Copilăria lui Icar

Ultimul film al regretatului actor francez, Guillaume Depardieu, “Copilăria lui Icar”, în regia Alex Iordăchescu, va rula pe ecranele din România începând cu data de 8 aprilie 2011. La doi ani de la dispariţia actorului, “filmul testament” al acestuia, filmat cum se ştie în România, va fi la dispoziţia publicului român.

Conferinţa de presă a filmului este programată pe data de 6 aprilie 2011, la Institutul Francez, la ora 11:00, unde regizorul Alex Iordăchescu, actriţa Dorotheea Petre şi producătorul Dan Burlac vor răspunde întrebărilor şi vor prezenta producţia franco – elveţiano – română.

În urma unui accident, Jonathan Vogel şi-a pierdut un picior. Profesorul Karr îi propune un tratament revoluţionar pentru a-şi recăpăta piciorul. Speranţa de vindecare se transformă într-un coşmar,iar eroul filmului devine victima acestui tratament.

În opinia regizorului,  “filmul spune povestea unui om, din clasa de mijloc, bolnav, care a pierdut o parte din el însuşi, care caută un remediu salvator. Ştiinţă îi face o promisiune, pe care nu o poate îndeplini la final. Problema protagonistului e, înainte de toate, de natură spirituală şi afectivă. Tehnica, ştiinţa şi toate avatarele nu îl pot ajuta. Din contra, îi grăbesc căderea.”Copilăria lui Icar” face parte dintr-un diptic. Acest diptic este constituit dintr-un film despre moarte şi despre încercarea noastră de a lupta împotriva degradării fizice şi dintr-un al doilea film despre un astronom care se îndrăgosteşte de o femeie după ce a iubit doar stelele. Cu acest film doresc să evidenţiez relaţia paradoxală pe care noi o avem cu moartea şi suferinţa însocietatea actuală. Realitatea a depăşit ficţiunea prin dispariţia tragică a lui Guillaume şi a făcut ca acest film să fie mai dificil şi mai tulburător.”, mărturiseşte Alex Iordăchescu.

“Copilăria lui Icar” a participat la mai multe festivaluri de film precum FFF Festival du Film Français à PRAGUE – 2010, NIFFF Festival du Film Fantastique de Neuchatel – 2010, TIFF Transylvania International Film Festival – 2010, SIFF 23 Singapore International Film Festival 2010 (Sélection Officielle), 11e Festival International du Film d'Aubagne 2010 (Compétition internationale), Festival International du Film Francophone de Bratislava (8-13 avril 2010),Solothurner Filmtage - 2010, Molodist FFM - Kiev, Ukraine – 2009, Festival des Films du Monde, Montréal - 2009 (Compétition mondiale).

Filmul este o coproducţie Franţa (Freshline Productions) - Elveţia (Elefant Films Sarl) – România (Elefant Film) şi a avut o echipă formată din Guillaume Depardieu, AlyssonParadis, Carlo Brandt şi Dorotheea Petre (Actori), Cătălin Cristuţiu&Alex Iordăchescu (Montaj), Marius Panduru (Imagine), The Young Gods (Muzica) şi Călin Papură (Scenografie).

Filmul a fost caracterizat ca fiind profund, solicitant şi dureros, iar printre publicaţiile cărora le-a atras atenţia se numără şi :

Le Matin : « Ştiinţă, biotehnologii, nemurire, rătăcire filosofică. »

Courrier Liberte : « Naraţiune eliptică, punere în scenă savantă şi dialoguri adesea obscure, presărate cu fraze metafizice (« fără moarte, viaţa ar fi insuportabilă »), toate acestea afirmă părtinirea unui autor tentat de experimental şi un pic afectat. »

« Tânărul realizator ştie să inculce indispoziţia, flirtează abil cu fantasticul şi ca urmare îşi alege comedienii: tenebrosul Carlo Brandt, discreta Aysson Paradis, aşa cum toate rolurile secundare au fizicuri şi voci ideal atipice.

24 heures « Copilăria lui Icar, OZN francat de codurile clasice ale cinematografiei ştiinţifico-fantastice, se situează în consecinţă ca o reflecţie asupra posibilităţilor de reînnoire pe care le propune ştiinţa şi medicina, abordând de asemenea şi eroarea medicală. »

Matin Dimanche « Tăcut, pătrunde dincolo de cameră, pe flancul unei vieţi cotidiane pe care visul o schiţează ; fetiţa care sărind coarda se întoarce la amintirea ei , circulaţia, pietonii, copiii îi încredinţează onirismului partea sa de realitate, aceasta negăsind prezenţa ei decât prin economia care se afişează mai bine decât principiile unei ştiinţe zadarnice. »

Le Figaro : « O poveste fantastică în genul celor lui Edgar Allan Poe »

Tribune de Geneve: « Energia unui debutant »

Courrier Liberte: « Naraţiune eliptică, realizare inteligentă, dialoguri adesea cu dublu sens presărate cu fraze metafizice »