Provocator, sadic şi şocant - Helmut Newton

helmut-newton-grand-palais-0.jpg

Vogue, Londres, 1967. © Helmut Newton Estate

Opt ani după dispariţia lui Helmut Newton (1920-2004), le Grand Palais din Paris consacră o superbă retrospectivă marelui fotograf de origine germană. Cu toate că a trăit ani de zile în Franţa, unde şi-a creat şi o mare parte din operă lucrând în particular pentru ediţia franceză a revistei Vogue şi cu creatorul de modă Yves Saint-Laurent, Newton nu a făcut până acum obiectul vreunei expoziţii de o astfel de amploare în capitala Franţei.

Provocator, sadic şi şocant - Helmut Newton nu poate lăsa pe cineva indiferent. "Dandy insolent cu o atitudine morală însă exemplară" spunea despre el un mare critic dar şi prieten al artistului, Newton a fost unul dintre cei mai mari fotografi ai secolului trecut, unul din rarele nume pe care le reţine publicul.

Expoziţia de la Grand Palais propune peste 240 de imagini, de cele mai multe ori tiraje originale, de epocă, realizate sub supravegherea lui Helmut Newton. Retrospectiva pariziană ar putea fi botezată "Newton by Newton" întrucât ea a fost montată în colaborare cu June Newton, văduva fotografului, cea pe care Helmut a prevenit-o înainte s-o ia de soţie pentru 6 decenii: "vezi că fotografia o să fie întotdeauna prioritatea mea. Tu nu vei fi decât pe locul al doilea".

June a luat în serios acest avertisment astfel încât şi-a abandonat ambiţiile de actriţa australiană pentru a se reprofila pe fotografie, devenind sub pseudonimul Alice Springs şi ea o artistă de renume mondial.


Veşnic îndrăgostit de femei, Newton este un fotograf de modă care face imagini sexy, foarte sexy chiar. Femeia este la el maltratată, dezbrăcată, chinuită. Retrospectiva pariziană nu-i va modifica imaginea pe care a lăsat-o în Franţa dar mai ales în SUA, ţară în care a fost ani de zile respins din cauza presupusului său misoginism.

 

 

"Newton a făcut din femeie un obiect de fantasme şi dominaţie; a penetra în universul său echivalează cu a intra într-un club foarte privat în care nuditatea domneşte aproape peste tot" scria recent un comentator francez. Femeia în obiectivul lui Helmut Newton, goală sau îmbrăcată, este puternică dar seducătoare, dominatoare dar şi intimidantă.

Nudurile sale gigantice, portrete ale unor femei mai întâi îmbrăcate şi apoi dezbrăcate, domină privirile vizitatorilor fascinaţi. Newton a fost un paparazzi dar nu al celebrităţilor - chiar dacă a fotografiat şi o serie de staruri - ci al fantasmelor noastre cotidiene.

"O bună fotografie de modă trebuie să semene a orice dar nu a fotografie de modă. Poate fi ca un portret, ca o fotografie de vacanţă sau de ce nu să semene cu un clişeu de paparazzi" spunea fotograful.

Un artist care recunoştea sincer că "adoră vulgaritatea. Sunt atras de gustul prost, mult mai excitant decât aşa-zisul bun gust care nu este de fapt decât o normalizare a privirii noastre".

În fotografiile sale regăsim aşadar mult sex şi putere dar şi dominaţia banului - pe scurt un simt al provocării ieşit din comun. Lucru care nu le-a împiedicat pe cele mai celebre manechine din lume - Kate Moss, Cindy Crawford sau Claudia Schiffer - să lucreze pentru el. Toate manechinele visau să pozeze pentru el indiferente la  constrângeri pentru că ştiau că numele de Helmut Newton era un formidabil accelerator de carieră.


Un ultim detaliu deloc negligabil îl frapează pe vizitatorul-ziarist care a vizitat galeriile retrospectivei de la Grand Palais. Impresionantul număr de femei frumoase, mai mult sau mai puţin tinere, mai mult sau mai puţin îmbrăcate, venite să admire expoziţia. Oare să fie vorba de actuale şi foste manechine?

1021

Facebook comments