Bordeaux scoate la degustare vinul secolului

Goana spre pivniţele din regiunea Bordeaux a fost lansată. Începând de luni şi până duminică se derulează aşa-zisa "săptămână a vinurilor tinere" cu alte cuvinte degustarea recoltei 2009. O manifestare crucială la care iau parte 6000 de profesionişti - negociatori şi proprietari de vii - în funcţie de care se vor fixa preţurile penru marele public. Sezonul se anunţă excepţional în ciuda contextului economic defavorabil.

Goana spre pivniţele din regiunea Bordeaux a fost lansată. Începând de luni şi până duminică se derulează aşa-zisa "săptămână a vinurilor tinere" cu alte cuvinte degustarea recoltei 2009.

O manifestare crucială la care iau parte 6000 de profesionişti - negociatori şi proprietari de vii - în funcţie de care se vor fixa preţurile pentru marele public. Sezonul se anunţă excepţional în ciuda contextului economic defavorabil.

Succesul maratonului din regiunea Bordeaux este deja garantat. E adevărat că recolta, mai bine zis calitatea vinului din 2009, a fost deja prezentată ca fiind cea a secolului.

Concret, viticultorii propun acum vinul de degustat la preţuri ce vor fi fixate după această săptămână decisivă, mai exact între lunile aprilie şi iunie. Vin ce va fi îmbuteliat apoi de abia peste un an de zile.

Acest sistem permite, pe de o parte, celor circa 200 de producători să-şi vândă o parte din marfă - între 50 şi sută la sută - înainte ca vinificarea să se fi terminat iar pe de altă parte, operaţiunea permite cumpărătorului să-şi facă un stoc la un preţ atrativ.

Vânzarea în avanpremieră este o pratică specifică vinurilor de Bordeaux; nici o altă regiune viticolă din Franţa nu mai face aşa ceva.

Dovadă că Bordeauxul de anul trecut şi-a făcut deja renumele este că numărul de înscrişi să participe la această săptămână a "vinurilor tinere" a bătut recordul din 2005, an de referinţă până acum.

Mai bine de două-treimi din cei 6 mii de specialişti-vizitatori prezenţi în viile din Bordeaux sunt francezi, restul însă vin de peste tot, sunt deci străini - americani mulţi dar - şi asta este noutatea - tot mai mulţi chinezi.

"Surpriza sunt aceştia din urmă; China, e singura piaţă care nu pare a suferi din cauza crizei" spune unul dintre organziatorii manifestării viticole.

Nu numai că chinezii sunt pentru prima dată aici dar în plus reprezintă a patra delegaţie ca importanţă. Dacă şi până acum chinezii erau actori importanţi în regiunea Bordeaux, e pentru prima oară că vor cumpăra vin "tânăr".

Cu ce efecte pe piaţă, rămâne încă de văzut. Cert este însă că ţara este deja de anul trecut primul client - din afara Uniunii Europene - al vinurilor de Bordeaux.

Cu alte cuvinte, China cumpără mai mult decât americanii şi japonezii. Specialiştii remarcă însă faptul că chinezii sunt foarte tentaţi de partea speculativă a pieţei. O veste bună pentru micii producători din Bordeaux într-un context economic nu neapărat favorabil chiar dacă există semne pozitive.

Anul 2009 va fi greu să-l egaleze pe cel precedent când vinurile de Bordeaux înregistraseră o scădere cu 23 de procente a exporturilor.