”Este îmbucurător că cineva are grijă de copiii refugiați din R.Moldova, acum când începe școala” Reportaj audio

valeria.jpg

Copiii refugiați din Republica Moldova au primit ghiozdane și rechizite înainte de începerea anului școlar
Image source: 
RFI/Valeria Vițu

În R.Moldova începe, vineri, noul an de studii. În jur de 400 de mii de elevi vor păși pragul școlii. Primul clopoțel va răsuna și pentru 30 de copii ai refugiaților și solicitanților de azil din R.Moldova. Acum câteva zile, aceștia au primit în dar rechizite școlare și ghiozdane din partea Biroului Național al Agenției ONU pentru Refugiați.

Sarah din Irak are 8 ani și va merge în acest an în clasa a II-a. Tocmai primise în dar carioci, pixuri, albume de colorat și noul ghiozdan. Fetița abia așteaptă să înceapă orele. ”Cel mai mult îmi place că profesoara este grijulie și nu pune note negative”.

Vineri, în toate instituțiile de învățământ din țară se va desfășura prima oră cu genericul ”Limba noastră-i o comoară”, în contextul aniversării a 100 de ani de la publicarea de către Alexei Mateevici a poemului „Limba noastră”. Sarah ne-a și recitat câteva versuri ale imnului ”Limba Noastră”.

Iar Ahmad, vădit emoționat, ne spune că va păși pragul școlii pentru prima dată. ”Îmi place să cânt la pian, să scriu, să desenez și să citesc”.

Aflu că Hakam din Siria, are 13 ani și merge la Liceul teoretic ”Traian” din Chișinău. Când vine vorba despre școala din R.Moldova, are doar cuvinte de laudă. ”Îmi place mult aici la școală. Matematica și limba română sunt obiectele preferate. Colegii mă ajută, atunci când am nevoie. Vreau să devin arhitect. Am mers și la tabăra de vară unde am învățat doar lucruri bune”.

Băiatul își amintește de anii de școală, petrecuți în Siria. ”Împușcau, luptau, nu puteam ieși din școală. Eram ținuți acolo, nu puteam merge acasă. Aici e liniște, pot să merg la școală când vreau, pot să ies afară. În Siria nu puteam face asta pentru că e război”.  

Picii și adolescenții refugiaților și solicitanților de azil, au venit la evenimentul UNHCR Moldova, însoțiți de părinți. ”Este o bucurie pentru copii, cineva are grijă de ei, le oferă rechizite și ghiozdane. Este un ajutor plăcut și necesar. Ajutorul oferit este unul binevenit. Avem câte 2-3 copii, prețurile sunt mari și nu ne permitem să luăm de toate pentru școală. Este bine că s-au gândit la refugiați”.

La Gimnaziul ”Galata” din Chișinău învață cei mai mulți copii refugiați, ajunși în R.Moldova, ne spune directorul adjunct al instituției, Svetlana Cecoi. Aflu că s-au adaptat ușor la sistemul moldovenesc de învățământ. ”Școala este mixtă, învață copiii în limba rusă dar și română. Avem copii de naționalități diferite. Nouă copii sunt refugiați din Afganistan, Tadjikistan, Kazahstan, Ucraina. S-au integrat ușor”.

Șeful UNHCR Moldova, Traian Țurcanu afirmă că prin ajutorul oferit copiilor ”ei sunt încurajați să fie disciplinați, să studieze bine”. ”Asta este important pentru Agenția ONU pentru ca fiecare copil să aibă dreptul și să-și poată exercita acest drept. Selecția am făcut-o în funcție de vulnerabilitate. Există totuși persoane care vin în R.Moldova cu un bagaj mare de cunoștințe, de experiență. Iar cei care nu neapărat se bucură de aceeași situație, sunt ajutați. Ne-am gândit că ar fi util să le acordăm un mic suport acestor persoane, chiar dacă este un suport modic, mai mult este o încurajare”. 

La început de an școlar, Traian Țurcanu vorbește despre provocările pe care le întâmpină copiii care merg la școală în R.Moldova, dar și familiile lor care au solicitat protecție internațională: ”Cu siguranță, studierea limbii române este cea mai mare provocare, nu doar pentru copii, dar și pentru părinți. Încercăm să susținem autoritățile prin diverse modalități. În mod normal, refugiații ar trebui să se integreze mai ușor, dar cu regret, mulți copii se confruntă cu stereotipuri. Avem încă situații când aceștia sunt priviți ca străini, sunt ostracizați chiar în mediul academic în care își fac studiile și acest lucru nu ușurează integrarea lor”. 

Deși unii copii solicitanți de azil și refugiați au rezultate bune la școală, sunt și premiați, alții întâmpină dificultăți, ”întrucât nu există metodologii foarte clare, nu există manuale care să le ofere tot spectrul de posibilități ca ei să se integreze cât se poate de repede”. 

Moldova este țara care oferă, în primul rând, siguranță, dar și diverse oportunități pentru refugiați. Totuși, este important ca autoritățile să adopte măsuri pentru a facilita integrarea celor care au fost nevoiți să-și lase casele din cauza războiului și a persecuției”, spunea recent într-un interviu la RFI, Monserrat Feixas Vihe reprezentantul regional al Înaltului Comisariat al Naţiunilor Unite pentru Refugiaţi cu sediul la Budapesta.

Peste 1600 persoane din 31 de state, printre acestea Armenia, Siria, Afganistan, Turcia, Irak, Ucraina și Sudan, au ajuns în ultimii zece ani în R.Moldova, beneficiind de protecție internațională.

 

774

Facebook comments