De ce guvernul trebuie să ia notițe de la Renault

grupul-renault.jpg

Renault a anunțat țintele strategice pentru următorii ani
Image source: 
www.renault.ro

La sfârșitul săptămânii trecute, șeful Renault a anunțat țintele strategice pentru următorii ani. Ele sunt importante din două puncte de vedere. Pe de o parte, pentru că investiția Renault este esențială pentru economia românească. Argumentele în acest sens sunt că Dacia este cel mai cunoscut brand din România, iar uzinele Dacia sunt cel mai mare producător și exportator din România. Pe de altă parte, strategia Renault este elocventă pentru felul în care o mare companie își planifică viitorul. Cu siguranță, administrația din România trebuie măcar să reflecteze la planurile pe cinci ani ale firmelor multinaționale.

În cifre mari, alianța Renault-Nissan-Mitsubishi își propune o creștere a cifrei de afaceri de la 51 miliarde euro, în anul 2016, la 70 miliarde euro, în anul 2022, precum și o creștere a ratei de profit de la 6,4% la 7%. 

Carlos Ghosn, șeful Renault, a remarcat că firma s-a transformat dintr-o companie centrată pe un model, Megane, și pe o țară, Franța, într-un grup global, multipolar și profitabil. Volumul vânzărilor este estimat să crească până în anul 2022: 14 milioane de autovehicule la nivelul alianței și 5 milioane de mașini pentru Renault. Pentru a atinge aceste cifre, proiectele sunt ambițioase. Este vorba despre lansarea a 21 de noi modele, care va însemna și implicarea pe piețe noi: 8 modele de mașini electrice și 12 pentru modele hibride. 

De asemenea, strategia grupului este de consolidare a vânzărilor pe piețele emergente, cea europeană fiind, se știe, extrem de concurențiala. Astfel, se prognozează că se vor dubla vânzările în afara Europei, iar profitul obținut în economiile emergente va crește ca pondere în profitul total al grupului, de la 25%, în prezent, la 50%. 

Dar acest plan are în vedere și o solidă parte de cheltuieli. Mai exact, grupul prevede investiții în cercetare-dezvoltare, în următorii cinci ani, de 18 miliarde euro și angajarea a 5.000-6.000 de persoane pe an în plus față de ieșirile de personal din companii. În plus, strategia prevede și o optimizare a costurilor în sensul că, în anul 2022, 80% din autovehicule vor fi fabricate pe platforme comune ale alianței Renault, Nissan și Mitsubishi.

În acest punct, strategia devine interesantă și pentru România. Care însă nu este numită explicit în planurile șefului alianței. În schimb, un rol important îl deține China. Cele 1,5 milioane de vehicule, cu care va crește producția în următorii ani, vor fi produse astfel: o treime în China, o altă treime în Rusia și restul în India, Iran și Brazilia. 

De altfel, piața chineză este prioritatea numărul 1 pentru Renault, iar planurile se leagă de asocierea cu constructorul local Dongfeng cu scopul de a lansa pe piața locală o mașină electrică low-cost. În Rusia, după ce compania controlată de Renault a trecut printr-o operațiune de reducere a costurilor, se așteaptă acum o creștere a pieței. În India și Brazilia se mizează în continuare pe modelul low-cost creat special pentru aceste piețe. 

În strategia Renault mașinile electrice ocupă un loc tot mai important, estimările arătând că, la orizontul anului 2022, 5% din vânzări vor veni de la autovehiculele electrice. Și, desigur, există și o țintă ambițioasă, aceea de a fi lider global pe segmentul mașini electrice de masă. 

În fine, la final, iată și bomboana de pe tort. Grupul își propune ca peste cinci ani să lanseze și un vehicul autonom de gradul patru, ceea ce înseamnă o mașină care nu are nevoie de implicarea șoferului asupra volanului sau pedalelor. Un produs cu care Reanult are ambiția de a crea o flotă de taxiuri-robot.
 
Morala strategiei Renault este simplă. Marile grupuri privesc în viitor. Își fac planuri pentru următorii cinci ani. Că piața va valida programele ambițioase rămâne de văzut. Cert este că guvernele trebuie să ia aminte la planificarea companiilor și să facă ceea ce este de competența lor pentru ca planurile ambițioase să ajungă realitate.
 

327

Facebook comments