Pierderi record pentru gigantul Renault

Grupul francez Renault a pierdut anul trecut trei miliarde de euro, un deficit record, aproape dublu faţă de cel din 1984, considerat multă vreme drept "istoric". Pentru Renault, bilanţul financiar al anului 2009 este neaşteptat de slab. Fabricantul auto suferă din cauza crizei actuale mai mult decât concurenţii săi, Ford şi Fiat, ca să nu mai vorbim de japonezi. O mare parte a deficitului de trei miliarde de euro, cam jumătate nu i se poate imputa direct firmei franceze : pierderea se explică prin faptul că Renault deţine părţi importante în societăţi străine, de pildă Nissan, în Japonia, AB Volvo, în Suedia şi Avtovaz, în Rusia.

Grupul francez Renault a pierdut anul trecut trei miliarde de euro, un deficit record, aproape dublu faţă de cel din 1984, considerat multă vreme drept "istoric".

Pentru Renault, bilanţul financiar al anului 2009 este neaşteptat de slab. Fabricantul auto suferă din cauza crizei actuale mai mult decât concurenţii săi, Ford şi Fiat, ca să nu mai vorbim de japonezi.

Desigur, o mare parte a deficitului de trei miliarde de euro, cam jumătate nu i se poate imputa direct firmei franceze : pierderea se explică prin faptul că Renault deţine părţi importante în societăţi străine, de pildă Nissan, în Japonia, AB Volvo, în Suedia şi Avtovaz, în Rusia.

Oricum, e vorba de o pierdere majoră, mai ales că Ford de pildă anunţă pentru anul trecut un beneficiu net de 2,7 miliarde de dolari. Producătorii auto din Germania nu au anunţat încă rezultatele anului 2009.

Renault a pierdut mulţi bani în primul semestru al anului trecut şi rezultatele sunt ceva mai bune în a doua jumătate a anului. Problema este că nici anul în curs nu se anunţă mai bun : se prevede că piaţa automobilului în Europa va scădea cu circa 10%, or Europa este principala piaţă de desfacere a mărcii franceze.

Având în vedere că şi celălalt mare grup francez de automobile, PSA Peugeot-Citroen a anunţat pentru anul trecut un deficit de 1,16 miliarde de euro, întrebarea este de ce firmele franceze din domeniu sunt mai vulnerabile decât altele, în faţa crizei ?

Explicaţia ar fi de căutat la export. Într-adevăr, mărcile franceze sunt mai puţin prezente decât altele în ţările considerate drept pieţe de viitor, cu mare potenţial, cum ar fi China, India şi Brazilia.

Revenind la situaţia celor doi mari fabricanţi francezi, Renault şi PSA, e de remarcat că între ei există mari diferenţe strategice. Renault e mai prezent pe plan internaţional, cu uzine în multe ţări ale lumii şi cu proiecte de maşini revoluţionare. PSA este mai centrat pe Europa şi oferă produse mai clasice, preferate de o anume clientelă.

Renault a dat dovadă de mai multă îndrăzneală, preluând controlul unor societăţi ca Nissan în Japonia şi Dacia în România, s-a aliat cu Samsung în Coreea de Sud, are uzine în România şi în Coreea de Sud şi construieşte altele în Maroc şi în India, în colaborare cu Nissan.

Modelele sale ieftine au cunoscut un succes planetar, cu Dacia Logan, Sandero şi acum 4X4 Duster. Renault se pregăteşte acum să fabrice o maşină ultra-ieftină, cam 2.500 de euro, în colaborare cu constructorul indian Bajaj.

În sfârşit, în colaborare cu Nissan, Renault este producătorul auto cel mai implicat în elaborarea unei viitoare maşini electrice, un risc liber asumat.

Vincenţiu Iluţiu, despre pierderile Renault.