Consumatorii europeni, sceptici privind redresarea economică

Consumatorii europeni nu anticipează o redresare economică rapidă. O arată concluziile studiului GfK ce analizeaza climatul de consum Europa şi SUA pentru al treilea trimestru al lui 2012.

Situaţia economică generală din majoritatea ţărilor europene nu s-a deteriorat cu adevărat în lunile de vară, dar nici nu a înregistrat vreo îmbunătăţire propriu-zisă, iar consumatorii se aşteaptă în continuare ca puterea economică să scadă şi mai mult, notează analiştii.
Aproape trei sferturi din populaţie consideră că economia merge mai rău decât acum un an, disponibilitatea de cumpărare este scăzută, dar aşteptările legate de îmbunătăţirea situaţiei în 2013 sunt ridicate, românii fiind printre cei mai optimişti europeni, alături de nemţi şi britanici,potrivit GfK.
Cele mai mici speranţe în ceea ce priveşte creşterea veniturilor au fost exprimate de consumatorii din Italia, Spania şi Grecia, la polul opus situându-se cei din Germania, Austria şi România, arata studiul.
Şomajul a crescut în aproape toate ţările, iar guvernele continuă să încerce să îşi aducă deficitele de stat sub control prin măsuri stricte de austeritate, inclusiv prin mărirea impozitelor. În statele aflate în centrul crizei, aceasta determină, într-o măsură tot mai mare, populaţia să organizeze proteste. Mulţi consumatori nu pot face faţă altor reduceri, şi nu sunt de acord să împartă povara măsurilor luate de guvernele lor fără certitudinea că acestea le vor ameliora situaţia, potrivit sursei citate.
Datele mai arata ca cei mai mulţi români cred că economia merge mai rău în acest an si au aşteptări ridicate pentru anul viitor.
In Studiul GFK se arata ca anul acesta se anticipează că Produsul Intern Brut al României va creşte cu 0,5 procente. Datele mai arata ca increderea că politicienii vor stabiliza economia României şi o vor dirija spre creştere pe termen lung a scăzut. În general, 73% din populaţie consideră că situaţia economică este mai rea decât acum un an.
Pe de altă parte, în SUA, contrar a ceea ce s-ar putea anticipa în lumina datelor economice modeste, consumatorii americani devin tot din ce în ce mai siguri pe sine.
Studiul GfK are la bază interviuri cu consumatori efectuate lunar în toate ţările UE.

 
Andreea Pietroşel şi magazinul european