Mult zgomot pentru nimic… nou

schengen-aeroport.jpg

Data la care vor intra România şi Bulgaria în Spaţiul Schengen este necunoscută în prezent.

În Adunarea Naţională a Franţei a avut loc miercuri seară o dezbatere pe tema "actualităţii din Spaţiul Schengen". S-a luat în discuţie o rezoluţie adoptată recent de Comisia de Afaceri Europene a Parlamentului francez, rezoluţie ce propune ca"data intrării României şi Bulgariei în acest spaţiu de liberă circulaţie să nu fie grăbită".

Chestiunea Schengen, până nu demult în centrul atenţiei comentatorilor şi a responsabililor francezi s-a dovedit miercuri seară sterilă şi "fără atracţie la public". Absenteismul cronic dovedit miercuri arată că de fapt deciziile importante nu sunt luate de deputaţi, ele sunt dictate încă din amonte de Guvern, Parlamentul fiind mai mult sau mai puţin o cameră de înregistrare.

Rezoluţia dezbătută nu a fost de altfel votată la sfârşit de aleşi, ea fusese în prealabil adoptată de Comisia de Afaceri Europene şi de cea a Legilor.

Uimitoare totuşi lipsa de interes pe care au arătat-o miercuri seară deputaţii francezi pentru această temă ce se vrea foarte "sensibilă" - cel puţin aşa a fost descrisă de participanţii la dezbateri. Doar o mână de aleşi erau prezenţi în hemiciclu, erau vizibili numai 15, dintr-un total de 577. Parcă era mai mult personal tehnic în hemiciclu decât aleşi ai poporului. În faţa lor, ca să le răspundă la întrebări, Laurent Wauquiez, ministrul francez al Afacerilor Europene, avocat necondiţionat al amânării cu orice preţ a intrării României şi Bulgariei în Spaţiul Schengen.

Alt semn că dezbaterea era fără interes sau cel puţin dinainte jucată: în tribunele presei nu se înghesuia nimeni – un singur ziarist prezent, subsemnatul – în timp ce pe băncile publicului se puteau zări doar doi reprezentanţi ai corpului diplomatic român în post la Paris. Ora fixată pentru discuţii, 21.30 şi ziua din săptămână, miercuri, când mai toţi deputaţii au plecat deja spre circumscripţiile lor electorale, mai ales acum, între cele două tururi ale alegerilor cantonale arată că guvernanţii de la Paris au făcut totul pentru a nu produce prea multă vâlvă în jurul acestei dezbateri "ultrasensibile", cum a descris-o chiar preşedintele Comisiei Afacerilor Europene a Parlamentului francez.

O dezbatere iniţial prevăzută pe 2 martie, dar care din considerente de actualitate fierbinte - remaniere guvernamentală – a fost amânată trei săptămâni.

Printre oratori, şase la număr, reprezentând toate curentele politice se aflau şi raportorii comisiei, cei care au redactat rezoluţia, ce spune că"intrările României şi Bulgariei în Spaţiul Schengen nu sunt de dorit, câtă vreme evaluările Mecanismului de Coooperare şi Verificare nu vor fi complet satisfăcătoare". Raportoriiau fost destul de ponderaţi în luările de cuvânt, au cântat oarecum în struna guvernanţilor. Lucru ce a fost vizibil pe placul ministrului Afacerilor Europene. Destins, aşezat în primul rând al hemiciclului cu IPadul deschis în faţa sa, Laurent Wauquiez şi-a făcut o plăcere în a repeta argumentele pe care le auzim deja de luni de zile: "Da, cele două ţări au vocaţia să adere la Spaţiul Schengen. Nu, ele nu sunt încă pregătite să facă pasul. Ele vor fi admise când vor fi pe deplin gata. Când? Nu trebuie să ne fixăm un calendar. Peste şase luni, peste un an, peste doi ani, singurul moment care contează este cel în care România şi Bulgaria vor fi gata", a repetat Wauquiez.

Cum era de aşteptat, cei doi reprezentanţi ai partidului conservator majoritar, UMP au estimat că "intrările acum ale României şi Bulgariei ar fi premature, ţinând cont că Mecanismul de Cooperare şi Verificare este nesatisfăcător, nu e în totalitate respectat".

Cert, deputaţii francezi, ca şi miniştrii de aici ştiu că nu există o legătură directă între MCV şi Schengen, totuşi "cum putem să facem abstracţie de lacunele subliniate de rapoartele periodice?", se întreba unul dintre vorbitori.

Deputatul socialist din Opoziţie a constatat şi el că "în România şi Bulgaria persistă lacune juridice", dar "nu putem introduce acum noi criterii pentru aceste două ţări, nu putem avea criterii cu geometrie variabilă". Iată de ce, el dar şi socialiştii europeni susţin aderarea celor două ţări la Schengen deîndată ce raportul de luna viitoare îşi va da probabil unda verde.

Cel mai aprins deputat în hemiciclu a fost Nicolas Dupont-Aignan, reprezentantul suveraniştilor francezi. Apropiat de extrema dreaptă, acest curent de opinie prevede reinstaurarea tuturor frontierelor, abolirea liberei circulaţii, renunţarea la construcţia europeană – cel puţin aşa cum se face ea acum – şi deci abolirea tratatului de la Schengen.

Pentru moment, acest curent este minoritar, dar având în vedere scorul extrem de important, de 15%, obţinut de Frontul Naţional la recentele regionale, unele dintre idei s-ar putea impune în dezbaterea publică, în perspectiva alegerilor prezidenţiale şi legislative de anul viitor.

Rezoluţia discutată miercuri seară nu urmăreşte decât să alimenteze "argumentarul" oficialilor francezi, când se vor duce să rediscute cazurile României şi Bulgariei la Bruxelles. Iată, am adoptat în două comisii parlamentare o rezoluţie, ea a fost discutată şi în plenul Parlamentului de la Paris şi aleşii francezi s-au arătat îngrijoraţi de nepregătirea celor două ţări, va putea spune Laurent Wauquiez. Ministrul francez al Afacerilor Europene ştie că nu se poate face legătura între MCV şi criteriile Schengen, dar "să nu facem juridism ( !)", spune el.

Cu alte cuvinte, chiar dacă cele două ţări fac eforturi, ele nu dau încă rezultate. "A fi pregătit tehnic nu înseamnă că eşti şi eficient, faptul că ai trei jeepuri la graniţă şi două calculatoare care merg nu înseamnă că eşti gata să aperi frontierele externe ale Uniunii", spunea miercuri seară oficialul francez. "Chiar dacă broasca de la uşă merge, nu ne putem face că nu vedem geamul spart de alături, pe care intră toată lumea", a explicat din nou Wauquiez, reluând o veche imagine pe care o vehiculează deja de luni de zile.

Pentru prima dată, miercuri seară, în hemiciclul parizian, din raţiuni pur electorale, se spune pe culoarele Parlamentului, chiar de către unii membri ai taberei majoritare că a apărut oficial o nouă ipoteză de lucru a francezilor, chiar dacă ea fusese evocată şi în trecut. Cu ocazia analizării candidaturilor română şi bulgară "ne-am dat seama că tratatul Schengen este lacunar", spune Wauquiez.

Cu alte cuvinte, Parisul şi-ar dori să modifice criteriile de aderare, chiar şi din mers, să depăşească spaţiul criteriilor pur tehnice. Franţa vrea în plus ca şi actualele state membre în Schengen să poată fi suspendate la nevoie, lucru posibil şi azi, dar greu realizabil în realitate.

Pentru a găsi eventuala soluţie de compromis, se prevede "o muncă în colectiv, în care fiecare vine şi pune pe masă dificultăţile cu care se confruntă". Pentru ţările candidate, se stabileşte apoi o foaie de parcurs, asta "pentru a nu mai face extinderi doar de plăcerea unora", conchidea miercuri seară în faţa deputaţilor francezi ministrul Afacerilor Europene.

Rămâne de văzut acum ce va face Parisul, dacă viitorul raport privind România şi Bulgaria se va dovedi a fi pozitiv. Dacă astăzi ţări precum Olanda, Germania, Finlanda, Norvegia şi Austria au emis ca şi Franţa rezerve cu privire la stadiul de pregătire al celor două ţări, e puţin probabil ca în caz de monitorizare pozitivă, aceste ţări să urmeze mai departe Parisul. Franţa va avea atunci nevoie de mult curaj şi perseverenţă ca să-şi apere punctul de vedere, atât în faţa partenerilor ei europeni din Spaţiul Schengen, cât şi în faţa României, cu care Parisul spune că nu vrea să-şi altereze relaţiile, care de un an de zile sunt însă tot mai tensionate.

 
Magda Prelipceanu, în dialog cu Vasile Damian