Presa gratuită nu mai rentează

rupert-murdoch-20090901114146.jpg

Rupert Murdoch si sotia sa Wendi la Sun Valley (Idaho), 8 iulie 2009 (foto Reuters)

Rupert Murdoch, unul dintre cei mai mari patroni de presă la scară mondială a decis să nu mai scoată cotidianul său gratuit la Londra, ci să-l vîndă începînd cu anul viitor. Criza economică începe să le vină de hac şi altor publicaţii care sunt distribuite gratuit in mai multe ţări.

Fenomenul presei gratuite se instalase de mai bine de un deceniu în numeroase capitale europene. Apăruse iniţial în ţările nordice, şi părea a opta minune a lumii. Căci publicitatea pe care o vehiculau şi încă o vehiculează aceste publicaţii, care se mărginesc în schimb la informaţii minime redactate în mare grabă, era suficientă să plătească nu doar tipărirea lor, dar şi să aducă imense beneficii.

Iată că Murdoch dă alarma: “Presa gratuită nu mai rentează”. Patronul australiano - american al uriaşului imperiu de presă News Corp, care posedă peste o sută de ziare între care şi Wall Street Jurnal şi The Times, vrea să revină la formula tradiţională. E o nouă strategie pe care probabil o vor imita-o treptat şi alţii. Murdoch crease deja un şoc când a anunţat că începând de anul viitor accesul la continuţul ştirilor pe internet la ziare, precum Times, Sunday Times sau altele, va fi cu plată tot începând de anul viitor. După două săptămâni a venit şi anunţul că se suprimă pur şi simplu cotidianul londonez gratuit The London Paper.

Noua decizie răstoarnă o concepţie ce părea solidă şi larg împărtăşită în ultimii ani: ideea că cititorii de ziare nu sunt dispuşi să plătească pentru a avea acces la conţinutul articolelor pe internet. Şi, se credea de asemenea, că fenomenul presei gratuite este doar la începuturile sale, deci că moda va continua şi chiar se va amplifica. Mai nou, se degajă ideea că veniturile publicitare pentru presa scrisă ori pentru cea electronică sunt mai importante decât vânzările de ziare pe hârtie la chioşcuri. Însa în contextul actualei recesiuni, reţelele publicitare au scăzut in Marea Britanie cu 14 procente. Până şi imperiul lui Murdoch a suferit grele pierderi financiare de circa 2 miliarde de lire sterline. Iar cotidianul londonez gratuit distribuit zilnic în câte 500.000 de exemplare, lansat în septembrie 2006, ale cărui profituri proveneau exclusiv din publicitate, continuă să piardă bani ! Circa 12 milioane de lire sterline anul acesta.

Murdoch speră să scoată bani de pe internet şi să salveze astfel presa scrisă, înfiinţând noi reviste electronice. Pariu riscant, care nu are doar o miză comercială. S-ar putea să scadă si calmitatea articolelor!

In Franţa se preferă deocamdată formulele mixte. Incepând din 7 septembrie Liberation va propune pe siteul său internet, în plus faţă de articolele care rămân gratuite, şi anumite articole pe abonament. Abonamente de 6, respectiv 12 euro pe lună. Revista L'Express intenţionează de asemenea să pună taxe pe articolele sale în format electronic. Abonaţii vor găsi articolele pe internet cu două zile înaintea apariţiei revistei tipărite. Le Figaro se pregăteşte şi el să lanseze un set de articole plătite, mai cu seamă de informaţii şi servicii.