Carrefour decide dacă pleacă din România

carrefourlogo.jpg

Carrefour decide dacă pleacă din România

Grupul francez Carrefour decide miercuri dacă îşi închide sau nu afacerile din România. Chiar marţi firma a anunţat că se retrage din Singapore, urmând să vândă până la sfârşitul anului cele două magazine pe care le deţine în centrul financiar asiatic.

Analiştii sunt de părere că cel mai probabil şeful grupului va anunţa concedieri masive în toate statele în care Carrefour deţine magazine.

Închiderea celor 2 magazine din Singapore ar putea fi numai începutul unei restructurări mai ample a firmei, consideră publicaţia La Tribune. Chiar dacă datele sunt puţine la această oră, sindicatele se aşteaptă ca odată cu anunţarea rezultatelor semestriale ale grupului să se vorbească şi de concedieri. Numai în Franţa ar putea fi vorba de desfiinţarea a 600 sau chiar 1000 de posturi, estimează liderii de sindicat. Iar din informaţiile de până acum se pare că cei de la Carrefour au de gând să revizuiască şi amploarea afacerii lor din Brazilia, fără însă a fi clar dacă e vorba tot de lichidarea reţelei locale sau doar de o restrângere a activităţii.

Una peste alta, toată lumea se aşteaptă ca noul şef al grupului, Georges Plassat, să anunţe măsuri radicale - concedieri, majorări de capital sau ieşirea de pe anumite pieţe. Problema pentru Carrefour, consideră analiştii, nu e restructurarea, ci găsirea de metode care să ducă la redresarea unei firme care nu prea mai are de mult o orientare strategică clară.

Marea provocarea pentru Georges Plassat ar putea fi cum va reuşi să redinamizeze reţeaua de magazine, dat fiind că hypermarketurile grupului se confruntă, de câţiva ani, cu o erodare constantă a vânzărilor, iar marjele de profit sunt din ce în ce mai mici. Potrivit estimărilor, Plassat ar avea nevoie de trei miliarde de euro pentru a finanţa programul său de redresare a reţelei europene de hypermarketuri.

O soluţie avută în vedere: o majorare de capital clasică cu un discount important, dar va fi greu pentru grup să ia bani de pe bursă, dat fiind că acţionarilor nu le va conveni diluarea automată a portofoliului. Din acest motiv, conducătorii grupului ar putea opta pentru o emisiune de obligaţiuni convertibile în acţiuni. Oricum, nici pe bursă grupul Carrefour nu o duce prea bine: valoarea acţiunii a scăzut cu 50% în trei ani.

O altă opţiune pentru atragerea de fonduri ar fi vânzarea de active care nu mai sunt considerate stratregice, în acest sens presa franceză evocând ieşirea de pe pieţe ca Turcia, Indonezia sau Polonia. Pe de altă parte, grupul trebuie să ia măsuri şi în cazul Spaniei sau Italiei, date fiind dificultaţile economice.

Potrivit estimărilor specialiştilor în retail, măsurile lui Plassat ar putea viza şi piaţa românească, existând chiar voci care iau în calcul chiar o retragere a Carrefour din România. Deocamdată însă nimic nu e sigur, iar reprezentanţii locali ai companiei au declarat, în urma unei cereri a jurnaliştilor de la Adevărul, că nu comentează zvonuri. Conform estimărilor firmei de consultanţă în domeniu Planet Retail, vânzările totale ale Carrefour vor ajunge în 2016 la 68,6 miliarde de euro, ceea ce înseamnă clar o scădere dacă ţinem cont de faptul că la ora actuală vânzările grupului însumează 69 de miliarde de euro. Iar asta înseamnă mari probleme într-o piaţă aproape globală, în care doar câţiva actori fac jocurile.

De exemplu, gigantul Tesco, care şi-a schimbat gândirea de business mult mai repede reuşind în parte să contracareze declinul general al pieţei de retail, va ajunge în 2016 la vânzări totale de 75,4 miliarde de euro. Şi nu trebuie uitat nici celălalt mare concurent al Carrefour, compania Schwarz, care, conform estimărilor, va ajunge în 2016 la vânzări totale de 71,4 miliarde de euro. Tesco şi Schwarz au devenit tot mai puternici în vestul Europei, unde Carrefour continuă să piardă teren.

Carrefour a ieşit din Grecia pe 15 iunie, participaţia grupului la joint venture-ul Carrefour Marinopoulos fiind preluată de partenerii eleni. Grupul francez are probleme în sudul zonei euro - Italia şi Spania - unde consumul este afectat de criza datoriilor de stat, de măsurile de austeritate şi de condiţiile economice dificile. Afacerile nu merg bine nici în alte state din Europa de Vest, din cauza concurenţei dure şi schimbării preferinţelor clienţilor în favoarea magazinelor mai mici, de proximitate.