Cel mai mare producător român de cosmetice promite în scurt timp și la prețuri civilizate produse igienizante pe bază de alcool pentru uz personal

farmec.jpg

Mircea Turdean este directorul general al Farmec S.A. Cluj-Napoca
Image source: 
site-ul companiei

În plină pandemie de coronavirus, cel mai mare producător român de cosmetice se adaptează noilor condiții. Farmec produce la ora actuală 5 produse igienizante pentru uz personal, pe bază de alcool 70%. Se lucrează în 3 schimburi pentru ca primele comenzi să poată fi livrate cât mai repede instituțiilor publice, care luptă în prima linie împotriva răspândirii noului virus COVID-19. Peste o săptămână, maxim două, produsele vor fi distribuite și retailerilor pentru consumatorii finali, estimează la RFI directorul companiei. Mircea Turdean, Director General și președintele Consiliului de Aministrație, mai spune și că produsele vor avea “prețuri civilizate, prețuri corecte” (AUDIO).

Mircea Turdean: Este vorba despre supraviețuire. Nu discutăm neapărat despre compania Farmec, ci de a fi puși în slujba oamenilor care lucrează, a celor care sunt în țara asta. Vă rog frumos să mă credeți că nu am cuvinte pompoase. Noi lucrăm. Avem un task-force pe produse de tip dezinfectanți. Vrem în primul rând să trimitem la primul capitol ca importanță, la medicale. La medicale intră spitale, medici de familie, ambulanțe, tot ce înseamnă conex cu serviciile medicale. Dupăaceea avem administrația. În administrație intră acele companii reprezentante ale statului, precum primării, prefecturi, firme care sunt viabile și funcționale și care lucrează în serviciul populației. Abia la capitolul trei intrăm cu retaileri și cu distribuitori. Noi am început această producție de vreo trei zile. Oricum, prima e supraviețuirea. Apoi e vorba de viziune, așa cum s-a mai spus în anumite cercuri. În aceste momente este foarte important ca o companie să aibă viziune, să se adapteze la cerințele pieței și să facă ce trebuie. Asta ține de viziune. Nu în ultimul rând este vorba de adaptabilitate. Să adaptezi întreaga companie Farmec ca și flux de producție, de vânzare, de logistică, de ambalaje pe așa ceva, nu e un lucru simplu.

Reporter: Asta înseamnă că dumneavoastră nu ați dat afară sau nu ați trimis în șomaj tehnic pe nimeni?

Mircea Turdean: Noi avem 27 de magazine de prezentare, dintre care vreo 20 sunt în mall-uri. Mi se pare o măsură corectă și bună că s-au închis mall-urile dar s-au închis și magazinele noastre. Pe acele fete care erau în mall-uri a trebuit să le introducem în programul respectiv. Nu am dorit să facem asta, dar asta este. În rest avem forță angajată. Am făcut inclusiv pe partea de fabrică. De exemplu, în producție se lucrează, se inventează, se adaptează fluxuri noi de producție. În mai multe locuri am inclusiv trei schimburi pentru a lucra și a pune la dispoziție. V-am spus că abia de vineri am început să producem aceste produse pentru că pentru ele trebuie să ai, în primul rând, și fluxul de aprovizionare. În momentele de față, referitor la ambalaje, ieri sau acum o lună erau necesare 4.000 – 5.000 pe lună, acum vorbesc de 400.000 – 500.000 pe lună în materie de ambalaje. Sau ce se aducea la nivel de materii prime și principii active de kilograme, acum discutăm de tone. Normal că pentru aceste materii prime a trebuit să facem toate demersurile necesare. Asta a făcut-o și nu poate să o facă decât Farmec. Nimeni nu poate ajuta Farmec în aceste negocieri. Într-un procent de 80% din tot ce aducem, aducem din afară. Dacă vă zic asta poate că vă cutremurați, dar este o realitate a României de astăzi. Echipele noastre de aprovizionare lucrează zi lumină pentru a pune la punct aceste necesități, a face comezi, a prioritiza, a încerca să le aducă mai repede. Nu e ușor. Am reușit. Noi am declanșat această operațiune acum vreo trei săptămâni. Am reușit să dăm drumul la aceste produse. Știți de ce le-am spus igienizante din comunicatul nostru.

Reporter: Vă rog să detaliați pentru cine nu are comunicatul în fața ochilor.

Mircea Turdean: Comunicatul zice foarte frumos. Noi am mers la Ministerul sănătății și, pe bună dreptate, comisia de biocide a zis că <<pentru dezinfectante este conform legii, de bun-simț și obligatoriu în dosarul dumneavoastră să aveți niște teste de eficiență făcute la niște clinici de biocide autorizate>>. Aceste teste de biocide pe bacterii sunt ca să vezi eficiența produsului. Mi se pare de bun-simț și normal. Aceste teste de biocide durează 45 de zile pentru că se fac pe bacterii. Ăsta e termenul. Nu poți să zici că le facem de urgență, în 20. Nu se poate. Trebuie făcute în 45, pentru că atât durează măsurarea eficienței. Din păcate, nu sunt în România. Rețineți că nu există o astfel de clinică autorizată în România. Am mers la o clinică de afară, am discutat cu ei. Le avem. Comisia de biocide a zis că după ce avem acele teste să ne ducem la ei și în două, trei zile obținem aprobarea. Am discutat la nivelul acesta cu toți, la nivel de ministere, comisii, tot. Asta e realitatea. Văzând acest lucru noi am spus că nu putem sta degaba 45 de zile și am denumit aceste produse, cu aceeași formulă, în loc de dezinfectante, igienizante. Dar ele au aceeași formulă și eficiență. Noi știm asta. Imediat am trecut la aprovizionare și la producerea lor. Denumindu-le igienizante sunt pe categoria cosmetice și e ok, poți să le dai drumul. Așa am reușit să le producem. Nu sunt două, așa cum scriam. La noi lucrurile se modifică nu de pe o zi pe alta, ci de pe o oră pe alta ne adaptăm. La momentul de față avem cinci produse. Peste o zi, dacă mă întrebați, vom avea șapte-opt produse. Noi dezvoltăm tot timpul formule, dezvoltăm capacități, ne uităm pe ambalaje. Încercăm să adaptăm. Am avut observații pe Facebook că de ce nu facem produsul cu pompiță. Oameni buni, noi aveam stocuri de câteva mii de bucăți și acum am de făcut 500.000, 600.000, 800.000 de bucăți pe lună. Poate chiar mai multe. Încă nu am servit toate magazinele noatre. Atunci trebuie să facem cu ceea ce avem la dispoziție. Dacă putem adapta ambalajul cred că nu se supără nimeni că aceste produse igienizante sunt într-un flacon alb de 150 de ml din polietilenă, făcut de Farmec și cu niște fliptop-uri de culori diferite pentru că mergem pe varianta în care nu contează culoarea. Este același tip de fliptop. E un fliptop care dozează foarte bine produsul igienizant pe mână. Nu este obligatoriu să arate ca în revistă produsul. Este important să fie eficient. Să aibă eficiență, să fie funcțional și să poți folosi stocurile pe care le ai la dispoziție. Să te adaptezi.

Reporter: Ne spuneați puțin mai devreme că există o prioritizare a comenzilor. Este de înțeles acest lucru. Din estimările dumneavoastră, când veți avea produse la liber, pentru comerț online, pentru populație?

Mircea Turdean: V-am spus că de două zile am reușit să pornim capacitățile. La fiecare două zile oamenii noștri din producție raportează că au reușit să adapteze o linie. Mergând în acest ritm, aș estima că într-o săptămână jumătate, maxim două, putem să ajungem acolo, să servim clienții de tip retailer. Ei sunt prioritatea trei de care vă spuneam. Servim primele două și mergem mai departe și ajungem și acolo. Din nou, trebuie să am tot ce îmi trebuie. Așa cum ați spus și dumneavoastră, aceste produse sunt pe bază de alcool. Am ajuns la un necesar de alcool pentru a face aceste produse de 120 de tone pe lună. Ăsta e necesarul normal. Atât trebuie să producem. Avem nevoie de materie primă și de flux continuu, să îmi vină această materie primă. În ceea ce privește etilicul, țara românească raportează că nu mai are alcool etilic. Nu am avut grijă de producătorii de alcool și nu i-am ajutat cu porumb. În momentul de față, unul dintre furnizorii noștri agreați a spus că el poate să ne dea 20 de tone pe lună. De la 20 la 120 vedeți ce diferență este?

Reporter: Să ne temem de preț atunci când vor fi disponibile produsele dumneavoastră? Ați văzut că în ultima perioadă o grămadă de produse care erau ieftine înainte de criza coronavirusului și care sunt scumpe și foarte scumpe acum.

Mircea Turdean: Nu trebuie să ne temem de preț. Nu îmi spuneți mie de treaba respectivă pentru că eu sunt exact la nivelul la care vreau să judec. Am promis și statului român, vorbesc de ministrul economiei, de oameni din toate ministerele care m-au sunat, de la SRI, prefectul. Am o listă de nu vreau să vă spun. Am promis că prețurile pe care le reglăm noi sunt prețuri civilizate, prețuri corecte. Noi negociem cu producătorii. V-am spus. La nivelul României poate că putem discuta să avem grijă de prețuri. Deși și acolo sar, dar dacă din import prețurile cresc și se dublează. Discutăm, de pe o săptămână pe alta se dublează. Prețul nostru trebuie să fie reglat acolo, dar chiar și cu aceste prețuri care se dublează la materii prime, de cum realizăm noi calculațiile de preț, cu forța de muncă românească și cu un profit nimic, cum întotdeauna Farmec a făcut, prețul nostru va fi întotdeauna competitiv pe raft. Noi nu o să fim speculanți care o să ridicăm de două ori, de trei ori prețul produsului nostru pentru că am mirosit o oprtunitate. Așa ceva Farmec nu va face niciodată.

 

Farmec S.A. Cluj-Napoca este cel mai mare producător de cosmetice cu capital 100% românesc.