Vinovaţii pentru mareea neagră, puşi la colţ

poluare-petrol-poza-reuters-pasari-zboara-apelor-poluate.jpg

Poluarea cu petrol din Golful Mexic a fost cea mai mare catastrofă ecologică din istoria SUA.

Mareea neagră din Golful Mexic a fost cauzată de erori de gestionare "sistemice" şi ar putea să se repete, dacă nu sunt revizuite normele în materie de foraj marin la adâncime. Acestea sunt concluziile unei comisii de experţi numiţi de preşedinţia americană şi date publicităţii joi, 6 ianuarie.

Aceste concluzii apar într-un fragment din raportul Comisiei Naţionale responsabile cu ancheta asupra exploziei care a avut loc pe 20 aprilie 2010, pe platforma Deepwater Horizon, exploatată de grupul petrolier britanic British Petroleum (BP) şi la puţul Macondo, care se afla la 1.500 de metri sub apă.

Catastrofa a cauzat moartea a 11 persoane şi deversarea, timp de trei luni, a peste patru milioane de barili de petrol în Golful Mexic.

Explozia a fost determinată de "mai multe erori şi omisiuni individuale din partea companiilor BP, Halliburton şi Transocean, iar regulatorii din cadrul Guvernului american nu aveau autoritatea, resursele şi expertiza tehnică necesare să le împiedice", se mai arată în raport.

Grupul de forare Transocean era proprietarul platformei. Gigantul din domeniul serviciilor petroliere, Halliburton a recunoscut în octombrie că nu a efectuat un test crucial asupra cimentului puţului, înainte de explozie, dar a aruncat vina pe compania britanică BP, acuzând-o că nu a efectuat verificările necesare.

Principalele cauze ale exploziei sunt "sistemice, iar în absenţa unei reforme de anvergură, atât în domeniul practicilor din sector, cât şi în politica Guvernului, (situaţia) ar putea să se repete", potrivit raportului, care urmează să fie publicat integral pe 11 ianuarie.

"Că au fost intenţionate sau nu, multe dintre hotărârile luate de companiile beneficiare au sporit riscul de explozie, dar le-au permis să câştige mult timp (şi bani)", se mai arată în textul comisiei de anchetă.

British Petroleum a reacţionat faţă de publicarea parţială a acestui raport, subliniind că primele elemente ale anchetei au conchis că "accidentul a avut cauze multiple şi implică mai multe companii".

Compania britanică mai afirmă că se află în plină cooperare cu instanţele de reglementare şi ceilalţi actori din sector, cu scopul de a "face astfel încât lecţiile (mareei negre) să conducă la ameliorări în operaţiunile şi serviciile de subantrepriză în materie de foraj marin la adâncime".

De asemenea, British Petroleum citează crearea unei noi divizii în cadrul întreprinderii, consacrate securităţii şi gestionării riscurilor, care este direct subordonată preşedintelui-director general, Bob Dudley şi care asigură "o supraveghere independentă" a operaţiunilor legate de securitate.