Fără maşini pe combustibil poluant în UE

Până în 2050, Uniunea Europeană intenţionează să interzică maşinile care folosesc combustibil poluant în oraşele europene. 

Măsura face parte dintr-un plan european de reducere a emisiilor de dioxid de carbon cu 60 %, în următorii 40 de ani. Comisia Europeană a prezentat posibilitatea impunerii unei „zone unice europene de transport”, menită să producă „o schimbare profundă în modelele de transport pentru călători”, până în 2050. Un sondaj Eurobarometru realizat în toate cele 27 de state membre ale Uniunii Europene arată că în jur de două treimi dintre utilizatorii de autoturisme declară că ar fi gata să accepte un compromis cu privire la viteza maşinii pentru a reduce emisiile. În ceea ce-i priveşte pe şoferii români, răspunsurile arată că nu sunt foarte dispuşi să renunţe la maşină în favoarea mijloacelor de transport în comun şi că nu-şi doresc foarte mult nici o reducere a vitezei, doar 48,1 % fiind pentru.

Când încetează deşeurile să mai fie deşeuri?

O parte tot mai mare dintre deşeurile generate de sectoarele industriale şi de consumatorii din Europa sunt reprelucrate şi transformate în materii prime secundare şi în produse noi. Până acum nu existau criterii clare pe baza cărora să se stabilească cum şi când încetează anumite materiale recuperate din deşeuri să mai fie deşeuri, astfel încât să poată fi tratate ca alte produse sau materii prime. Primul regulament adoptat cu privire la încetarea statutului de deşeu stabileşte astfel de criterii pentru deşeurile din fier, oţel şi aluminiu. „Scopul său este de a stimula pieţele europene de reciclare”, potrivit reprezentanţei Comisiei Europene la Bucureşti. Comisarul european pentru mediu, Janez Potocnik, a declarat că „trebuie să tratăm deşeurile ca pe o resursă valoroasă”. Până acum, din lipsă de criterii clare şi armonizate, s-a ajuns în situaţia în care unele state membre au elaborat cadre de reglementare a materialelor de reciclat diferite şi uneori incompatibile.

ONU: Fukushima va avea un impact major asupra discuţiilor privind schimbările climatice

Criza generată de centrala nucleară Fukushima va avea un impact major asupra discuţiilor despre climă, la nivel mondial. Avertismentul vine din partea unui oficial al Uniunii Europene, care a precizat că blocul celor 27 de membri va studia soluţii pentru o energie nucleară sigură. Negociatorul european pe probleme climatice, Artur Runge-Metzger, a vorbit despre aceste probleme în cadrul unei conferinţe din Thailanda a Organizaţiei Naţiunilor Unite privind schimbările climatice. „Noi nu am văzut sfârşitul în ceea ce s-a întâmplat în Fukushima. Cu siguranţă însă este o catastrofă care va avea un impact major asupra discuţiilor despre încălzirea globală”, a declarat acesta. Delegaţi din aproape 200 de ţări au început o întâlnire de şase zile pe tema combaterii schimbărilor climatice. Energia nucleară reprezintă în prezent 30 % din coșul energetic al UE.

În operaţiunile din Libia ar putea fi folosite şi avioane pe biocombustibil

Armata americană ar putea utiliza în operaţiunile militare din Libia şi avioane propulsate de biocombustibil. În luna martie a fost testat cu succes un avion F-22 care folosea o mixtură între combustibili standard şi combustibili bio obţinuţi dintr-o plantă. Forţele aeriene ale armatei americane şi-au propus ca peste cinci ani, jumătate din flotă să fie propulsată de combustibili obţinuţi din diverse plante. În prezent, însă, această discuţie a generat o serie de dispute pe marginea faptului că pentru a cultiva plantele necesare producerii combustibililor sunt utilizate suprafeţe pe care ar fi putut fi cultivate plante necesare în alimentaţie. În plus, de la începerea cultivării şi până la obţinerea produsului final, emisiile poluante rezultate din numeroasele procese nu sunt de neglijat, spun analiştii. 

Cronica de Mediu cu Raluca Pantazi