Parisul nu mai vrea maşini pe benzină (şi nici diesel) la orizontul lui 2030

masini.jpg

Ambuteiaj la Paris
Ambuteiaj la Paris
Image source: 
FRANCOIS GUILLOT / AFP

Nicio maşină pe benzină în 2030 şi niciuna diesel în 2024. Iată obiectivul fixat de Primăria Parisului în noul plan « Climă, aer, energie şi teritoriu ». Ca să aplaneze criticile, Anne Hidalgo, primăriţa socialistă a capitalei franceze a precizat că « nu va fi o interdicţie a acestor vehicule cu motoare termice. E vorba de o traiectorie care ni se pare însă credibilă şi sustenabilă ».

Parisul vrea să fie mai bun decât guvernul ! Aşa se poate rezuma ambiţiosul « Plan climă » prezentat de primăria capitalei. Executivul francez anunţase în luna iulie că nu va mai comercializa maşini pe benzină sau diesel la orizontul anului 2040. Anne Hidalgo, prima edilă a Parisului, a fixat ştacheta mult mai sus. Gata cu dieselul în 2024 – obiectiv anunţat mai demult având în vedere că este anul Olimpiadei de la Paris – şi gata cu benzina în 2030 ! « Vrem să devenim pe termen mediu şi lung un oraş neutru în materie de emisii de carbon » spune primăriţa.

Ca să nu fie acuzată că duce o « politică anti-maşini », Anne Hidalgo nu a folosit niciodată cuvântul « interdicţie » în planul ei. Ea preferă să evoce mai degrabă idea de « traiectorie credibilă şi sustenabilă ». « Ca să atingem obiectivul fixat de guvern la nivel naţional – oprirea comercializării de automobile pe benzină sau diesel – în 2040, trebuie ca marile zone urbane să renunţe mai devreme la aceste motoare termice » scrie Primăria Parisului într-un comunicat.

Se ştie, sectorul transportului este unul dintre principalii emiţători de gaze cu efect de seră. Există deci o obligaţie legată de climă şi de calitatea aerului. Studiul prezentat miercuri de Agenţia europeană a mediului arată că peste 500.000 de europeni mor anual, prematur, din cauza poluării atmosferice.

« Pol Pot pe bicicletă » şi « Notre-Drame de Paris », două porecle date lui Anne Hidalgo

Calendarul se vrea deci unul realist. Privind din perspetiva acestor 12-13 ani care mai rămân până la data limită, primăria Parisului ştie că până atunci o mare parte din parcul auto se va reînnoi. « Anunţăm culoare pentru ca oamenii să-şi schimbe comportamentul. Punem timp la dispoziţie, timp de anticipare fără a fi însă într-o optică de constrângere » temporizează responsabilii ecologişti aliaţi cu Hidalgo în consiliul municipal parizian.

Responsabili care spun că nu sunt deloc împotriva industriei auto. « Dealtfel, numeroşi constructori investesc tot mai mult în motorizări electrice sau pe hidrogen, mult mai curate » subliniază anturajul lui Anne Hidalgo. In paralel, oferta de transporturi în comun va fi tot mai mare ţinând cont de reţeaua care va acoperi treptat aşa-zisul « Mare Paris ».

Hidalgo pare deci foarte decisă să reducă drastic locul maşinilor din Paris. Trebuie spus că 60% dintre parizieni nu au maşină. Vehiculele care vor rămâne, o să fie tot mai curate, în general electrice. Municipalitatea oferă dealtfel déjà de o vreme încoace ajutoare financiare comersanţilor şi taximetriştilor care-şi cumpără astfel de automobile. O nouă bucată de şosea rapidă de pe malul Senei, dedicată exclusiv maşinilor, a fost recent împărţită în două pentru a lăsa loc bicicliştilor. Alte cheiuri ale Senei din centrul Parisului sunt déjà de mult rezervate doar pietonilor. In mod vizibil – unii spun, şi autoritar – primăriţa capitalei franceze pare decisă să scape de cât mai mulţi automobilişti. Cu riscul, asumat, de a deveni ţinta preferată a lobbyurilor automobiliste dar şi a conservatorilor din opoziţie. Care i-au şi găsit porecle pe măsura dispreţului lor : « Pol Pot pe bicicletă » sau « Notre-Drame de Paris » sunt cele mai sonore...

Parisul nu mai vrea maşini pe benzină (şi nici diesel) la orizontul lui 2030
407

Facebook comments