EcoSport: Uzina Ford de la Craiova o ia pe un nou drum, în ţara fără drumuri

ford.jpg

Image source: 
pixabay.com

Producătorul auto Ford lansează joi, la Craiova , un nou model, ce va înlocui monovolumul B-MAX. Compania a anunțat o investiție de 200 de milioane de euro în linia de producție și a angajat deja câteva sute de lucrători în plus. La uzina de Craiova au mers atât președintele Klaus Iohannis, cât și premierul Tudose.
 

Ford își schimbă strategia odată cu tendințele din piață, explică, la RFI, Bogdan Mirică, jurnalist de profil. La căutare în Europa sunt acum SUV-urile, iar noul model ar urma să ajute Ford să-și recâștige din popularitate. Câștigurile, atât pentru constructorul american, cât și pentru economia autohtonă, ar putea fi însă și mai mari, dacă am avea o infrastructură rutieră de calitate.
 
În lipsa drumurilor însă, România rămâne o sperietoare pentru alți constructori din domeniu, e de părere Bogdan Mirică:
 
Bogdan Mirică: Este un SUV de clasă mică. Este un SUV care profită de pe urma exploziei acestui segment. În ultimii ani am văzut cu toții tot mai multe SUV-uri. Fie că au fost mici sau mari, toată lumea s-a orientat către acest segment al mașinilor 4x4. 

Reporter: Ce a însemnat producția B-MAX?

B.M: I-a adus pe cei de la Ford mai aproape de uzina de la Craiova. Cu siguranță au fost investiți foarte mulți bani în producția monovolumului de clasă mică. B-MAX era și el o mașină de clasă mică, un monovolun. Dar monovolumele nu au mai fost atât de populare. Până și Peugeot și Opel au decis să înlocuiască monovolumele de clasă mică cu SUV-uri de clasă mică. Ford a lansat B-MAX într-un moment nepotrivit și s-a confruntat cu această scădere a popularității. Acest lucru s-a simțit clar în uzina de la Craiova, o uzină care a reușit să supraviețuiască datorită motoarelor pe care le-a produs. Sunt deja celebrele motoare 1.0 EcoBoost, care se produc și la Craiova, nu doar la Craiova. Sunt motoare care echipează majoritatea modelelor din gama Ford, care vreme de câțiva ani la rând au câștigat premii împortante în categoria de sub un litru.

Rep: Dar acum centrul de greutate va migra de la producția de motoare la producția propriu-zisă de automobile, de EcoSport?

B.M: Cu siguranță Ford se va concentra foarte tare pe producția mașinii. Bineînțeles că nu vor fi abandonate motoarele. În acest an, de când s-a anunțat că EcoSport va fi produs la Craiova, Ford a aruncat în piață și câteva locuri de muncă. Acestea vizează 1500 de muncitori care vor merge la Craiova să producă noul EcoSport, dar și 200 de muncitori care vor merge la Craiova să completeze forța de muncă responsabilă cu producția motorului 1.0 EcoBoost. Prin urmare, 1700 de oameni își vor găsi de muncă la Craiova mulțumită lui EcoSport și mulțumită creșterii producției de motoare EcoBoost.

Rep: Ce înseamnă o investiție de 200 de milioane de euro într-o linie de producție? Este mult, este puțin?

B.M: Cele 200 de milioane promise de Ford vin în completarea sumelor pe care americanii le-au investit deja la Craiova. Cred că au investit aproape un miliard de euro de când au preluat uzina. Trebuie însă să spunem și că americanii au cumpărat această uzină la un preț foarte bun și automat vor ține cu dinții de ea, vor încerca să o exploateze la maxim. Prin urmare, această investiție și decizia de a produce o mașină care trebuie să se vândă foarte bine în contextul actual ne fac să înțelegem că Ford pune mare preț pe uzina de la Craiova.

Rep: Câștigul este reciproc. Ar putea fi eficientizat și mai mult, de ambele părți, dacă am avea infrastructură? Este o întrebare mai mult retorică.

B.M: Problema este că undeva acolo sus nu se aude. Guvenanții nu înțeleg că toți marii constructori ar vrea să producă în România, dar se tem de această sperietoare, infrastructura. Știm cu toții că executivul a anunțat chiar pentru această toamnă scoaterea la licitație a lucrărilor pentru șoseaua Pitești – Craiova, o șosea care ar trebuie să fie drum expres, nu autostradă, o șosea care dacă licitațiile vor fi cum trebuie ar trebui să înceapă să fie construită din 2018 și care ar ajuta Ford să exporte mult mai rapid mașinile pe care le produce la Craiova. Acest proces de logistică, de transport al mașinilor i-ar costa mult mai puțini bani pe americani. 

Rep: Se mai remarcă un lucru, acest model EcoSport, în varianta precedentă, era importat în Europa din India. Acum, producția este adusă în Europa. Un gigant auto care acționează cumva contrar tendinței de a externaliza, de a duce din Europa în alte zone de pe glob. Cum se explică acest lucru?

B.M: Cel mai important lucru de reținut este faptul că EcoSport va continua să fie produs și în alte uzine Ford de pe mapamond. Faptul că americanii au decis să producă la Craiova ne demonstrează că mașina este foarte importantă pentru ei și că vechiul EcoSport, care era produs în India și vândut în Europa, nu a prea prins la la public. A avut mici hibe care au îndepărtat publicul de modelul celor de la Ford. Plus că în prezent concurența este extrem de puternică pe segmentul SUV-urilor compacte. Prin urmare, Ford a vrut să se asigure că și-a luat toate  măsurile ca EcoSport să fie un succes de piață. Mai mult decât atât, EcoSport este un model global. Prin urmare, producerea sa în mai multe uzine este cât se poate de normală.

Rep: Dar nu înseamnă că suntem atractivi, în primul rând, din prisma costurilor reduse cu forța de muncă? Să privim și partea cealaltă a monedei.

B.M: Bineînțeles. Să privim la faptul că Ford a luat în considerare la un moment dat producerea popularului Fiesta în România. Actualmente, Fiesta se produce în Germania, însă americanii s-au gândit că mașina aceasta ar putea fi produsă în România, la Craiova. Problema a fost cu sindicatele nemțești, care au pus piciorul în prag. Ford ar fi vrut să producă la Craiova tocmai pentru că consturile producției ar fi fost semnificativ mai mici și automat, profitul la fiecare exemplar vândut ar fi fost mai mare. 

 

283

Facebook comments