Industria cinematografică franceză, departe de criză

artist.jpg

"The Artist". Warner Bros. France

După succesul înregistrat de filmul "The Artist", recompensat cu cinci premii Oscar la Hollywood, filmul francez este onorat acum la New York în cadrul unui festival. Şi în general, putem spune că industria cinematografică franceză nu este deloc în criză. Nu, nu filmul francez, producţiile avându-şi sursa financiară şi artistică în Franţa sunt în plin "boom", ca să folosesc un termen englez.

Joi, întâi martie, s-a deschis la New York cea de-a 17-a ediţie a unui festival intitulat "Rendez-vous with French cinema" în cadrul căruia vor fi proiectate 25 de lung metraje, în săli din Manhattan şi Brooklyn, dar şi din alte 40 de oraşe americane.

Printre aceste filme se numără "Les Intouchables", "La délicatesse" sau "Americano". Numeroşi artişti francezi se deplasează în Statele Unite cu această ocazie, printre care Audrey Tautou pentru festivitatea de încheiere a Festivalului, pe 11 martie, la Lincoln Center.

Organizatorii festivalului erau încântaţi de interesul manifestat pentru filmele franceze şi declarau Agenţiei France Presse că 75 la sută din bilete erau deja vândute pe întâi martie. Iar la Lincoln Center între 13 000 şi 14 000 de persoane urmează să asiste la festival.

Ceea ce nu înseamnă că America este un teritoriu uşor de cucerit pentru filmul străin. Americanii rămâni fideli maşinii holywoodiene iar anul trecut, de exemplu, dintre cele un miliard 280 de milioane de bilete vândute în toate sălile de cinema din Statele Unite, doar 3 milioane de bilete au fost destinate unui film francez.

Succesul filmului "The Artist", difuzat în prezent în 800 de săli, este mare, dar, explică observatorii fenomenului, el nu este perceput ca un film străin. Fiind un film mut în alb negru despre perioada filmului mut din istoria cinematografiei americane, publicul din Statele Unite îl consideră un pur produs autohton.

Americanii s-au obişnuit cu filmele americane într-un asemenea grad încât un film subtitrat li se pare o bizarerie. Există statistici potrivit cărora în 1965, din totalul biletelor vândute, 10 la sută erau pentru filme străine subtitrate. În prezent filmele străine reprezintă 1% din piaţa americană...

Nu este cazul, din fericire, în Europa şi în unele ţări cu un public cinefil important precum Gremania. Iată o altă ştire difuzată de Agenţia France Presse: filmul "Les Intouchables" a devenit, dupa şapte săptămâni de proiecţii, cel mai mare succes francez în Germania cu aproape 6 milioane de intrări.

Recordul de până acum îl deţinea filmul "Jandarmul şi extratereştrii" care a făcut în 1979 în jur de 5 milioane 6 sute de mii de intrări. Acelaşi film "Les Intouchables" pare să devină al doilea mare succes cinematografic înregistrat vreodată în Elveţia, şi a înregistrat mai multe intrări decât "Avatar".

Fenomenul "Les Intouchables"

Reamintesc că "Les Intouchables" este povestea unei întâlniri insolite dintre un milionar paralizat în urma unui accident şi un asistent medical de culoare care are grijă de bolnav. Două lumi se întâlnesc deci în acest film care este o comedie şi care a devenit un fenomen mediatic, după părerea mea mult mai interesant decât "The Artist".

Între timp s-au format în Franţa asociaţii care încearcă să pună în contact, după scenariul filmului "Les Intouchables" persoane din sfere sociale total diferite... Merită reamintit că actorul de culoare Omar Sy a primit, pentru rolul din "Les Intouchables", premiul César pentru cel mai bun actor.


Filmul francez rămâne dinamic şi pentru că francezii frecventează cu fervoare sălile de cinema: anul trecut au fost înregistrate 200 de milioane de intrări în Franţa. Festivalul de la Cannes rămâne poate cel mai important din lume, multe filme străine sunt realizate sau filmate în Franţa iar Franţa produce ea însăşi în jur de 200 de filme pe an.  
 
 

 
Matei Vişniec despre industria filmului francez