Afacerea DSK, subiect de film la Cannes

dsk.jpg

Afacerea DSK, subiect de film la Cannes

Reţele de pedofili, poveşti de dragoste care se termină prost şi multe peisaje înzăpezite : iată cum se poate rezuma ziua de astăzi de la Cannes. Ce s-a proiectat în această a doua zi a competiţiei oficiale pentru marele premiu La Palme d’or dar şi în secţiunea Un certain regard.

« The captive », primul film de azi în competiţa mare, e un thriller bazat pe o poveste adevărată – dispariţia unui băieţel pe când mama sa întoarce spatele decât câteva secunde pe stradă. În « The captive » Atom Egoyan, regizor canadian de origine armeano-egipteană, pune în scenă dispariţia unei fetiţe de 9 ani. Câţiva ani mai târziu Cassandra – numele fetiţei – este regăsită în casa unui obsedat. Pe fondul dispariţiei de copii, de părinţi traumatizaţi, de supraveghere video, de reţele de pedofili pe internet şi de peisaje înzàpezite, Egoyan şi-a decepţionat mare parte din fani. « Nu e un film de festival de Cannes. E bun doar eventual de mers sâmbătă seara la cinema » spuneau unii la ieşirea din sală în timp ce alţii chiar fluierau genericul de final. Cei mai subtili si atenţi dintre observatori subliniau ironic faptul că « filmul pierde din calitate încă din momentul în care vezi că niciuna din maşinile care circulă pe şoselele înzăpezite ale Canadei nu are lanţuri la roţi. Pe scurt, pe cât ne-a ţinut cu sufletul la gură timp de aproape două ore, pe atât filmul « The captive » nu are nimic extraordinar.

Al doilea film în competiţie prezentat astăzi presei se numeşte « Winter sleep » al regizorului turc Nuri Bilge Ceylan. Povestea sentimentală se petrece undeva în Anatolia centrală pe fond din nou de peisaje înzăpezite.

Mare succes la critici a avut azi un alt film - pe care l-am văzut şi eu cu plăcere – este vorba de pelicula « La chambre bleue » în regia lui Mathieu Amalric, prezentat în principala secţiune paralelă Un certain regard .

 Film erotic pe alocuri, dramă pasională, pelicula este în fapt o captivantă adaptare a unui roman poliţist omonim semnat de marele Georges Simenon. De notat că actorul principal, de asemenea regizorul filmului, adicà Mathieu Amalric, cosemnează şi scenariul alături de Stéphanie Cléau care în film îi este amantă iar în viaţa de zi cu zi iubită ! Putem spune aşadar că asistăm la un soi de joc de cuplu, ceeace este dealtfel complet asumat de realizator. Într-un intreviu acordat colegilor noştri de la redacţia în limba franceză, Mathieu Amalric povesteşte cum s-a pregătit ca să realizeze această adaptare meticuloasă şi precisă. A fost pus pe picioare un adevărat dosar judiciar, s-a lucrat cu judecători de instrucţie, cu avocaţi iar procesul de la finalul filmului este jucat de adevăraţi oameni din justiţie » 

 Mâine sunt aşteptate în competiţie alte două filme, « Relatos salvajes » al argentinianului Damian Szifron şi mai ales « Saint Laurent », o nouă biografie a marelui creator de modă Yves Saint-Laurent semnată de francezul Bertrand Bonello.

Afacerea DSK, subiect de film la Cannes

Mâine la Cannes este aşteptat cu nerăbdare « Welcome to New York ». E vorba de o ecranizare a aventurilor sexuale ale lui Dominique Strauss-Kahn, fost director FMI, favorit   la prezidenţialele din Franţa în 2012 înainte   să apară scandalul de la hotelul Sofitel.

 Rolul principal, cel al lui DSK deci, este jucat de Gérard Depardieu care în film însă se numeşte altfel ca să se evite neplăcerile judiciare . « Welcome to New York » este regizat de Abel Ferrara iar rolul nevestei lui DSK, celebra jurnalistă Anne Sinclair, este jucat de nu mai puţin celebra actriţă Jacqueline Bisset.

Nici în cele mai groaznice coşmaruri ale sale, Dominique Strauss-Kahn nu-şi imagina probabil că afacerea de la hotelul Sofitel din New York va fi într-o zi ecranizată. Până acum, DSK era « doar » erou de romane şi de piese de teatru. Iată-l şi personaj de film !

Producătorul peliculei, Vincent Maraval nu ezita zilele trecute să denunţe « relaţile incestuoase dintre elitele politice şi mass-media din Franţa » şi deci presiunile care s-au făcut asupra sa şi a regizorului pentru a renunţa la proiect. Filmul a fost făcut în cele din urmă dar el iese sâmbătă nu pe ecrane ci doar pe internet. Nu e nici în competiţie la festivalul de film de la Cannes chiar dacă toată echipa a venit pe croazetă şi a prevăzut 4 proiecţii speciale pentru presă şi o a 5-a într-un cort instalat pe o plajă a staţiunii. Conferinţa de presă în prezenţa lui Depardieu şi Ferrara se anunţă de pe acum animată dacă nu chiar tensionată.

Unii privilegiaţi au văzut déjà « Welcome to New York ». Revistele « Screen » şi « Le film français » publică pe coperţile lor comentariile puţinilor cineaşti care au putut viziona filmul în avanpremieră. « Emoţionant, cu o Jacqueline Bisset să cazi pe spate şi un Gérard Depardieu exploziv » spune de exemplu regizorul Gaspar Noé. Colegul lui Milos Forman e de părere că cu « Welcome to New York, Ferrara semnează cel mai bun film al său iar performanţa lui Depardieu este excelentă ». Paolo Sorrentino descrie filmul drept « strălucit » iar Bernardo Bertolucci drept « frumos şi puternic ». « Hollywood reporter », biblia industriei cinematografice, notează că filmul este « scandalos, hilar dar uneori greoi ». În fine, revista « Variety » scrie că pelicula despre scandalul DSK « este cea mai curajoasă provocare a lui Abel Ferrara ».

Cu o astfel de campanie de presă – una dintre cele mai eficiente pe care le-am văzut până acum, să nu uităm că sunt aproape 5 mii de ziarişti aici - e uşor de prezis că « Welcome to New York » şi-a asigurat déjà de pe acum audienţa maximă.