Festivalul TransEuropa: “Carte blanche” à la Cinématheque de Tanger

Proiectul Cinematecii din Tanger s-a născut din dorinţa unui grup de artişti de a prezenta filme mai puţin vizionate, mai puţin proiectate în Maroc, provenind din orizonturi estetice şi geografice îndepărtate. Dar şi din dorinţa de a le conserva, de a le păstra urma şi de a le face veşnice în mintea publicului.

Cinemateca din Tanger şi-a deschis porţile publicului în 2007, în Cinematograful Rif, o sală mitică a oraşului, deschisă în 1938. Două săli de proiecţie, o bibliotecă, un centru de consultare, o sală de montaj, o cafenea şi filme: numeroase, eterogene, favorabile apariţiei unei cinefilii pe care o dorim sălbatică şi lacomă. Dar şi o colecţie compusă, în esenţă, din filme din Orientul Mijlociu şi Africa de Nord.

Obiecte unice păstrate la marginea circuitelor de distribuţie şi prin care găsim drumul spre public: scurt-metraje, documentare, filme experimentale şi filme artistice, dar şi arhive coloniale şi post-coloniale, într-un album de familie extensibil, patrimoniu viu şi nomad al societăţilor noastre pe care le facem să trăiască la Tanger, şi să călătorească de la Paris la Los Angeles, trecând prin Londra şi Sevilia.

Dar pentru că mulţimea din sălile obscure este şi audienţa şi sunt şi cineaştii de mâine, CdT s-a străduit, de la început, să-i ofere publicului acţiuni specifice: cine-club lunar pentru copii, cu „Lanterna magică”, întâlnire cu cineaşti invitaţi şi masterclass-uri, precum şi ateliere de creaţie documentară pentru tinerii din Tanger.

 

HISTOIRE(S) - 105 minute

Pentru a răspunde invitaţiei Euroalter în cadrul Festivalului TRANSEUROPA care va călători prin marile oraşe europene în 2012, noi propunem o selecţie de filme scurte, realizate înaintea revoluţiilor care au zguduit lumea arabă în 2011 şi care analizează istoria recentă a unor ţări precum Libanul, Tunisia şi Maroc, prin intermediul relatărilor. În Sans titre Neil Beloufa pune în scenă, într-un studio, o vilă şi locuitorii săi, al căror chip nu îl vom putea vedea şi în spatele cărora se ascund, după mărturiile lor, terorişti. El îmbină astfel realitatea şi ficţiunea pentru a relata o perioadă din istoria Algeriei (cea a terorismului). Ali Essafi în Wanted va documenta povestea, relatată de protagonist, prin imagini fictive şi documentare din anii ´70. Poveşti clandestine, despre angajament politic, despre terorism, despre revoluţii şi războaie civile relatate de cei care le-au trăit şi puse în scenă de realizatorii noii generaţii, care ne reamintesc istoria în care se înscrie perioada noastră, dar care ne permit îndeosebi să ne punem întrebări legate de informarea şi transmisiunea evenimentelor politice şi istorice, revoluţiile din 2011 au arătat forţa reţelelor sociale, în care indivizii, deveniţi naratori, pot să se confeseze şi să povestească întâmplările prin intermediul fotografiilor, textelor şi publicaţiilor personale, contestând literalmente mijloacele tradiţionale prin care informaţia ajunge la noi: mass-media. Naratorul şi-a ocupat astfel locul în construirea istoriei, între ficţiune şi realitate.

 

FILMELE:

 

- CINEMATECA DIN TANGER

Maroc, 2008, 5 minute

Videoclip de prezentare al Cinematecii din Tanger.

- UNTITLED de Neil Beloufa

Algeria/Franţa, 2010, 15 minute

- MY FATHER IS STILL A COMMUNIST de Ahmed Ghossein

Lebanon/Emiratele Arabe Unite, 2011, 32 de minute

- WANTED de Ali Essafi

Lebanon/Emiratele Arabe Unite, 2011, 20 de minute

- THE STORY OF MILK AND HONEY de Basma al Sharif

Palestina, 2011, 10 minute

- LIVING ROOM de Danielle Arbid

Lebanon, 2004, 28 de minute