Viitorii pensionari vor merge la vot: vor avea de ales între stat și privat

coins-912718_960_720.jpg

Câți dintre cotizanții la pilonul II vor avea ca opțiune renunțarea la administrarea privată și orientarea contribuției doar către stat?
Image source: 
pixabay.com

Premierul Mihai Tudose mai face un pas pentru clarificarea situației pilonului II de pensii. Ieri, la un post de televiziune, prim-ministrul a afirmat că pilonul de pensii administrat privat va deveni opțional. Ca de obicei, afirmația nu este definitivă, respectiv Mihai Tudose spune că această variantă urmează să fie „analizată” de către guvern. Dacă analiza nu va ajunge la concluzia să arunce subiectul în coșul pe care scrie „discutate și uitate”, este foarte probabil că varianta evocată de premier să fie pusă în practică. Mai mult, după tonul folosit de premier, decizia pare a fi deja luată: pilonul II de pensii va deveni opțional începând cu anul viitor.

Dacă Guvernul tot dorește să ia această decizie, măcar să o anunțe din timp. Ce se va întâmpla dacă se va decide ca pilonul II să fie opțional, respectiv salariații să poată achita contribuțiile sociale exclusiv către bugetul public sau vor fi direcționate și către pilonul de pensii administrat privat?
 
În primul rând, o astfel de decizie consacră ruptura dintre stat și privat. Guvernele Grindeanu și Tudose au adus, prin actele de guvernare, la cele mai înalte cote din ultimii 27 de ani diferența dintre stat și privat, dintre mediul public și cel de afaceri. Acum a venit rândul pensiilor.
 
Principial, este greșit. Pentru că pilonii de pensii nu au fost gândiți pentru a fi antagonici, ci complementari. Ideea completării sistemului public de pensii cu alți doi piloni, unul adminstrat privat, altul facultativ vine tocmai din dorința modernizării. De altfel, există și un calcul economic al celor trei piloni de pensii care arată astfel: salariul ar trebui înlocuit cu pensia, la retragere, în proporția următoare: 33% din salariu să fie acoperit de pensia publică, 33% de pensia administrată privat, iar 33% de pensia facultativă.
 
La fel de adevărat este că prin înființarea pilonului II sistemul public cedează o parte din resurse. Dar acest transfer de fonduri se face în numele responsabilizării celor care administrează un sistem care încasează banii astăzi și plătește pensiile actuale. Pilonul II de pensii a fost creat tocmai pentru că beneficiarii lui, atunci când vor fi la pensie, să aibă la dispoziție un sistem bazat nu doar pe principiul „plătește azi ceea ce se încasează azi”, ci pe unul care acumulează fonduri și care oferă conturi individuale.
 
Sunt foarte curios să văd câți dintre cotizanții la pilonul II vor avea ca opțiune renunțarea la administrarea privată și orientarea contribuției doar către stat. Va fi un test interesant pentru cetățenii români de vârstă medie.
 
Dar, pentru ca opțiunea să fie luată în cunoștință de cauză va trebui să aibă în vedere un lucru extrem de important și anume nivelul contribuției care ar fi alocată pilonului II. Pentru că una este să se transfere 5% sau 6% din contribuția angajatului și altceva este să aibă loc o plafonare a contributiei la 2% sau 2,5%. În a doua situație, este clar că statul îi discriminează pe administratorii privați și pe contributorii la sistem.
 
În fine, dacă tot va exista posibilitatea opțiunii pentru un sistem sau altul de pensii, atunci statul ar trebui să ofere și varianta ca salariații să poată decide să nu mai contribuie deloc la sistemul public, ci doar la cel administrat privat.
 
Opțional și opțiuni. Cetățenii și companiile sunt puși tot mai mult și tot mai des în fața unei opțiuni. Firmele pentru a opta sau nu pentru sistemul de plată defalcată a TVA, cetățenii vor opta pentru a mai contribui sau nu la sistemul de pensii administrat privat. La fel, salariații pot opta să primească salariul pe card sau în plic, după exemplul oferit de premierul Tudose. Depunătorii în bănci pot opta să își țină banii la saltea sau în depozite bancare. Companiile mijlocii vor putea opta să își continue activitatea în România sau să își mute sediul în țările vecine, membre ale Uniunii Europene. Întreprinderile mici vor avea opțiunea de a se conforma legii complicate a plății TVA sau de a-și transfera o parte a activității în sectorul „gri” sau „negru”. Iată o paletă largă de opțiuni. Dar, fundamental, cetățenii și companiile vor avea, de fapt, de optat între statul tot mai agresiv și hrăpăreț și libertatea economică.

204

Facebook comments