Cu Zebra la Colegiul Tehnic „Costin D. Nenițescu” (I)

O nouă ediție a proiectului cultural cu și despre liceeni, La școală cu Zebra, în cadrul Programului cultural „București, Oraș participativ”, finanțat de către Primăria Capitalei prin ARCUB - Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti, în direct de la Colegiul Tehnic “Costin D. Nenițescu”.

Invitați primei ore sunt Liliana Işfan, director Colegiului Tehnic “Costin D. Nenițescu”, elevii colegiului: Ahmed Al Adeny, Anda Calotă, Robert Alexandru Popa, Alexandra Niculescu, Andrei Coman, președintele Consiliului Elevilor; Ioana Lupu, PR Specialist la Școala de Valori, Iasmina Roxana Potoroacă, absolventă a colegiului secția industrie alimentară, promoția 2015 și Mihai Marius Voicu, absolvent al colegiului, promoția 2008.

Liliana Işfan: Colegiului Nenițescu a fost înființat în 1948 și este prima școală tehnică de chimie. Până acum, am pregătit peste 65 de promoții, iar foștii absolvenți sunt acum tehnicieni valoroși în domeniul chimiei industriale, electromecanică, electrotehnică, resurse naturale, protecția mediului și domeniul electric. Ne ajută mult poziționarea de lângă o platformă industrială care încă mai funcționează.

Avem parteneriate cu diverse companii: fosta fabrică de medicamente, care acum se numește SC Zentiva SA și cu SC Policolor SA, cu care colaborăm de ceva timp. Cu Policolor avem parteneriat de cel puțin zece ani. Elevii de la chimie industrială și de la protecția mediului merg în pregătire practică comasată la sfârșitul anului școlar, când au loc aceste stagii, în clasele a IX-a și a X-a.

Specializările profesionale pe care le oferim elevilor, din oferta pe care o promovăm pentru anul școlar 2018-2019, sunt: filiera teoretică, liceu la zi, clasă de profil real, științele naturii, unde am introdus limba spaniolă, ca a doua limbă străină; filiera tehnologică, liceu tot la zi, clase de resurse naturale și protecția mediului, calificare tehnician – ecolog și specialist în protecția calității mediului și, de asemenea, în domeniul industriei alimentare, tehnician de analize și produse alimentare; profilul tehnic: domeniul chimie industrială, calificarea chimist laborant și în plus, la domeniul tehnic electromecanic: calificarea tehnician electromecanic și tehnician electrotehnist.

Elevii absolvenți ai învățământul liceal continuă studiile la Politehnică, datorită asemănării cu domeniul studiat, iar cei de la resurse naturale și protecția mediului se orientează către școala postliceală. Fetele aleg mai mult postliceala sanitară sau farmacia.

 

 

Ahmed Al Adeny: Sunt elev în clasa a XI-a A, la profil real de științele naturii. Am ales acest profil pentru că a fost singurul profil teoretic. Aș vrea să-mi continui studiile la Facultatea de Management.

Astăzi voi vorbi despre programul „Vreau să fiu mai bun", prin intermediul căruia, primii trei elevii dintr-o clasă, cei cu media cea mai mare, beneficiază de o bursă. De exemplu, primul copil din clasă, cel care are cea mai mare medie, primește 100 de lei, al doilea – 70 lei și al treilea – 50 de lei. Programul acesta există de patru ani și are niște rezultate foarte bune, stimulând elevii să învețe cât mai bine. Pe lângă bursele oferite de primărie, se adaugă și aceste burse suplimentare.

Anda Calotă: Am câștigat acest concurs de patru sau cinci ori, am luat aceasta bursă. M-am situat atât pe primul loc în clasă, cu cea mai mare medie, dar am fost și a doua sau chiar a treia. Toți banii pe care i-am primit, i-am investit în cărți, de fiecare dată. Îmi place să citesc, îmi cumpăr cărți de dezvoltare personală, care mă vor ajuta pe parcursul vieții.

Eu voi povesti despre S.N.A.C., un program de voluntariat prin care școala noastră, împreună cu Școala Specială nr. 2, participă la evenimente și concursuri. Colegii mai mari au participat și au câștigat locul I. Acest proiect mi se pare important, pentru că putem să-i ajutăm pe ei să vadă o nouă perspectivă a lucrurilor, pot afla mai multe și sunt integrați în activitățile noastre.

Sunt în clasa a XI-a D, la secția protecția mediului, specializarea tehnician ecolog și calitatea protecției mediului. Îmi plac profesorii, sunt foarte apropiați de noi, oamenii de aici sunt sinceri, frumoși și acesta este motivul pentru care eu vin cu plăcere la școală.

Robert Alexandru Popa: Eu sunt elev în clasa a XI-a A, la profilul științele naturii. Mi-am ales acest profil deoarece îmi oferă mai multe opțiuni de viitor. Aș dori să-mi continui studiile la Facultatea de Politehnică.

Astăzi vă voi descrie proiectul Școala Altfel - „Să ştii mai multe, să fii mai bun!”. Proiectul presupune diferite activități pe care le realizează profesorii noștri: excursii alături de noi la munte, muzee, cinematografe sau teatru. Eu am fost la Muntele Roșu, împreună cu doamna dirigintă Mihaela Iftimie. Acolo am mers în drumeții și am vizitat o biserică. Acest program îi ajută pe copii să-și dezvolte încrederea în ei și să conștientizeze importanța mediului înconjurător.

Alexandra Niculescu: Eu sunt în clasa a XI-a D, filiera tehnică, protecția mediului. A fost o întâmplare că am venit aici, dar mă bucur pentru că învățăm foarte multă chimie și biologie. Mai departe, aș vrea să studiez medicina veterinară, pentru că iubesc mult animalele. Astăzi voi prezenta proiectul „Suntem generația în mișcare”, care a fost aplicat de Fundația Price pe teritoriul României, și implică copii de toate vârstele. Obiectivele s-au schimbat, generația noastră dorește să aibă mai multe aplicații în telefon decât prieteni. Copiii de 10-11 ani nu mai ies afară să se joace sau să facă sport, stau mai mult în casă, pe telefon. Acest program este unul de încurajare a activității sportive și a nutriției corecte. Împreună cu câțiva colegi din liceu am avut activități în parcuri, am făcut sport, am jucat tenis, basket, fotbal. Câțiva copii din liceu sunt înscriși la cluburi sportive de karate, judo, kick-box. Ideea a fost bine primită și de părinți. Fără ajutorul lor, profesorii nu pot face multe.

Andrei Coman: Sunt elev în clasa a XI-a B, la profilul tehnic de industrie alimentară și protecția mediului. Eu și colegii mei vom primi diploma de tehnician în analize de produse alimentare. Am ajuns în acest liceu în mod neplanificat, însă acum sunt fericit. Atât colectivul, cât și profesorii ne oferă o mână de ajutor, care ne va prii în viitor. Este un liceu foarte bun, iar relațiile cu profesorii sunt foarte strânse. Am participat la un proiect alături de colegii mei – „Skills for the Future”, în cadrul căruia trebuia să ne imaginăm ce am implementa noi la o mașină a viitorului. Noi am venit cu ideea de punere în aplicare a deblocării mașinii prin amprentă. Am susținut un discurs și am făcut un PowerPoint, pentru a ilustra juriului la ce ne-am gândit. Am obținut niște certificate-diplome, care mai târziu, cu siguranță, ne vor ajuta. Este un sistem pe care l-am dezvoltat aici în liceu, chiar în această clasă.

La întâlnirile Consiliului Elevilor dezbatem problemele din liceu sau ce ne-am dori să inovăm. Eu, ca președinte al Consiliului Elevilor, vreau să organizez campionate de fotbal în săptămâna Școala Altfelși să organizăm excursii, cu acordul doamnei directoare, al profesorilor și al părinților.

 

Ioana Lupu: „Școala de valori este un ONG în domeniul educației, care organizează proiecte pentru tineri de 7 ani. Ne mândrim că am reușit să aducem în proiectele noastre peste 30.000 de tineri din toată România, pe care i-am crescut împreună cu liceele partenere și companiile cu care realizăm proiectele de educație non-formală. Organizăm ateliere bazate pe joacă, pe colaborare și pe alte metode alternative de educare, în care îi îndemnăm pe elevi să devină mai deschiși unii față de alții, să colaboreze, să se cunoască, să-și descopere valorile și să fie mai pregătiți pentru câmpul muncii.

Până de curând, ne adresam doar liceenilor, dar acum ne-am extins, iar scopul nostru vizează acum și studenții. Când spunem liceeni, ne adresăm atât liceenilor din liceele teoretice, cât și celor din liceele tehnice și tehnologice. Avem proiecte pentru toate aceste grupuri țintă.

Un alt proiect despre care aș dori să vă vorbesc este proiectul Zentiva Express, proiect pe care îl realizăm de 6 ani, împreună cu compania Zentiva. Așa cum am precizat, organizăm ateliere de educație non-formală, iar cei mai implicați vor primi scrisori de recomandare din partea noastră și a companiei Zentiva, pentru a se putea angaja și experimenta un loc de muncă. Timp de 5 zile, elevii, împreună cu trainerii din Școala de valori”, realizează diverse activități și jocuri, parcurg diverse teste de personalitate și asistă la prezentări interactive despre anumite subiecte de comunicare sau lucru în echipă. Ce facem noi? Venim în completarea a ceea ce se întâmplă la școală și vrem să-i ajutăm pe tineri să-și dezvolte abilitățile. Este important pentru noi să creăm un mediu în care ei să se simtă deschiși să împărtășească lucruri despre ei, să-și descopere punctele forte și să învețe să le valorifice.

 

Raftul cu experiențe este un proiect adresat liceenilor din liceele economice, tehnologice și teoretice și se desfășoară în mai multe orașe din țară. Anul acesta s-a desfășurat în 7 orașe. Noi îi ajutăm să devină mai conștienți de calitățile lor, după care îi ducem în practică timp de 3 săptămâni în magazinele unui lant de supermarketuri din țară, unde experimentează lucruri în diverse raioane și departamente din magazin. Sunt ghidați de mentori pentru a experimenta ce este cel mai potrivit pentru ei. După cele trei săptămâni de practică primesc sau nu, în funcție de implicarea lor și de proactivitate, scrisori de recomandare, având ocazia să se angajeze.

Alexandra Niculescu: Cel mai greu este să-ți găsești un loc de muncă și să-ți placă ceea ce faci. Este foarte greu să te axezi pe un anumit domeniu și să profesezi după terminarea facultății. Cel puțin în România, nu ai siguranța că poți profesa pe un domeniu specific.

 

Iasmina Roxana Potoroacă: Am ajuns în acest liceu dintr-o greșeală. Inițial, am vrut să continui filiera teoretică, însă cu timpul, după aproximativ un an de zile, mi-am dat seama că și liceul acesta poate să-mi asigure un viitor. Primii doi ani au fost cei mai grei, însă am reușit să mă acomodez datorită doamnei director Işfan Liliana și datorită doamnei diriginte Ioana Grosuleac.

Am continuat cei 4 ani, iar laboratoarele au fost interesante. În momentul de față, eu sunt studentă la Politehnică, la controlul și expertiza produselor alimentare, și vreau să spun că tot ce am învățat în liceu continuă și la facultate. Ce facem noi în anul I, eu făceam deja în liceu. Pe viitor, aș vrea să fiu inspector OPC.

 

Mihai Marius Voicu: Sunt aproape 10 ani de când am terminat aici. Sunt bucuros că sunt astăzi alături de voi. Vreau s-o salut pe doamna dirigintă Onea Elena, fostă profesoară de matematică, vreau să-i mulțumesc doamnei director Liliana Işfan, pentru că sunt din nou aici, într-o clasă de liceu. Eu am făcut un profil tehnic, dar drumul vieții m-a purtat pe altă latură. Am studiat jurnalismul, am făcut și un master în comunicare și relații publice și lucrez acum la o televiziune, la TVH. Am început chiar după terminarea liceului, m-am angajat la PRO TV, la „Poveștiri adevărate” și la „Poveștiri de noapte”. După un an, m-am mutat la TVRM, era televiziunea România de mâine, care acum se cheamă TVH, televiziunea Universității Spiru Haret. Acolo am început ca producător. În prezent, sunt moderatorul unei emisiuni de muzică populară. Eu am primit pe lângă diploma de absolvire de aici, o diplomă de tehnician automatist. Ca sfat pentru cei care vor termina liceul, îi îndemn să-și urmeze visul. Dacă faci ceea ce faci cu dragoste și pasiune, cu siguranță nu vei simți că stai 8 – 10 ore la slujba pe care o vei avea în viitor, iar aspectul acesta este cel mai important. 

278

Facebook comments