Maratonul vaccinării, un succes. Puterea exemplului contează, spune psihologul Jeni Chiriac

jeni_chiriac.jpg

Image source: 
Facebook/Jeni Chiriac

6.722 de români s-au vaccinat cu serul Pfizer la Maratonul vaccinării de la Timișoara, de vineri după-amiază până în această dimineață. În duminica Floriilor 118 persoane au fost imunizate în fiecare oră. Totul fără programare, doar cu buletinul. Chiar dacă organizatorii sperau să imunzeze 10.000 de persoane evenimentul este considerat un succes. Urmează Maratonul vaccinării din București, în perioada 7-9 mai. Succesul de la Timișoara poate fi replicat și la București, spune la RFI psihologul Jeni Chiriac. Astfel de evenimente vin în sprijinul oamenilor mai puțin familiarizați cu tehnologia. În plus, puterea exemplului contează, mai spune psihoterapeutul (AUDIO). 

Jeni Chiriac spune că Maratonul vaccinării de la Timișoara este un succes pentru simplul motiv că "a oferit o facilitate persoanelor care nu erau familiarizate cu înscrierea online, efectuarea unei programări, accesarea mediului virtual. În momentul în care ai creat oportunitate, puterea exemplului a încurajat o participare semnificativă chiar dacă planurile pe hârtie erau mult mai optimiste".

Succesul de la Timișoara poate fi replicat și la București, cu o condiție.

"Depinde foarte mult de felul cum va fi mediatizat evenimentul, pentru că pot fi persoane care au diferite anxietăți legate de distanțarea socială, de cozi interminabile. Dacă vor arăta că sunt organizați și prompți, oamenii vor fi foarte deschiși la acest experiment și vor contribui la succesul lui", apreciază psihologul.

În plus, atrage atenția Jeni Chiriac "fiecare categorie de vârstă are nevoie de personalizarea mesajului și de un purtător de mesaj, nu neapărat un lider de opinie, ci de cineva cu care oamenii se pot identifica în așa fel încât să crească sentimentul de apartenență care poate încuraja un sentiment similar. În momentul în care reușim să atingem fiecare categorie de vârstă, persoanele care aparțin acelei categorii vor avea un grad de responsivitate mai crescut și iarăși mă întorc la importanța puterii exemplului, pentru că, până la urmă, noi ne îndemnăm unii pe ceilalți și spiritul civic există în comunitate. Nu trebuie să neglijăm importanța acestor resurse".

Cât despre viitorul campaniei de vaccinare, tendința ascendentă sau descendentă este în strânsă corelație cu informațiile vehiculate în spațiul public.

"În momentul în care încă mai există informație care antrenează/stimulează gândirea distorsionată, temerile persoanelor, noi vom avea comportamente contradictorii. Pe măsură ce va crește numărul de povești pozitive, în care vor vedea că cei care s-au vaccinat nu au pățit nimic, se simt bine, dacă fac COVID fac forme ușoare, în acel moment va crește încrederea populației și sentimentul provaccinare", explică psihologul Jeni Chiriac.

 
Psihologul Jeni Chiriac despre campania de vaccinare