Pentru francezi, de ziua lor!

RFI România prezintă în exclusivitate rezultatele unui sondaj realizat de Ipsos Research România despre modul în care românii percep Franța.

Ce ştiu românii despre Franţa?

 Pentru români, Franţa este o ţară frumoasă, captivantă, ofertantă din punct de vedere turistic, dezvoltată economic, cu un nivel de trai ridicat.

 Întrebaţi ce ştiu despre Franţa, românii din mediul urban au menţionat spontan elemente diverse, de la obiective turistice la gastronomie, istorie, artă/ cultură, modă, sport, locuitori, industrie etc.

 Turnul Eiffel pare a fi cel mai reprezentativ simbol al Franţei, reunind menţiunile spontane a 43% dintre intervievaţi, în special în rândul locuitorilor din urbanul mediu.

 Oraşul luminilor şi al îndrăgostiţilor, Parisul este menţionat spontan de 2 din 5 respondenţi intervievaţi.

 Palatul Versailles - cu faimoasele sale grădini - şi Muzeul Louvre - cu oferta sa culturală - se află de asemenea printre menţiunile spontane ale românilor intervievaţi.

 Bucătăria franceză este recunoscută de către români în special pentru brânzeturile sale maturate (Camembert), dar şi pentru vinurile de calitate (Bordeaux, Pinot).

 Moda şi cosmeticele s-au remarcat ca menţiuni spontane în rândul femeilor, în timp ce bărbaţii menţionează semnificativ mai mult maşinile şi sportul.

 Întrebaţi dacă au cunoştinţă de mărci sau companii cu rădăcini în Hexagon, 3 din 5 români din mediul urban au menţionat spontan mărci de sorginte franceză din diverse arii de activitate.

 Domnii intervievaţi s-au referit mai degrabă la mărci de automobile (Renault 19%, Peugeot 8%, Citroën 5%)

 Doamnele menţionează mărci/ companii ce activează în domeniul modei, hainelor sau produselor cosmetice (Chanel - 11%, Dior, Lancôme, L’Oreal, Lacoste, Louis Vuitton).

Cele mai menţionate aspecte în legătură cu Franţa (Total spontan)

  • 43% Turnul Eiffel

  • 41% Paris/ Capitala Franţei

  • 9% Sena

  • 7% Ţară frumoasă; 4% Ţară dezvoltată

  • 6% Vinuri bune; 5% Brânzeturi cu mucegai

  • 4% Cultură (vastă)

  • 4% Parfumuri (fine); 3% Oraşul modei

  • 4% Disneyland

  • 3% Roland Garros/ tenis 

  • 2% Maşini/ firme de automobile

  • 2% Civilizaţi; 1% Deschişi/ calzi/ simpatici

Ce expresii în limba franceză cunoaştem?

 Limba franceză ocupă locul 2 ca popularitate printre românii din mediul urban, după limba engleză. Topul este completat de limbile spaniolă, italiană şi germană.

 1 din 4 români afirmă că este familiarizat cu limba franceză, indiferent de nivelul de cunoaştere a acesteia - cu precădere românii cu nivel de educaţie ridicat şi locuitorii din centrul ţării. Doar 2% dintre intervievaţi se evaluează ca fiind connaisseur-i ai limbii franceze (bine şi foarte bine). Persoanele fluente în limba lui Voltaire (care vorbesc, citesc sau scriu) sunt mai degrabă de sex feminin şi au un nivel de educaţie ridicat.

 Vocabularul românilor în ceea ce priveşte limba franceză este destul de limitat. Deşi limba franceză s-a studiat în şcoală, mulţi susţin că, în timp, aceasta nu a mai fost suficient de exersată la nivel de conversaţie.

 Întrebaţi ce cuvinte şi expresii cunosc în limba franceză, majoritatea intervievaţilor au menţionat formule de salut, “bonjour” fiind de departe cel mai frecvent cuvânt. 

 Scurte cuvinte de dialog şi politeţe (ex: Oui, Merci (beaucoup)), formule de adresare sau prezentare (Madame, Je m’apelle), expresii precum Comme ci, comme ça, Comment ça va, declaraţii de dragoste ca Je t’aime se mai află în micul vocabular francez al românilor.

Ziua Franţei: 14 iulie 

 Majoritatea românilor (4 din 5) nu ştiu când este Ziua Naţională a Franţei. Totuşi, 15% dintre persoanele intervievate au menţionat corect 14 iulie ca fiind data în care Franţa îşi sărbătoreşte Ziua Naţională.

 Ziua de 14 iulie, care marchează căderea în 1789 a fortăreţei Bastiliei - închisoare regală şi simbol al absolutismului - este menţionată spontan semnificativ mai mult în rândul vorbitorilor de limba franceză (39%), locuitorilor din S-V ţării (37%), persoanelor cu educaţie superioară (34%),  cunoscători a 2 sau mai multe limbi străine (33%) şi în rândul celor care au vizitat Hexagonul (50%).

Câţi dintre noi am fost în Franţa?

 

5% dintre românii din mediul urban au călcat pe pământ francez, 1 din 2 alegând Parisul ca destinaţie. De asemenea,  mai mult de jumătate dintre cei ce au vizitat Franţa, au făcut-o în vacanţă (city-break, sejur sau circuit prin mai multe ţări), în timp ce 1 din 5 a lucrat sau studiat în Hexagon.

Cât de mult ne place Franţa?

 Chestionaţi cu privire la nivelul de apreciere, deşi puţini au vizitat ţara, latura turistică a Franţei - cu obiectivele, oraşele şi peisajele sale  - întruneşte cele mai multe menţiuni pozitive din partea românilor, evidenţiind astfel puternicul caracter aspiraţional.

 Moda pare să fie un element de referinţă când vorbim de Franţa, înregistrând aprecieri în special în rândul femeilor şi al persoanelor mai tinere (18-35 ani).

 Mâncarea, dar mai ales băutura franţuzească, ocupă un loc important în preferinţele românilor, cu predilecţie în rândul populaţiei masculine.

 Shopping-ul şi viaţa de noapte din Hexagon sunt aspecte asupra cărora mulţi dintre români nu se pot pronunţa, însă în rândul celor care au vizitat Franţa, acestea au lăsat o puternică impresie pozitivă.

 Francezii, dar mai ales limba franceză, par să prezinte un caracter polarizant, cei mai mulţi dintre intervievaţi adoptând mai degrabă o atitudine neutră sau negativă faţă de acestea.

Portretul francofilului

 Prietenii Franţei sunt mai degrabă persoanele tinere (până în 34 ani), din Centrul şi Sud-Vestul României, mai puţin din Bucureşti, mai degrabă necăsătoriţi, cu nivel ridicat de educaţie.

 Sunt persoane cărora le place arta, literatura şi istoria, atente la detalii, cu un spirit critic dezvoltat, sociabile, dinamice, dornice de a explora şi a se lasă surprinse de ceea ce le oferă fiecare clipă.

 Cunoscători ai limbii franceze, vorbesc şi citesc în limba lui Voltaire mai bine decât media.

 Menţionează spontan despre Franţa nu simboluri precum Parisul sau Turnul Eiffel, ci Coasta de Azur, Rinul şi Sena, Grădinile Palatului Versailles, Valea Loirei, Provence, patrimoniul de la Muzeul Louvre, elemente din istoria bogată a Franţei (Căderea Bastiliei, Împăratul Napoleon), turneul de tenis de la Roland Garros.

 În proporţie de 50% ştiu când este Ziua Naţională a Franţei.

 Au descoperit frumuseţile ţării, călcând pe pământul din Hexagon mai mult decât media, vizitând nu doar Parisul, ci şi Coasta de Azur, Lyon şi alte destinaţii (Dijon, Strassbourg, Avignon, Valea Loirei, Provence).

 Pentru iubitorii Franţei, imaginea acesteia este uşor duală: pe de o parte este un loc familiar, “unde te simţi ca acasă chiar dacă eşti acolo pentru prima dată”, iar pe de altă parte, este un loc de explorat, “care te poate surprinde la fiecare pas”; tocmai de aceea pentru a o cunoaşte cât mai îndeaproape trebuie să “te laşi purtat de spirit”, fără a-ţi seta dinainte nişte obiective rigide.

 Unii au studiat în Franţa, alţii au vizitat-o cu diverse ocazii.

 Le plac semnificativ mai mult decât restul eşantionului limba franceză, cultura, istoria, muzica, oraşele, obiectivele turistice, moda, cumpărăturile în Franţa

Studiul cantitativ a fost realizat în perioada mai-iunie 2014 pe un eşantion de 720 adulţi (18-64 ani) şi este reprezentativ la nivel urban (vârsta, sex, regiune şi mărime a localităţii). Eroarea de eşantionare este de ±3.65%. Interviurile s-au desfăşurat la domiciliul respondenţilor, prin metoda CAPI (interviuri faţă în faţă, răspunsurile fiind notate folosind notebook-uri).

Ipsos Research România este parte a grupului francez Ipsos - locul 3 global între companiile specializate în cercetare de marketing. Compania oferă partenerilor săi soluţii complete de cercetare, bazate pe o varietate largă de metodologii. Dintre acestea, cele mai utilizate sunt: interviuri asistate de calculator, comunităţi online de consumatori, interviuri la raft, grupuri interactive, sondaje telefonice. Măsurarea inovaţiei, testarea comunicării în vederea creşterii eficienţei campaniilor offline sau online, segmentarea consumatorilor dintr-o multitudine de pieţe şi categorii, consultanţa cu privire la strategia mărcilor şi a cumpărătorilor sunt doar câteva din serviciile pe care Ipsos Research le oferă în România.

Companiile de top cărora Ipsos le acorda consultanţă provin din industrii precum: FMCG, farmaceutică, financiar-bancară, telecomunicaţii şi servicii. 

La nivel internaţional, Grupul Ipsos este prezent în 86 de ţări, compania operând sondaje online şi offline pentru mai mult de 5.000 de clienţi. În prezent, grupul Ipsos numără circa 16.000 de angajaţi permanenţi şi este listat la bursa din Paris.

Mai multe detalii despre Ipsos Research România sunt disponibile accesând www.ipsos.com.ro

972

Facebook comments