Transferul lui Neymar, un joc de influență globală? (La Tribune)

neymar.jpg

Image source: 
Reuters / Albert Gea

Mult discutatul transfer al lui Neymar de la Barcelona la PSG înseamnă mai mult decât fotbal. Este vorba despre un joc de soft power la nivel global. Iată ce susține un comentariu din publicația franceză cu profil economic La Tribune.

Jean Christophe Gallien, profesor asociat la Sorbona, scrie în La Tribune că aici este mai mult decât pur și simplu lupta petrodolarilor împotriva gazodolarilor. Audiența uriașă a Ligii Campionilor este terenul pentru o strategie mai largă a unor țări din afara Europei care vor să-și extindă prezența și influența prin sport și cultură.

De ce PSG-ul, club deținut în prezent de un grup de investitori din Qatar, ar arunca în aer piața transferurilor riscând sancțiuni din partea UEFA? Pentru a câștiga Liga Campionilor? Poate, dar  este vorba și espre o altă competiție. Acesta este un război real la nivel diplomatic - și anume criza din Golful Persic.

Ministrul de externe Jean-Yves Le Drian a făcut apel la calm între frații deveniți dușmani și a încearcat să dezvolte „măsuri de consolidare a încrederii“. Șeful diplomației franceze a apărut așadar ca un „facilitator“. Și se spune că și la Elysée, președintele Macron este „extrem de angajat în această criză“ dorind o rezolvare rapidă.

Ar putea fi transferul lui Neymar un eveniment care să ajute la aplanarea crizei?

În mod sigur, Qatarul vrea să iasă din această capcană și are nevoie de sprijin. De asemenea, el vrea să salveze Cupa Mondială, pe care celelalte țări din Golf vor acum să i-o smulgă. Așa că Doha a pus la punct o strategie eficiente de influență,  bazată pe mai multe companii qatareze din Franța, Marea Britanie, SUA.

Deci, dacă ar fi să pariez, aș miza pe faptul că Neymar va fi parizian, scrie profesorul de la Sorbona în La Tribune.
 

Se schimbă ceva fundamental în modul de comunicare al Casei Albe? Presa americană crede că da. Și aceasta, după ce Anthony Scaramucci, a părăsit luni biroul de șef al comunicării lui Donald Trump, la doar 10 zile de la învestire.

După cum anunță New York Times, Scaramucci, a fost forțat să plece la cererea lui John Kelly, noul secretar general al Casei Albe, și aceasta după un controversat interviu în care i-a insultat pe mai mulți colaboratori ai președintelui.

Washington Post vede aici un semn clar că generalul de marină în retragere a primit toate puterile necesare pentru a gestiona o operațiune dificilă în aripa de Vest a Casei Albe, unde se află birourile celor care se ocupă de comunicare.

CNN observă, în schimb, că natura neortodoxă a unor consilieri precum Michel Flynn sau Anthony Scaramucci, reflectă chiar instinctele anti-sistem ale lui Donald Trump. Asta se întâmplă de multe ori atunci când ai un șef carismatic: cei mai slabi membri ai personalului, disperați să se afirme, caută să-i dea la o parte pe ceilalți.

Dar nu de un show-man are nevoie Donald Trump. El are nevoie de competență. Kelly a primit în mod evident autoritatea deplină pentru a curăța lucrurile. Și singurul om care poate să-l submineze este însuși președintele. Ar fi o adevărată nebunie să încerce așa ceva.

Washington Times scrie că John Kelly are puterea de a controla accesul la președintele Trump, inclusiv atunci când este vorba despre fiica sau ginerele acestuia. Știm asta, deoarece secretarul de presă al Casei Albe a declarat-o, în mod explicit și sever, în conferința de presă de luni. În ceea ce-l privește  pe Steve Bannon, un alt consilier controversat, el este încă în biroul său, și privește zâmbind cum Scaramucci este aruncat dincolo de ușa Casei Albe.

 

Și mergem în Cehia, unde afacerile cu știri false sunt într-o adevărată ascensiune, după cum arată EU Observer.

În iulie 2016, pe când forțele loiale lui Recep Tayyip Erdogan zădărniceau tentativa de lovitură de stat, președintele ceh Milos Zeman urmărea evoluțiile dramatice la televizor. El, însă, nu a ales un canal principal pentru a urmări evenimentele.

Purtătorul său de cuvânt a postat o fotografie pe Twitter, care îl arătat pe Zeman vizionând RT, rețeaua internațională finanțată de Kremlin și acuzată de numeroși critici de răspândire a propagandei rusești.

În Republica Cehă, acest lucru nu a generat însă prea multe ridicări de sprâncene. Zeman este un binecunoscut susținător al așa-numitelor mijloace media alternative - un mediu deja bine dezvoltat în țară.

O cercetare din iunie 2016  număra aproximativ 40 de site-uri care publicau în mod regulat narațiuni pro-ruse ori teorii ale conspirației.

Cea mai de succes publicație, Parlamentni listy, are peste 600.000 de cititori lunar - într-o țară cu 10 milioane de locuitori.
Iar Zeman a dat deja 40 de interviuri unor asemenea situri.

Conform sondajului din 2016, 25% dintre cehi au încredere în media alternativă mai mult decât în cea tradițională. Ca efect, mai mult de 30% dintre cehi cred că Ucraina este guvernată de fasciști.

Site-urile pro-ruse din Cehia par să fi reușit să creeze un model de afaceri funcțional.

Cel mai mare grup media alternativ, care include și Parlamentni listy este deținut de un senator miliardar, Ivo Valenta.
Structura de proprietate a altor site-uri pro-rusești, cum ar fi Aeronet, rămâne neclară, dar nu s-a stabilit niciodată dacă vreunul din mijloacele de informare alternative primește sprijin financiar din partea Rusiei.

Unul dintre aceste site-uri, Ac24, a început publicând teorii ale conspirației legate de 11 septembrie. Dar, după invazia rusă din  Ucraina în 2014, a repetat cu entuziasm propaganda pro-Kremlin.
Proprietarul său, Ondrej Gersl, un om de afaceri puțin cunoscut, susține că publicația este profitabilă datorită publicității.

Revista presei internaționale din 2 august 2017
400

Facebook comments