“Zero Dark Thirty” – transformarea istoriei în legendă

În Franţa iese miercuri pe ecrane filmul Zero Dark Thirty în care este povestită lichidarea lui Ben Laden, liderul organizaţiei teroriste Al Qaida, de către un comando american, dar şi eforturile depuse timp de zece ani pentru a fi găsit şi identificat. “Un film impresionant”, scrie ziarul Le Monde, care mai observă însă că prin filme de acest gen americanii îşi transformă istoria în legendă.

Dacă Statele Unite sunt prima mare putere a lumii acest fapt nu se datorează numai hegemoniei lor militare şi economice, ci şi modului în care au ştiut să pună cea de-a şaptea artă în sprijinul propriei lor imagini.

Sute de milioane de oameni pe planetă, care nu au pus niciodată piciorul pe teritoriul Statelor Unite, ştiu o mulţime de lucruri, de fapt esenţialul, despre America şi istoria ei pentru că au văzut filmele produse de marea maşină hollywodiană. O maşină extrem de eficientă care transformă, cum spune Le Monde, cu o viteză uimitoare istoria în legendă. Incă din anii celui de-al doilea război mondial filmele artistice făcute de Hollywood pe tema marii conflagraţii au fost destinate să glorifice eroismul şi forţa armatei americane.

Ele erau destinate deasemenea să ridice moralul trupelor, iar marile vedete ale Holywood-ului mergeau pe front pentru a-i mobiliza pe soldaţi. Toate războaiele duse apoi de americani pe toate continentele s-au reverberat în filme devenite uneori succese mondiale, cum a fost cazul ce cele consacrate Vietnamului. Mai nou au apărut filme extrem de interesante, adevărate sinteze între aspectul documentar şi ficţiune, despre intervenţiile americane în Somalia, Afganistan şi Irak.

Filmul despre lichidarea lui Ben Laden, realizat de regizoarea Kathryn Bigelow, a avut un imens succes în Statele Unite, dar a provocat şi polemici. Unii au reproşat echipei de realizatori că îl ajută de fapt pe preşedintele Barack Obama să-şi sporească popularitatea. Alţii acuză pur şi simplu Hollywood-ul că ar fi “un agent de influenţă al Pentagonului şi al armatei americane”. Cîţiva deputaţi republicani consideră că în film sunt evocate fapte care ar fi trebuit să fi fie menţinute încă secrete. În sfîrşit, mai sunt şi cei care reproşează regizoarei că justifică în filmul ei recurgea la tortură...  

Toate aceste critici nu împiedică însă cu nimic marele public să trăiască frisonul unui nou film de acţiune de mare eficacitate, în care este vorba de fapt despre răzbunarea unei naţiuni după ce a fost lovită în mod brutal de un uluitor complot terorist pe data de 11 septembrie 2001. Ceea ce vor reţine milioane de spectatori din acest film este că America nu poate fi îngenuncheată şi că rămîne unită în adversitate. Iar faptul că personajul principal al filmului este o femeie (o agentă a FBI-ului  conduce operaţiunea de căutare a lui Ben Laden) aduce un plus de încărcătură simbolică, dacă ţinem cont de locul rezervat femeii în viziunea despre lume şi viaţă a islamismului radical.  

 

 
Matei Vişniec despre “Zero Dark Thirty” – transformarea istoriei în legendă