Scandal de proporții la News of the World

scandal-proportii-news-world.jpg

Scandal de proporții la News of the World.REUTERS/Olivia Harris

Noi dezvăluiri cu privire la interceptarea mesageriei vocale a unor rude ale militarilor britanici căzuți în Irak și Afganistan a declanșat o criză profundă la cel mai mare săptămânal din Marea Britanie, News of the World, amenințând și compania proprietară, condusă de magnatul Rupert Murdoch. UPDATE: În urma scandalului, tabloidul va fi închis, a anunţat James Murdoch, fiul magnatului de presă Rupert Murdoch. Ultima ediţie a publicaţiei va apărea duminică.

Corespondentul RFI la Londra, Petru Clej

Situația, care a apărut de câtva timp este atât de gravă, încât l-a determinat pe premierul David Cameron să ceară deschiderea unei anchete. Efectele scandalului News of the World nu au întârziat să apară. Legiunea Regală Britanică, reprezentanta veteranilor militari, a anunțat că-și întrerupe legăturile cu taboidul londonez, în care publica reclame pentru o campanie în favoarea veteranilor.

Și alte companii precum Ford sau compania de telefonie mobilă O2 au anunțat că nu vor mai cumpăra spațiu publicitar în paginile lui News of the World.

De asemenea, guvernul a anunțat că va revedea solicitarea trustului News International – proprietar al duminicalului – de a cumpăra și restul de acțiuni ale rețelei de televiziune BskyB, actualmente deținând doar 39%. O astfel de tranzacție are nevoie de aprobarea guvernului dată fiind poziția dominantă pe piața media a concernului condus de magnatul de origine australiană Rupert Murdoch.

Ca urmare, cursul acțiunilor atât al New International, cât și BskyB, a scăzut pe piețele bursiere.

Cotidianul Daily Telegraph a dezvăluit joi că o listă a numerelor de telefon mobil ale rudelor militarilor uciși în luptă au fost găsite la Glen Mulcaire, detectivul condamnat la închisoare pentru interceptarea ilegală a mesageriei vocale în beneficiul duminicalului News of the World.

Aproape în fiecare zi apar persoane publice sau simpli cetățeni care se plâng că News of the World le-a interceptat comunicațiile telefonice. Unele dintre ele s-au adresat justiției, altele au acceptat o rezolvare amiabilă, primind sume importante ca daune din partea duminicalului.

Rupert Murdoch s-a declarat revoltat de asemenea practici și a promis că publicația al cărei proprietar este va coopera pe deplin cu ancheta poliției. El a refuzat însă să o demită pe editoarea Rebekkah Brooks. Interceptările par să se fi produs începând cu 2002 și au determinat deja demisia în ianuarie 2007 a fostului editor, Andy Coulson, cel care în luna ianuarie a acestui an a fost nevoit să demisioneze și din funcția de director de comunicații al premierului Cameron.

Atât Brooks cât și Coulson au negat că aveau cunoștință de astfel de practici la duminicalul pe care îl editau.

Influentul Rupert Murdoch

Rupert Murdoch este cel mai influent patron de presă din Marea Britanie. Pe lângă News of the World – cu un tiraj de peste trei milioane de exemplare -  și BskyB, el este proprietarul cotidianului tabloid The Sun, precum și al cotidianului The Times și al duminicalului Sunday Times.

Sprijinul politic acordat de trustul său unui partid este considerat ca extrem de important. În 2010 el a sprijinit Partidul Conservator condus de David Cameron, după ce la precedentele trei scrutine parlamentare sprijinise Partidul Laburist condus de Tony Blair, iar în prealabil sprijinise Partidul Conservator sun Margaret Thatcher și John Major, de fiecare partidul care a acâștigat alegerile.

Politicienii au fost întotdeauna prudenți când a venit vorba de Rupert Murdoch și imperiul său de presă. Dar acum, cel care este într-o situație foarte dificilă este magnatul  americano-australiano-britanic,  împotriva căruia fac acum front comun nu doar rivalii din presă, dar și politicienii și, mai grav, organizații ale societății civile cum ar fi rude ale militarilor căzuți la datorie sau organizații ale veteranilor de război.

Petru Clej despre scandalul de proporţii de la News of The World