Jurnalist Washington Post: Nu ne putem lăsa înspăimântați de retorica președintelui Trump

hamburger.jpg

Tom Hamburger, de la cotidianul Washington Post
Image source: 
c-span.org

Tom Hamburger lucrează din 2012 la cotidianul Washington Post, după o lungă carieră la ziare de prestigiu precum The Wall Street Journal și Los Angeles Times unde specialitatea sa a fost Executivul de la Washington.

Hamburger a participat la simpozionul "TRUMP CA SUBIECT: Ce se Întâmplă Când Jurnalismul, Politica și "Știrile False" se Ciocnesc" desfășurat pe 3 martie la Universitatea Columbia din New York sub egida agenției Reuters și cotidianului britanic The Guardian. Evenimentul a fost încă un simptom al febrilei regândiri, repoziționări, care se petrece în aceste zile în universul mediatic. E o perioadă de incertitudine și angoasă, dar și de analiză etică și deontologică. 

Revista de jurnalism Columbia a produs, ca o bază de discuție pentru simpozion, un text intitulat PUTIN, POLITICA ȘI PRESA în care dilemele consemnării piratajului electronic al conturilor e-mail Democrate, sau conținutului așa numitului dosar Steele – informații compromițătoare despre Trump care s-ar afla în posesia Kremlin-ului - devin repere pentru navigația prin ceața deasă a unui Washington în care puterea s-a dezlănțuit, fără a ține cont de cutumele și restrictțile vechi, asupra mass-mediei. Președintele însuși nu a ezitat să-i numească pe jurnaliști "gunoaie" și "forme inferioare de viață", - asta în momente mai caritabile. 

Cum funcționează mass-media în era "post-adevărului", adevărului "alternativ"?  Cum concurează realitatea, cu alternativa pe care puterea vrea s-o acrediteze? Un președinte norocos are ghinionul că două mari instituții americane, Washington Post și New York Times, sunt în măsură să-i țină piept. După ani de eclipsă financiară, New York Times-ul, care rămâne în posesia familiei Sulzberger, are energie și resurse noi, iar Washington Post, vreme de 80 de ani în proprietatea familiei Meyer-Graham, a fost achiziționat în 2013 de Jeff Bezos, patronul gigantului comerțului pe Internet Amazon.

 

Tom Hamburger: Instrucțiunile redactorului-șef Marty Baron - care a "acoperit" multe Administrații și care este, prin vocație, jurnalist de investigație - au fost ca abordarea să fie cea naturala, firească pentru Washington Post, adică punerea  sub lupă a puterii, folosirea tuturor uneltelor jurnalistice disponibile pentru a consemna și analiza atât vorbele cât și politicile președintelui. Dacă spune un neadevăr, verificăm și  semnalăm. Am început să adnotăm unele discursuri prezidențiale  pentru a oferi detaliu și context.  De asemenea, ne mărim resursele,  angajând jurnaliști de investigație și videoreporteri, ideea fiind întoarcerea la principiile de bază: să scriem despre ce face și, când e cazul,  să-l  tragem la răspundere;  când se abate de la adevăr, s-o scriem fără ezitare, la loc de cinste.  Vom fi respectuoși, îl vom asculta,  îl vom trata ca pe oricare  alt președinte.

Reporter: Când spui Washington Post spui Watergate.  Concurența dintre ziarul dvs. și New York Times ne aduce aminte de acea epocă. Există analogii cu prezentul, și considerați că narațiunea va evolua în aceeași direcție?

Tom Hamburger: Cred că unele analogii există. Nu știu dacă știți: la sediul Comitetului Național al partidului Democrat, la subsol, au expus unul lângă altul serverul e-mail penetrat de ruși și fișierul din complexul Watergate spart de "hoții" lui Nixon în 1972. Cel puțin în acel spațiu se trasează deci o paralelă: într-un caz, cel din 1972, am avut o spargere fizică în celălalt ceea ce Democrații numesc o "ciber-spargere". În ambele cazuri vinovați au fost  dușmani ai candidatului Democrat - în acest din urmă caz Vladimir Putin.

Reporter: Se știu multe despre Donald Trump. I s-a acordat o atenție neobișnuită. Washington Post, ca să dăm doar un singur exemplu, a desfășurat mulți jurnaliști - 23 dacă nu mă-nșel-- exclusiv pe acest front. În ciuda acestei mobilizări remarcabile, rămân multe necunoscute. De ce?

Tom Hamburger: Un număr foarte mare de reporteri s-au concentrat într-adevăr asupra lui Trump în timpul campaniei. Subiectul impune acest grad de atenție: ne aflăm în prezența unui președinte cum istoria SUA n-a mai cunoscut.  Rămân zone de umbră pentru că e un tip cu afaceri internaționale și proprietăți în toată lumea, care a refuzat să se distanțeze de interesele sale private, așa cum au procedat toți predecesorii săi din era modernă. Deci, doar din punct de vedere etic și al conflictelor de interese misiunea noastră e mai grea decât oricând. Avem de-a face cu un președinte poziționat economic într-un mod nemaiîntâlnit până acum.

Reporter: Trebuie adăugat, la aceste dificultăți inerente, una de atmosferă, ca să zic așa: percepția, foarte răspândită în rândul publicului, mediile "clasice" n-au credibilitate. Tot ce scriu este respins ca fiind partizan. Există un soi de zid al respingerii, și nu doar la nivel oficial.

Tom Hamburger: Suntem conștienți de asta, și de faptul că președintele a descris unele dintre articolele din Washington Post - pe care le socotim atent și corect redactate - ca fiind "știri false". Vreme de câteva luni ne-a blocat accesul la anturajul său;  mai recent a suspendat acreditarea unor organizații media  la informările de la Casa Albă. Tactica noastră este să persistăm. Vom continua să scriem despre el, și dacă nu putem obține informația necesară pe canalele oficiale tradițional - de pildă Casa Albă sau Ministerul de Externe, unde conferințele de presă nu mai au frecvența de altă dată - vom căuta alte modalități, vom găsi o a treia cale: surse sub anonimat din interiorul Casei Albe, unde scurgerile de informații au atins un volum fără precedent. Asta îl enervează groaznic pe președinte, care a cerut contra-măsuri severe.

Reporter: Pentru actuala putere, organe de presă cu prestigiu și standarde, precum Washington Post, sunt în cel mai bun caz un impediment.  Ele trebuie intimidate, obstrucționate,  amenințate. Ostilitatea Administrației nu cred că vă poate lăsa indiferenți. Care este starea de spirit în redacție?  Există teamă, poate prudență mai mare decât înainte?

Tom Hamburger: Sunt de notorietate plângerile formulate la adresa instituțiilor de presă consacrate, care au fost chiar etichetate "dușmani ai poporului" într-unul dintre mesajele pe Twitter ale președintelui. Asta ne îngrijorează, dar abordarea - în orice caz  îndrumarea, "ordinul de marș", - este "faceți-vă treaba". De la proprietarul ziarului, Jeffrey Bezos,  directiva este "continuați fără teamă, neabătut".  Nu ne putem lăsa înspăimântați de retorica prezidențială.  Avem o misiune de îndeplinit, și sprijinul total al ierarhiei și patronului ziarului. Traversăm de fapt o perioadă care ne dă energie, nu ne simțim înfrânți sau intimidați.

Ascultă AICI interviul cu Tom Hamburger, jurnalist Washington Post
1087

Facebook comments