Renault lansează patru modele de maşini ale viitorului

ze-large-20090915130804.jpg

Photo: www.renault.com

Preşedintele grupului RENAULT, Carlos Ghosn, prezintă, marţi, la salonul auto de la Frankfurt patru modele de vehicule electrice, care ar urma să fie comercializate începând din 2011. Cele patru sunt menite să acopere segmente importante din piaţa automobilului - e vorba de un vehicul utilitar, de tip Kangoo, şi de trei modele de diferite dimensiuni: o mini-maşină, una de dimensiuni medii, de tip Clio, şi alta mai mare.

Preşedintele grupului RENAULT, Carlos Ghosn, prezintă, marţi, la salonul auto de la Frankfurt patru modele de vehicule electrice, care ar urma să fie comercializate începând din 2011.

Cele patru maşini electrice Renault prezentate la Frankfurt sunt menite să acopere segmente importante din piaţa automobilului - e vorba de un vehicul utilitar, de tip Kangoo, şi de trei modele de diferite dimensiuni : o mini-maşină, una de dimensiuni medii, de tip Clio, şi alta mai mare.

De fapt, în ultimii doi ani, Renault vorbeşte mult despre maşina electrică. Nu mai puţin de 600 de persoane participă la cercetările legate de "maşina ecologică”, ideală, care ar urma să nu emită noxe, armă importantă în lupta împotriva încălzirii globale. Conducerea grupului este convinsă că, în următorii ani, piaţa automobilului va cunoaşte schimbări esenţiale, cumpărătorii se vor orienta spre maşini nepoluante.

Pentru Renault, interesul faţă de maşinile electrice a început în anul 2000. Pe atunci, patronul grupului Nissan, Carlos Ghosn, era extrem de criticat pentru că nu se ocupa deloc de maşinile hibride - cu dublu motor, termic şi electric - maşini care deveniseră o specialitate a concurentului lui Nissan, Toyota. Aceasta din urmă aplică dubla tehnologie încă din 1997. Unii cred însă că patronul de la Nissan - care a preluat între timp şi conducerea firmei Renault - a procedat bine, convins fiind că nu va reuşi să concureze la timp cu Toyota. El s-a orientat deci spre o altă tehnologie - cea pur electrică. Pe vremea aceea însă, bateriile electrice erau extrem de nesigure - şi luau foc pe neaşteptate. Numai în 2004 au apărut pe piaţă baterii cu un nivel suficient de securitate; imediat, Nissan a înfiinţat o societate comună cu un constructor de baterii. Scopul imediat era fabricarea unei baterii electrice care să coste mai puţin de 10.000 de euro - firma NEC a promis că va reuşi să o facă.

În 2007, la forumul economic mondial de la Davos, Carlos Ghosn discută cu preşedintele Israelului, Shimon Perez, care îi propune să colaboreze în cadrul unui proiect care prevede fabricarea a 150.000 de maşini electrice. Maşinile în cauză ar urma să beneficieze în Israel de o reţea bine organizată, în care să-şi poată schimba bateriile.

Carlos Ghosn a întrevăzut imediat posibilitatea de a se demarca de Toyota şi de a profita de trendul dat de ecologie. După el, maşinile cu motor electric vor reprezenta în 2020 zece la sută din piaţă, ceea ce ar însemna cam 6 milioane de vehicule pe an. De unde ideea de a căuta parteneriate externe, pentru ca noile modele să fie puse cât mai repede la dispoziţia cumpărătorilor. Au fost încheiate în acest sens acoduri de cooperare cu firme din Statele Unite, Marea Britanie şi Portugalia.

Nu toţi inginerii grupului Renault-Nissan se arată la fel de entuziaşti. Unii se tem că, o dată cu maşina electrică, centrul de greutate al firmei se va deplasa spre fabricanţii de baterii. Alţii pun în evidenţă faptul că grupul îşi asumă un mare risc, investind un miliard de euro în proiectul maşinii cu motor electric. Viitorul ne va arăta dacă actuala strategie este sau nu cea adaptată la cerinţele actuale ale pieţei.