood-ul trăiește din nostalgie și reluări. Din pastișă, paseism și mai ales bani. Mai puțini cu 4,3%  în 2019 în raport cu anul precedent, și totuși cât un munte.

907 filme au rulat anul trecut pe ecranele americane, relansări, serii și originale. Încasările au mers de la 858.373.000 de dolari în 4.662 de sali  pentru Răzbunătorii (în care actorul de origine română Sebastian Stan apare într-un rol major) la 99 de dolari într-o singură sală, pentru Vederi din Londra.

Răzbunătorii au fost urmați în clasamentul succesului comercial de Regele leu, reluat și ras-reluat, poveste cu jucării--ajuns la episodul patru--înghețat, razboaie galactice, omul păianjen și, pe locul opt la încasări, pevizibilul Aladdin, peren ca mai toate celelalte într-o cinematografie îndrăgostită de convențional și formulă.

Între concurentele pentru cel mai bun film, Joker apare pe un respectabil loc nouă, cu 333.772.511 dolari,  A fost odată...la  Hollywood pe 18, Ford contra Ferrari pe 27, Fiicele doctorului march/Little women/ pe 72, Parazit pe 98 și Jojo Rabbit--al cărui regizor de imagine este Mihai Mălaimare jr.-- pe locul 104.

Dintre celelalte trei pelicule  în cursa Oscar, 1917 (al cărui regizor de imagine, Roger Deakins, a primit al doilea Oscar al remarcabilei sale cariere)  a intrat în săli în ultima lună a anului trecut, iar Irlandezul--regizat de Martin Scorsese-- și Povestea unei căsnicii,  nu apar în statistica anuală a filmelor care au rulat în săli,  fiind produse și distribuite de Netflix. Producătorii "streaming" precum Netflix vor deveni un factor și mai important în jocul cinematografic american anul acesta, cînd intră în arenă Hbo max și Peacock, lansate de Warner și respectiv Nbcuniversal.

Oscarurile au fost dominate de filmul sud-coreean Parasite, încununat anul trecut și la Cannes. E greu definibilă această peliculă, tur de forță regizorală într-un decor stilizat pînă la metaforă, o narațiune în care clivajele sociale și tensiunile interumane ating, în jocul destinului și hazardului, dimensiuni literalmente apocaliptice.

Este pentru prima oară în istoria Hollywood-ului când un film într-o limbă străină este onorat astfel. Filmul a fost nominalizat în șase rânduri și a acumulat patru statuete.

Strălucirea tehnică prezentă în acest film este o ambiție extrem de răspândită la Hollywood, de multe ori în dauna subiectului sau autenticității personajelor. Exemplul cel mai bun a fost, la această ediție, Joker, nominalizat, în pofida cronicilor deseori devastatoare, în 11 dintre cele 24 de categorii și câştigător cu Joaquin Phoenix, care colecționase și celelalte recompense majore ale anului și a plecat cu statueta pentru rol principal, categorie extrem de disputată. Divorțul  între formă și substanță este prezent, într-o formă mai puțin gravă, și în Poveste unei căsnicii despre căsnicie, peliculă cu multe bune intenții, dar rare sclipiri de originalitate sau realism, datorată regizorului și scenaristului Noah Baumbach.

[Noah a scris un film despre dragoste și depășirea diviziunilor în numele și onoarea familiei, căminului și, sper, planetei,] a punctat Laura Dern, recunoscută pentru rolul secundar, în acest film, al avocatei Nora Fanshaw - oază de prospețime caracterială într-o mare de personaje plate. Cu laurii pentru personaj feminin principal, a fost încununată Renée Zellweger, care este - în Judy, regizat de Rupert Goold - marea actriță, cântăreaţă și nefericita Judy Garland în amurg de carieră.

Ne aflăm, cu Judy, în nota nostalgică a Hollywood-ului contemporan, notă auzită distinct în filmele aflate în palmaresul acestei ceremonii Oscar, fie că e vorba de secolul al XIX-lea din Fiicele doctorului March - regizat în spiritul proto-feminist al peliculei de Greta Gerwig și recunoscut cu Oscar-ul pentru costume - sau de anii 1960 din Ford contra Ferrari, Irlandezul sau A fost odată...la Hollywood, în care Brad Pitt a jucat, sub bagheta regizorală a lui Quentin Tarantino și cu un simţ al nuanței răsplătit cu Oscar-ul, personajul secundar al cascadorului Cliff Booth.

[Tarantino, ești original, ești unic, Hollywood-ul ar fi mai sărac fară tine. Îmi place filozofia pe care i-ai dăruit-o personajului meu: așteaptă-te la ce-i  rău, caută ce-i bun.]

Quentin Tarantino, autorul acestei reverii, a fost ocolit încă o dată de membrii Academiei Americane de Arte Cinematografice, care îi recunoscuseră în 1995 și 2013  meritele de scenarist - prezente și în A fost odată...la Hollywood.

În ediția a 92-a a ceremoniei, aceste merite le-au fost recunoscute remarcabililor Bong Joon-ho și Jin Won Han pentru scenariul original al filmului Parasite - oficial acum și cel mai bun film străin. Bong Joon-ho a repurtat victoria - binemeritată - și la categoria regie, alocuțiunea sa fiind un omagiu adus celor doi mari perdanți, Tarantino și Martin Scorsese.

[Când eram tânăr student, mi-a rămas în minte o formulă, "cel mai personal e cel mai creator". Formula îi aparține lui Martin Scorsese, de la care am învățat la şcoala de film. Când filmele mele nu erau cunoscute în Statele Unite, cel care le-a popularizat a fost Quentin Tarantino.] a spus marea stea a serii hollywoodiene, Bong Joo-ho.

Ascultă aici corespondența din SUA de la Radu Tudor