Învăţământul superior se află într-o "cămaşă de forţă"

studenti.jpg

Studenţii au de pierdut, din cauza nepotismului universitar, crede ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu.

Declaraţia a fost făcută la RFI de ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu, care acuză conflictele de interese, nepotismul şi diversele abuzuri din universităţi. Legea educaţiei încearcă să schimbe această situaţie, spune el.

Daniel Funeriu afirmă că nu mai putem "să ne furăm singuri căciula". El acuză "plagiatul, impostura, promovările abuzive şi nepotismul universitar". Iată mai jos cele mai importante declaraţii făcute de ministrul Educaţiei, într-un interviu la RFI :

Despre tergiversarea legii educaţiei: "Un an pierdut, încă o tergiversare marca PSD. Acesta este efectul faptului că pentru a apăra interese absolut ilegitime şi interese care au adus un mare prejudiciu învăţământului superior românesc în Comisia de Educaţie din Senatul României, doamna Andronescu şi PSD-ul au întârziat adoptarea acestei legi, înainte de 30 iunie, pentru a putea să o punem în aplicare încă de la întâi septembrie. Dar este un lucru bun, un important pas înainte că avem acum o nouă lege a educaţiei, care sper că va fi promulgată într-un timp foarte scurt".

Despre concesiile făcute UDMR: "Această falsă percepţie a fost vehiculată de către cei care doresc să deturneze de la adevăratul sens al acestei legi, pentru a-şi ascunde interesele în spatele unei retorici, care ne întoarce înapoi în anii în care România nu era în UE şi suferea foarte mult din cauza unor retorici naţionaliste. În nici un caz, nu este vorba de o concesie. Este vorba de o lege modernă, care îi deranjează pe cei care ani de-a rândul au distrus învăţământul românesc".

Nepotismul universitar

Daniel Funeriu, ministrul Educaţiei

AscultăDownload

Despre noutăţile legii educaţiei: "Câştigul cel mai important este al elevilor. Învăţământul va fi centrat pe elev, astfel spus formarea competenţelor elevilor, tot ceea ce ţine de administrarea şcolii, modul în care şcoala este administrată este gândit exclusiv în interesul elevului. Unul dintre cele mai puternice exemple este implicarea sporită a părinţilor în viaţa şcolii. În Consiliul de Administraţie, în funcţie de mărimea şcolii, părinţii vor avea o reprezentativitate semnificativă, iar acest Consiliu de Administraţie este în măsură să ia o serie de decizii importante pentru elevi, de la decizii organizatorice, până la decizii legate de ce se va întâmpla cu 20%-30% din curriculum şcolar. Alţi mari beneficiari ai acestei legi sunt profesorii, care vor beneficia de o formare profesională mult mai bună şi mai sănătoasă decât cea din trecut. De asemenea, relaţia dintre profesor şi şcoală va fi mult mai solidă".

Despre universităţi: "Plagiat, impostură în mediul universitar, promovările în funcţiile de conferenţiar şi profesor, făcute într-un mod abuziv de multe ori, nepotismul universitar, finanţările acordate pe criterii altele decât cele de calitate, mai ales în domeniul învăţământului superior şi al cercetării, abuzurile făcute în ceea ce priveşte calitatea actului educaţional de o serie de universităţi, conflicte de interese. Este oare normal în România anului 2010 ca aceeaşi persoană să ocupe funcţia de rector, senator, vice-preşedinte de partid, preşedinte al Consiliului Naţional al Rectorilor ? Toate aceste lucruri sunt incompatibilităţi, conflicte de interese extrem de grave, de natură a prejudicia credibilitatea sistemului de învăţământ superior, de natură a aduce politicul direct în viaţa universităţilor. Mi se pare perfect anormal ca soţul unei doamne rector din învăţământul superior din România să fie preşedintele Comisiei de Educaţie din Camera Deputaţilor. Învăţământul superior din România se află într-o situaţie în care toate aceste reţele de conflicte de interese l-au pus practic într-o cămaşă de forţă, din care noi încercăm să-l eliberăm prin această lege. Nu mai putem să ne furăm singuri căciula, să ne furăm singuri startul în viaţă, cum se întâmpla de exemplu la Bacalaureat. Aceste lucruri trebuie să înceteze în România".