Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Achiziţia de avioane de vânătoare: “Cea mai bună soluţie ar fi organizarea unei licitaţii”

gripen.jpg

Achiziţia de avioane de vânătoare: “Cea mai bună soluţie ar fi organizarea unei licitaţii”

Richard Smith, director de marketing pentru România al companiei Saab, care produce avioanele Gripen, a declarat, la RFI, că firma suedeză nu a fost informată oficial de autorităţile române că oferta sa a fost respinsă şi că încă aşteaptă ca Guvernul să formuleze o cerere companiei privind o nouă ofertă.

Cea mai bună soluţie ar fi organizarea unei licitaţii. Richard Smith arată în acest context că “noi am făcut o ofertă în 2009 pentru 24 de avioane de luptă. A existat un preţ specificat, nu vă pot spune care, dar pot spune că era asemănător cu cel formulat de americanii care oferă F16.

Preţul era valabil acum trei ani. Noi acum aşteptăm practic să răspundem din noi unei eventuale cereri din partea autorităţilor şi să stabilim un nou preţ. Greu de spus dacă acest preţ va fi mai mare, starea economiei s-a schimbat faţă de acum trei ani.

Un lucru este însă sigur. Dacă achiziţionezi avioane de luptă second-hand, indiferent că mai poţi zbura cu ele 10 sau 15 ani problema este că  trebuie să faci îmbunătăţiri la computerele de bord. E ca şi când îţi cumperi un calculator acasă.

Unul pe care îl ai de 16 ani nu mai lucrează atât de bine azi. Aşa că ai nevoie de un computer nou. Aşa că atunci când cumperi avioane second hand. Şi dacă vă uitaţi la ce activităţi avem, în Ungaria şi Cehia de pildă, oferim avioane noi prin soluţii de leasing şi consider că e metoda cea mai convenabilă în prezent pentru a cumpăra avioane noi.

După ce am făcut oferta în 2009, a fost pentru scurt timp dialog şi apoi tăcere. Nu a existat o cerere formală pentru furnizarea de mai multe informaţii. Sunt convins că putem veni acum cu o soluţie  un plan de plăţi pe care să şi-l poată permite România, offseturi, creare de locuri de muncă. Un lucru pe care l-am oferit este această soluţie de leasing, deci să împrumuţi avionul 15 ani, dar venea şi cu un pachet industrial.

Ceea ce înseamnă că am fi creat locuri de muncă şi am fi stimulat economia. Sincer, nu înţeleg prea bine de ce ar prefera România avioane second hand F16. Am văzut ideea că ar fi o soluţie intermediară către F35, însă ştiu că este mult mai costisitor să cumperi avioane la mâna a două decât cred oamenii.

Şi dacă nu îţi poţi permite avioane, nu ai cum să îţi permiţi F35, care sunt foarte, foarte scumpe. Ce ar fi fost ar fi fost să se ia în considerare avioanele noi ce pot fi cumpărate cu un pachet de leasing. Acum aşteptăm. Am văzut declaraţiile, dar aşteptăm să vedem ce se va întâmpla. Nu am fost încă informaţi oficial. Aşteptăm şi sperăm să fie organizată o licitaţie, asta ar fi cea mai bună soluţie”.

 
Richard Smith, director de marketing pentru România al companiei Saab,