Realitatea virtuală: Imaginația e limita. Cum influențează VR-ul prezentul și cum va arăta viitorul? (reportaj RFI)

poza_articol.jpg

Image source: 
pixabay.com

Tehnologia VR generează deja venituri uriașe și intră, într-un ritm tot mai alert, în casele oamenilor, în cabinetele psihologilor și în general în cercetarea medicală, în cercurile de gaming sau chiar în artă. Este senzația prezentului, dar cum va influența viitorul o tehnologie care incită atât de mult simțurile?

Realitatea virtuală seamănă cu realitatea în care ne credem noi acum, doar că este generată de un calculator și o poți accesa punându-ți un echipament pe tine. În general e vorba de o cască și dacă vorbim de un echipament complet poate să cuprindă și controlere, tot felul de senzori  pe picioare, vestă, etc. Te păcălește, clar. Creierul e păcălit și te duce în altă lume„   
(Andreea și Ștefan, reprezentanții unui studio de VR din București)

Ascultă AICI reportajul RFI despre lumea virtuală:

Anul trecut, vânzările de echipamente au atins, potrivit Bloomberg, un miliard de dolari. Se estimează că în preajma anului 2020 vor atinge 21 de miliarde de dolari. Lese de înțeles de ce: spre deosebire de alte șocuri tehnologice, cum a fost la vremea lui televizorul, VR-ul are capacitatea de a te lua și, dacă vreți, de a te duce...în televizor. Sau în oricare altă lume.
Factorul comun care îi determină pe oameni să vină la studio e curiozitatea. Din acest punct încolo, îmi spun Andreea și Ștefan, imaginația e limita:

Unii preferă jocuri, alții preferă doar experiențe, iar alții sunt atât de absorbiți încât vor să încerce aboslut tot ce putem să le dăm.
Dacă vrei de exemplu să explorezi anumite lumi, avem variantele de relaxare în care pur și simplu observi cum se desfășoară un mediu în jurul tău cu care poți să și interacționezi. Setul de adrenalină, roller coaster și mers pe scândură pe un zgârie-nori, împușcat în varianta virtuală. Sport, desen, artă. Poți de exmplu să pătrunzi într-un tablou de Van Gogh. Imaginația e limita.

Și tocmai pentru că senzațiile par atât de reale, tehnologia atrage tot mai mult atenția lumii medicale și psihologilor. Cei din urmă și-au dat seama că pot trata mult mai eficient diferite fobii, de pildă. Printre cei care fac deja asta e și psihologul Dan Vasiliu:

În mod normal toată treaba asta se face în felul următor: este pus să-ți imagineze că stimulul apare. După care i se arată o poză și în ultima fază este expus stumulului. Tehnologia asta nu face decât să ajute pentru că unii clienți pot să-și imagineze mai ușor, ații mai greu. Unii pot să reacționeze mai bine sau mai puțin bine la o fotografie. Iar în ultimă instanță chiar trebuie expuși acestui stimul fobic. Să presupunem că este vorba de frica de șarpe. Ar trebui să venim cu un șarpe în cabinet, nu? Și-atunci, cu tehnologia asta, nu facem decât să înlocuim aceste expuneri cu realitatea virtuală. Practic, orice fel de fobie poate fi tratată cu așa ceva. ”

Diverse studii arată că realitatea virtuală poate ameliora durerea sau poate fi un ajutor pentru bolnavii de Alzheimer. Un grup de cercetători a început să adune date în vederea găsirii unui tratament pentru demență prin intermediul Sea Hero Quest, un joc de realitate virtuală. Jocul stimulează activitatea cerebrală: în doar două minute jucate se adună informații pe care cercetătorii le-ar fi adunat în cinci ore, prin metodele clasice.

Cei de la Centrul Steluțelor, centru social care ajută copiii cu boli cronice sau din medii sociale defavorizate au amenajat o cameră multisenzorială pe care au dotat-o cu un set de echipament de realitate virtuală. Ideea a fost a fondatoarei Asociației M.A.M.E.
Maria Culescu a descoperit realitatea virtuală în timp ce se recupera după o boală gravă: “Ar fi fost extraordinar să fi avut tehnologia asta în timpul în care eram ținutuită la pat. Mi-ar fi plăcut să pot să evadez cu mintea. Și atunci mi-a venit ideea să fac lucrul ăsta.”

VR pentru copiii din spital

Asociația M.A.M.E. vrea acum să ducă tehnologia VR în spitale, în secțiile de oncologie pediatrică. Este în plină desfășurare o campanie de strângere de fonduri, în parteneriat cu o bancă, astfel încât copiii bolnazvi, suspuși unor tratamente grele, solicitante, să poată uita fie și pentru scurt timp de durere și să poată părăsi patul de spital.

„Așa se numește și proiectul: VR pentru copiii din spital. Echipamentele vor fi mobile pentru a fi duse și montate pe cap copilului,  atât timp cât el este în pat, supus unor tratamente. Ne dorim foarte mult să-l ajutăm să evadeze cu mintea din salonul de spital. Să se plimbe printre stele, să înoate cu delfinii, să viziteze muzee. Să facă orice altceva decât să stea cu mintea între patru pereți, la pat, suportând curele de chimioterapie. ”

Viitorul 2.0

Poate însă o tehnologie atât de apropiată se simțurile reale să creeze o dependență imediată? Beneficiile de moment sunt evidente, dar cum va arăta oare viitorul?

Este adevărat că poate să dea impresia că trăiești în realitatea efectivă. Dar interacțiunea nu presupune numai să vezi, să vorbești, să comunici. Presupune efectiv și alte lucuri. Nu cred că în viitor o să existe chiar așa o dependență, cum vedem în filme: să stai închis în casă cu ochelarii pe ochi și să trăiești doar în lumea asta” (psiholog)

O să ajungem undeva departe, cred. Știi cum e  partea luminoasă a lunii și cu cea întunecată. Partea pozitivă e fantastică. Inclusiv ideea asta: oameni din diverse colțuri ale lumii pot fi aduși laolată prin chestia asta. Uite, un concert care are loc pe partea cealaltă a globului. Ai putea să-ți cumperi un bilet virtual, să-ți pui casca și ești acolo. Nu mi-aș dori vreodată să înlocuiesc viața reală cu cea virtuală. Mă duc către scenariul celălalt pentru că sunt legate: în momentul în care tu vrei putea să/-ți creezi un corp pe care ți-l dorești...un mediu, o casă. Să-ți creezi o imagine și să o trăiești, se schimbă total lucrurile.Poate cel mai sumbru viitor ar fi ăla în care oamenii locuiesc într-o debara, fizic, iar psihic au conace, mașini și fac tot felul de lucruri. Sper să nu se ajungă acolo.” (Andreea/studio VR)

 

899

Facebook comments